Lähinnä tulee mieleen nuo Ahmuttaren jo mainitsemat jutut. Itse söin raskausaikana maitohappobakteereita ja jos olisin nyt uudelleen raskaana söisin varmasti edelleen, vaikka ne eivät nyt ainakaan ensimmäistä allergioita pelastaneet. Muutenkin kannattaa syödä terveellisesti ja käyttää niitä hyviä rasvahappoja. Meillä menee nyt lapselle Eye-Q kapselit ja ei niistä tai vastaavasta tuotteesta odottavallekaan mitään haittaa varmasti ole.
Saattaa tosiaan auttaa myös se, ettei lapsi altistu suoraan lehmänmaidon proteiinille alle 4 kk (?) iässä, vaan on täysimetetty.
Äidin kannattaa myös hoitaa omat allergiansa hyvin eli vältellä niitä, mistä itse saa oireita.
Sitten tuo ylihygieenisyys on kai saattaa myös edesauttaa allergian puhkeamista eli ei ehkä kannata olla ihan hirveän ylihygieeninen. Siinä varmaan on oman maalaisjärjen käyttö parasta, että löytää sen kultaisen keskitien.
Meillä on moniallerginen lapsi, jonka täysimetyksen jouduin lopettamaan 4,5 kk iässä, koska oireili imetysdieetistä huolimatta. Söin myös maitohappobakteereita ja en ole kovin siivousintoilija, mutta niin vain on lapsi allerginen. Minulla on varmaan aika samoja allergioita kuin sinulla kirjoituksestasi päätellen ja lisäksi astma, joten sitä rasitetta allergioihin on. Itse pidän syypäänä jossain määrin antibiootteja noihin allergioihin. Itse söin antibiootteja mm. rintatulehdukseen ja oireilu alkoi/paheni minusta sen jälkeen. Jos olisin siinä tilanteessa uudelleen, varmaan pumppaisin sen ajan omaa maitoa pois ja antaisin apteekin erityiskorviketta kuurin ajan. Tämä nyt on tälläistä jälkikäteen jossittelua, todennäköisesti se lapsi olisi varmaan allerginen joka tapauksessa. Mistäs sitä nyt enää tietää...Meillä muuten neuvolasta käskettiin antamaan lapselle Lactophilus jauhetta mun antibioottikuurin ajan ja jälkeen päin tajusin, että sehän sisältää maitoproteiinia...Ei ihme, jos oli tytön vatsa vähän kipeänä ja mä vaan annoin lisää "lääkettä" ettei tule vatsa kipeäksi mun antibiooteista. Nyt valitsisin kyllä jonkun maidottoman maitohappobakteerin, koska niitä on apteekissa hyllyt pullollaan myös. Silloin ei vain vielä osannut näitä allergiajuttuja niin ajatella :headwall: