Voiko aikuinen oppia soittamaan pianoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1.

Vieras
Varmastikaan ei ole mahdollisuuksia tulla mitenkään erityisen hyväksi soittajaksi, mutta oliskohan mitään mahiksia edes välttäväksi? Oppiiko vielä lukemaan nuotteja ja painamaan oikeita koskettimia? Voiko oppia jollakin tavalla itse (miten) vai otetaanko johonkin aikuisiakin soittotunneille?

Korvakuulolta saatan kilkuttaa jotakin melodiaa, mutta ei mitään aavistusta, mitä tuolla vasurilla voisi sillä aikaa tehdä.

Mä mietin just samaa. Mun perheeni ei ollut musikaalinen, meillä ei koskaan kukaan soittanut mitään eikä laulettu tms. Mulla on ollut kauhea kammo laulamiseen enkä edelleenkään uskalla laulaa ja pidän itseäni aika sävelkorvattomana. Jouduin joskus yläasteella jonkun yksinkertaisen kappaleen opetella soittamaan ja sekin oli tosi vaikeeta kun harjotteluun oli vähän aikaa enkä todellakaan tiennyt (enkä edelleenkään oikeastaan tiedä) yhtään mitään nuoteista tms. Kovasti olen pähkäillyt, voisinko oppia soittamaan pianoa tai kitaraa tai edes laulamaan joten kuten nuotilleen... kuitenkin se pelko ja nolous siitä miten tietämätön ja sävelkorvaton olen estää jotenkin mua yrittämästä.

veikkaukseni on että tottakai voi! itse oon melko nuori, mutta oon kehittyyt paljon pianon soitossa katsomalle videoita youtubesta. eli meet youtubeen, ja etsit "how to play on piano (ja sit biisin nimi minkä haluut oppia)". ko. videoita on melkeen kaikista biiseistä. näin voit soittaa ilman nuotteja. aloitat niillä ja kun oot vähän oppinut että minkälaisia ääniä se piano päästelee ja miten koskettimen ääni syntyy (millaisella voimalla jnejne), niin voit mennä vaikka tunneille opettelemaan nuotteja tai etsiä niitäkin juttuja netistä. nuottien opettelu huomattavasti helpompaa jos tällaista "leikin kautta oppimista" harjoitettu ensin. ainakin mun mielestä :) tsemppiä!

Kyllä on ihan mahdollista. Kansalaisopistoissa tms on paikkakunnasta riippuen useitakin ryhmiä vasta-alkajille, niin pianon kuin kitarankin soitossa. Netistä löytää myös paljon erilaista oppimateriaalia.
Minun mielestä sillä "musikaalisuudella" ei ole juuri merkitystä soittimen perusteiden hallinnassa, se on kuitenkin melkein puhtaasti logiikkaa vaan. Musikaalisuus tulee sitten mukaan kun oikeasti haluaa alkaa ilmaisemaan asioita soittimen kautta.

Voi oppia. Lahjakas ja motivoitunut aikuinen voi oppia hyvinkin nopeasti soittamaan nuoteista esim. helppoja toivelaulujen säestyksiä.

Jos olet valmis tavoitteelliseen opiskeluun, konservatorioilla on ns. avoimia osastoja, tai sieltä voidaan ainakin suositella hyviä yksityisopettajia. Säännöllinen soittotunti maksaa, mutta innostaa kummasti harjoittelemaan.

Voi oppia :) Mulla on ollut vanhimpana oppilaana yli 60-v mies ,joka oppi soittamaan suht. hyvin hiukan vaativampaakin klassista ohjelmistoa. Ainoa varsinainen ongelma oli käden jähmeys, kun ei ollut soittokokemusta nuoruudesta/lapsuudesta, mutta innokkaalla harjoittelulla kädet tulivat elastisemmiksi.

Tottakai voi! =) Kansalaisopistot järjestävät ainakin täälläpäin kursseja, joihin olisi varmasti aika matala kynnys lähteä aloittamaan musiikkiharrastus. Pianon soitto on ehkä yksi helpoimpia soittimia ja nuotinluvun kyllä oppii harjoittelemalla.

Useissa koulujen musiikkikirjoissa on takaosassa merkitty soinnut niin pianolle kuin kitaralle. Näistä itse aikanaan opettelin säestämään.

Kannattaa heittää romukoppaan sellainen asenne, ettei ole sävelkorvaa ja siksi ei uskalla. Musiikkia voi todellakin oppia! Tottahan se on, että jotkut ovat musikaalisempia kuin toiset, mutta tuohon ajattelumalliin ei kannata liikaa jumiutua.. Kannattaa aloittaa pienin askelin ja ns. helpommista asioista, eikä heti asettaa hurjia tavoitteita.

Mulla on aika lailla samanlainen tausta kuin tuolla ekaksi vastanneella "vieraalla". Olisin halunnut pianotunneille jo pienennä, mutta musiikkia ei ole pidetty meillä mitenkään tärkeänä, enkä koskaan ole ollut minkäänmoisella pianotunnilla minuuttiakaan.

Jos jostakin löytyisi kurssi aikuisille, mahtaisiko sinne kehdata mennä, kun nipin napin tietää, mikä on nuotti? Mun tuurilla semmoinen kurssi on täynnä vanhoja konkareita "verestämässä taitojaan" ja he vetäisevät jonkin Brahmsin konserton heti ensi töikseen, kun minä kummastelen vielä nuottiavainta.

Hirmuinen hinku pianonsoittoon kuitenkin olisi!

Niin, kai pitäisi hommata ihkaoikea piano harjoittelua ajatellen? Syntikasta taitaa puuttua oleellisen iso osa? Piano perkules on vain kallis kuin mikä. Mutta jos vaikka lapsiakin ajattelisi (he itse eivät tietenkään koskaan halua koskea pianoon pitkällä tikullakaan...)

1: Kansalaisopistolta kyllä varmasti löytyy kursseja, joissa mainitaan kurssikuvauksessa että aiempi soittokokemus/nuotinlukutaito ei ole välttämätöntä. Aina niillä kursseilla voi tietenkin olla joku edistyneempikin, mutta siitä ei kannata nolostua vaan ajatella, että itseään paremmassa seurassa oppii nopeimmin.

Piano on kiva muttei välttämätön. Joissakin kaupungeissa kirjastoilla ja kansalaisopistoilla on pianoluokkia, joita voi varata.

Käytetty piano ei ole aina kallis. Kannattaa vertailla hintoja (vaikka netissä) ja miettiä millä budjetilla lähtee liikkeelle. Piano on aina piano, mutta kyllä jollain sähkövempeleelläkin ihan hyvin pääsee liikkeelle. Itselläni on ollut piano (lapsuudenkodissani), sähköurut (opiskeluaikana) ja nyt käytössä on hyvä yamahan sähköpiano.

Sähköisen jos valitsee, kannattaa käydä vertailemassa ja testaamassa. Kokopuiset koskettimet ("vasaratekniikalla") tuntuvat samankaltaisilta soittaessa kuin oikean pianon koskettimet.

Ja soitonopetusta voisi saada myös joltain freelancer-pianistilta.. Kauppojen ilmoitustauluilla ym. on aika usein osunut silmiini "annetaan pianotunteja" -ilmoituksia. :)

Sitten on myös täällainen: www.helsinginpianostudio.net

Kansalaisopistoissa ja työväenopistoissa on erilaisia pianon soiton kursseja. Myös yksityisiä opettajia löytyy. Myös esim Helsingin Pianostudiolla näyttää olevan kursseja, myös aikuisille soittajille.
Kannattaa kysyä soittavilta kavereilta, missä käyvät tunneilla.

Yhteistyössä