Voiko 5-vuotiaalle jo kertoa rehellisesti, miten ja mistä vauvat tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamikka

Vieras
Omasta mielestäni ei. Itse kertoisin noista asioista tuon ikäiselle ns. lapsenomaisesti, mutta en todellakaan vielä kertoisi, että miehellä on kivespusseissaan siittiöitä jne.

Ystäväni näin kuitenkin teki ja kysyi sitten minun mielipidettäni asiasta. Oman mielipiteeni asiallisesti kerroin ja hän tais sitten suuttua siitä. Jokainen tietysti kasvattaa lapsensa ja tekee asiat omalla tavallaan, mutta minusta vähän outoa tuollainen...

Vai oonko ihan "kalkkis", kuten ystäväni minua kutsui..?

kai sitä voi, mutta onko se tarpeellista, kuinka paljon siitä jää mieleen, kuinka paljon sekoittuu ajatuksissa ihan muuksi jne... en itse ihan noin tarkkaan selittelisi tuon ikäiselle.
nuo asiat ehtii oppimaan vähän myöhemminkin.

Sis miksei voisi..? Tarkenna hieman :) Mie kerroin 4,5- ja 6-vuotiaille ihan rehellisesti, ei tarvitse arvuutella eikä olla epätietoisuudessa. Minusta on outoa, että lapsia pidetään tyhminä ja satuillaan haikaroista sun muusta.

Itse olen vieläkin loukkaantunut siitä, että minulle ei kerrottu esim. kuukautisista mitään ennen kuin koulussa terveystiedon tunneilla. Vauvajutuista kuulin kavereilta ja luuloja oli enemmän kuin tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Sis miksei voisi..? Tarkenna hieman :) Mie kerroin 4,5- ja 6-vuotiaille ihan rehellisesti, ei tarvitse arvuutella eikä olla epätietoisuudessa. Minusta on outoa, että lapsia pidetään tyhminä ja satuillaan haikaroista sun muusta.

Itse olen vieläkin loukkaantunut siitä, että minulle ei kerrottu esim. kuukautisista mitään ennen kuin koulussa terveystiedon tunneilla. Vauvajutuista kuulin kavereilta ja luuloja oli enemmän kuin tietoa.

Ja minä lääkärin tyttärenä en mitenkään hämmentynyt kun meille kerrottiin alle kouluiässä että isän pippelistä menee siittiö/vauvan siemen äidin pimpassa olevaan vauvareikään ja sitten alkaa kasvaa vauva. Miksi ei vois kertoa 5v tohon tyyliin esim?

Poika sanoi n. 3 vuotiaana kun kaiveli palleroitaan, että "siellä ne vauvat kutittelee" :D :D :D Siis meillä ei todellakaan ollut mitään puhetta tuossa vaiheessa isän roolista vauvojen syntyyn.
Poika (nyt 4 v) on siis siinä luulossa, että äidillä maha täynnä vauvanalkuja jotka sitten jossain vaiheessa rupeaa kasvamaan.

Toivottavasti kokeneemmilla äideillä on hyvät neuvot, mitä kertoa 5 vuotiaalle. Itse en kuitenkaan täysin vielä lähtisi anatomiaa selittämään. Mitenkähän se on "olipa kerran elämässä" kuvattu?

Kyllä mä kerroin, kun meille vauva oli tulossa siinä vaiheessa. Ts. itse asiassa me luettiin kirjastosta lainaama kirja vauva tulossa, jossa nää asiat kerrottiin just niinku ne on. Ja lapsi sitten kyseli siinä välissä, jos jotain mieleen tuli. Sen jälkeen i ole asiasta puhunut, mutta uskon kyllä, että hän muistaa mitä kirjasta luettiin.

6v poikani kysyi pari kk sitten tällasta: äiti, kun minä olen syntynyt minut on otettu sun vatsasta, tosta on leikattu vatsa auki *näytti sormella mun sektioarpea* ja sitten lääkäri on ottanut minut ulos. Mutta äiti, miten se sitten onnistuu kun "jussi" ( hänen ystävänsä 6v poika ) sanoi että ei häntä ole otettu vatsasta haavasta pois sen äidillä ei ole arpea. Mistä "jussi" voi syntyä sitten.
No päätin että en ala satuilemaan ja sanoin. että äideillä on pimpissä oma reikä mistä vauva tulee ulos kun on aika syntyä.
Onko se sama reikä mistä kakka tulee? Sanoin ei ole.
Silmät ymmyrkäisenä katsoi minua ja sanoi jaa ja lähti leikkimään.
Tässä odotellessa että tulee kysymään lisää kun herää uusia kysymyksiä. :D
En usko että kannattaa alkaa satuilemaan mitään. Vastaat siihen mitä kysytään. Lyhyesti ytimekkäästi.

Alkuperäinen kirjoittaja mamikka:
Omasta mielestäni ei. Itse kertoisin noista asioista tuon ikäiselle ns. lapsenomaisesti, mutta en todellakaan vielä kertoisi, että miehellä on kivespusseissaan siittiöitä jne.

Ystäväni näin kuitenkin teki ja kysyi sitten minun mielipidettäni asiasta. Oman mielipiteeni asiallisesti kerroin ja hän tais sitten suuttua siitä. Jokainen tietysti kasvattaa lapsensa ja tekee asiat omalla tavallaan, mutta minusta vähän outoa tuollainen...

Vai oonko ihan "kalkkis", kuten ystäväni minua kutsui..?

Miten sä vastaisit kun se 5v kysyy sulta että mistä se vauva tulee/miten se sinne masuun meni? Ellet voi kertoa asioita kuten ne ovat, huomoiden kysyjän ikä. Kerroksä jostain haikarasta vai?

Raisa Cacciatoren kirjassa 'Huomenna pannaan pussauskoppiin' annetaan malleja seksistä kertomiseen 5-10 vuotiaille. Aika tarkkaan on tuossa esimerkissä selitetty asiat, esim:

"Kun isän pippeli on kovana, sen voi asettaa äidin vauvareikään. Isä laittaa vauvareikään pippelillä annoksen vauvansiemeniä. Ne vauvansiemenet osaavat uida itse yhä syvemmälle ja syvemmälle. Ne pääsevät vauvan kotiin asti ja uivat vielä senkin taakse, etsimään olisiko äidillä yhtään vauvan siementä juuri nyt valmiina. .... (teksti jatkuu)....."

Kyseisessä kirjassa on aika paljon hyviä ohjeita siitä miten pikkulapselle tai isommallekin puhutaan seksuaalisuudesta. Kannattaa tutustua.

Kannattaa lainata vaikka kirjastosta joku aihetta käsittelevä lapsen tasoisesti kirjoitettu kirja jos on kovin estynyt itse aiheesta puhumisessa. Tosin lapsen kanssa on hyvä jutella silloin kun se aihe lähtee lapsesta itsestä, et vaikka kysyy mistä vauva sinne masuun menee tai mistä vauvat tulee :D Pääpaino aiheessa on lapsen tasoisuus, ei siis mitään yksityiskohtaista anatomia luentoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mun:
6v poikani kysyi pari kk sitten tällasta: äiti, kun minä olen syntynyt minut on otettu sun vatsasta, tosta on leikattu vatsa auki *näytti sormella mun sektioarpea* ja sitten lääkäri on ottanut minut ulos. Mutta äiti, miten se sitten onnistuu kun "jussi" ( hänen ystävänsä 6v poika ) sanoi että ei häntä ole otettu vatsasta haavasta pois sen äidillä ei ole arpea. Mistä "jussi" voi syntyä sitten.
No päätin että en ala satuilemaan ja sanoin. että äideillä on pimpissä oma reikä mistä vauva tulee ulos kun on aika syntyä.
En usko että kannattaa alkaa satuilemaan mitään. Vastaat siihen mitä kysytään. Lyhyesti ytimekkäästi.

Meilläkin tiedetään, että lääkäri teki luukun äidin mahaan ja otti sieltä pikkusiskon. (Ei ole vielä kysynyt että miten se "normaalisti" tapahtuu, kun varmaan pitää tätä tapaa normaalina, kun molemmat on syntyneet sektiolla.)

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
no sairaala-sarjassa se ei kyl jää meidän 5v:lle epäselväks mist ne vauvat tulee.

Siis annatko sä 5veen katsoa sitä sarjaa?

Voi jumalauta...ei se nyt ihan pikkulasten ohjelma ehkä kuitenkaan ole. Voi melkoisia pelkoja lapsi kehitellä kaikesta siitä mitä siinä sarjassa näkee!

Siis en kyllä minäkään menis satuilemaan haikaroista, mutta en myöskään kertois ihan niin tarkkaan vielä noist asioista tuon ikäiselle. Ystäväni kertoi kyllä aika tarkasti pojalleen... En pidä lasta tyhmänä, mutta en myöskään kypsänä noille jutuille. Sitten n. 11-vuotiaalle vois jo tarkemmin kertoo.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Raisa Cacciatoren kirjassa 'Huomenna pannaan pussauskoppiin' annetaan malleja seksistä kertomiseen 5-10 vuotiaille. Aika tarkkaan on tuossa esimerkissä selitetty asiat, esim:

"Kun isän pippeli on kovana, sen voi asettaa äidin vauvareikään. Isä laittaa vauvareikään pippelillä annoksen vauvansiemeniä. Ne vauvansiemenet osaavat uida itse yhä syvemmälle ja syvemmälle. Ne pääsevät vauvan kotiin asti ja uivat vielä senkin taakse, etsimään olisiko äidillä yhtään vauvan siementä juuri nyt valmiina. .... (teksti jatkuu)....."

Kyseisessä kirjassa on aika paljon hyviä ohjeita siitä miten pikkulapselle tai isommallekin puhutaan seksuaalisuudesta. Kannattaa tutustua.

Kun isän pippeli kovana.... =X
Jättäsin kyllä tietyt yks.kohdat kertomatta...

"miten se kovenee" no öh...

Alkuperäinen kirjoittaja mun:

meillä vajaa 3 vee kyselee noita :o
kuten myös, että miten vauvoja tehdään...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
no sairaala-sarjassa se ei kyl jää meidän 5v:lle epäselväks mist ne vauvat tulee.

Annatko sun lapsen katsoa tuollaisia sarjoja :o? Ei meillä vaan 5v: anneta katsoa ihan mitä vaan telkusta tulee :/

no voi jeesus!! Ihan yhdessä katsotaan ja jos menee raa´aksi nii kanava vaihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Kun isän pippeli kovana.... =X
Jättäsin kyllä tietyt yks.kohdat kertomatta...

"miten se kovenee" no öh...

Juu :) Tuossa mallissa onkin varmaan se tarkoitus, että lapsen kasvaessa voi lisätä noita yksityiskohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja mamikka:

Siis en kyllä minäkään menis satuilemaan haikaroista, mutta en myöskään kertois ihan niin tarkkaan vielä noist asioista tuon ikäiselle. Ystäväni kertoi kyllä aika tarkasti pojalleen... En pidä lasta tyhmänä, mutta en myöskään kypsänä noille jutuille. Sitten n. 11-vuotiaalle vois jo tarkemmin kertoo.

Mie en vieläkään ymmärtänyt, miksi. Siis ei ole sinun mielestäsi kypsä? Minusta on kypsä jos kysyy ja haluaa tietää. Esim. Olipa kerran ihminen/elämä (en muista kumpi, meillä on molemmat) kertoo hyvin tarkasti miten lapsi saa alkunsa, se on kuitenkin sallittu 3-vuotiaasta alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Annatko sun lapsen katsoa tuollaisia sarjoja :o? Ei meillä vaan 5v: anneta katsoa ihan mitä vaan telkusta tulee :/

no voi jeesus!! Ihan yhdessä katsotaan ja jos menee raa´aksi nii kanava vaihtuu.

No ei kyllä ole lapsille sopiva ohjelma edes yhdessä katsottunu :o

Yhteistyössä