Voiko 5- vuotiaan, (kohta 6v) jättää vartiksi 10-vuotiaan veljen kanssa kahdestaan?

  • Viestiketjun aloittaja "kolmepoikaa"
  • Ensimmäinen viesti
"kolmepoikaa"
Ollaan vanhemmat lapset jätetty hetkeksikään ilman aikuisen valvontaa vasta esikoulun alettua ja silloinkin vasta kevätpuolella kun 7v syntymäpäivä on alkanut lähestyä. Ja silloin siis vasta alettu harjoitella ihan lyhyitä aikoja. Nyt mietiään voiko pian 6-vuotias jäädä 10-vuotiaan isoveljen kanssa vartiksi kahdestaan, kun vien miehen bussipysäkille.
Hirveä työ aina pientenkin aikojen takia tapella kuopus leikeistään autoon mukaan.
 
"vieras"
On meillä jääny pitemmäksikin aikaa. 8v ja kohta 6v en kahdestaan vielä jätä mut jos yli 10 v sisaruksia paikalla niin sit voin jättää vaik tunniksi kun käyn kaupassa. Mutta se niin riippuu lapsista.
 
halipupu harmaana
Voi jättää. Meillä saman ikäinen harjoittelee nyt vähitellen yksin kotona olemista, että osaa sitten kun koulu alkaa ja 8v. veljen kanssa on myös ollut yksin jo vime kesänä kun kävin nopeasti kaupassa, n. 20 minuuttia siihen menee.

Mun mielestä on parempi, että lapsi saa pitkällä aikavälillä harjoitella tuota yksinolemista, ettei sitten koulun alkaessa putoa pommina se, että lapsin pitäisi olla vaikka tunti tai pari yksin kotona, eikä lapsi ole koskaan aikasemmin ollut yksin kotona. Esikoiseni kaveri ei koulun alkaessa uskaltanut olla yksin edes sitä aikaa kun äiti vie roskapussin ulos, joka ihmetytti mua aika paljon, kun itse luulin että mun poika on arka eikä uskalla mitään.
 

Yhteistyössä