Voiko 3.5v. leikkiä yksin omalla pihalla?

Lähellä ei ole vilkasta autotietä, asutaan päättyvänkadun päässä. Ja lupaa pysyä omalla pihalla, annanko leikkiä yksin? Itse olen jo 3 vuotiaana leikkinyt yksin kerrostalon pihalla :eek: mutta ennen lapsiin luotettiinkin enemmän tai liikaa :D

mymeli
ite miettinyt tässä ihan samaa... jotenkin ei vielä osaa luottaa että pihassa pysyy eikä lähde ryntäilemään esim autotielle tai lähimetsään (asutaan siis kerrostalossa). eli en ole vielä uskaltanut päästää vaikka lapsi itse jo haluais mennä yksin..

jm
me asutaan rivarissa ja meidän takapihalla on leikkipuisto suoraan:)
olen ainakin itse antanut 3,5v:n leikkiä yksin ulkona jos on halunnut mennä, enkä itse ole just päässyt sillon mukaan..ikkunasta kyllä katselen koko ajan tytön touhuja.

Mun kuusivuotias poika on alkanut leikkiä nyt yksin suojaisella kerrostalopihalla. Oon koko ajan parvekkeella päivystämässä ja kurkin vähintään kymmenen minuutin välein, että onko kaikki ok. Mikäli hän viihtyy oikein kauan, käyn puolen tunnin välein viemäs roskia tai lehtiä kierrätykseen, antamassa hänelle vettä tai välipalaa tai käyn muuten vaan jututtamassa häntä.

Taidan olla vähän ylisuojeleva :p

Mä annan olla ja asutaan vilkkaan tien varrella. Voi olla että luotan jonkun mielestä liikaa, mut luotan silti.

Silloin kun esikoinen oli tuon ikäinen, se ulkoili kerrostalon pihassa yksinään.

vierastaa
Riippuu niin paikasta missä asuu. Meillä 2,5 v on pieniä hetiä yksin omassa pihassa. Ei oo tiellä vilkasta liikennettä, eikä vesiä lähellä. Ikkunasta näkee koko ajan.

En päästä tuota meidän kahden viikon päästä 4 täyttävää tyttöä yksin vielä ulos. Asutaam rivarissa rauhallisella alueella, mutta silti e uskalla. Kun on tuossa meri kuitenkin lähellä. Meidän vajaa 6v tyttökään ei ole kuin satunnaisesti yksin ulkona hetken. Oli viimeksi karannut pihasta vanhemmat tytön yllyttämänä ja etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään yksin ulkona. :snotty: Mutta kyllä tässä muut 3-4v ikäiset ovat ulkona päivittäin yksinään. No sattuu ja tapahtuu heile toki kaikenlaista ja ovat kovasti aikuisen perään kun erehtyy pihalle samaan aikaan. Mutta ei ole mun asia. Ennen jaksoi kiinnostaa mutta ei enää. Sillä kun ei ole mitään vaikutusta äitien mielipiteisiin, euivät tajua ennenkuin sattuu pahasti.

vieras
En päästä 3,5v yksin pihalle kuin sekunniksi ennenkuin itse olen valmis. Se tekee katoamistemppujaan vaikka itse on paikalla. Nopee kun pienempää vie vaikka nukkumaan niin sillävälin ollaan jo hallissa remonttia kattomassa vaikka kielletty on. Tai kukkia poimimassa ojan pientareelta...

Asumme kerrostalossa, tyttömme kohta 5v, en edelleenkään päästä yksin pihalle(kerran päästin terassille ja 15min meni ja katosi "metsäretkelleen" omien sanojensa mukaan). En niinkään pelkää enää autoja, vaan niitä kaikenmaailman "namusetiä". Lapsenietu menee omanetuni edelle!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
En päästä tuota meidän kahden viikon päästä 4 täyttävää tyttöä yksin vielä ulos. Asutaam rivarissa rauhallisella alueella, mutta silti e uskalla. Kun on tuossa meri kuitenkin lähellä. Meidän vajaa 6v tyttökään ei ole kuin satunnaisesti yksin ulkona hetken. Oli viimeksi karannut pihasta vanhemmat tytön yllyttämänä ja etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään yksin ulkona. :snotty: Mutta kyllä tässä muut 3-4v ikäiset ovat ulkona päivittäin yksinään. No sattuu ja tapahtuu heile toki kaikenlaista ja ovat kovasti aikuisen perään kun erehtyy pihalle samaan aikaan. Mutta ei ole mun asia. Ennen jaksoi kiinnostaa mutta ei enää. Sillä kun ei ole mitään vaikutusta äitien mielipiteisiin, euivät tajua ennenkuin sattuu pahasti.

Mä en tajua kuinka ihmiset uskaltaa päästää pieniä lapsia yksin pihalle kun on meri lähellä...

iipu
Meillä aloitti 3,5-vuotiaana ulkoilun yksin. Ensin 5 min. Seuraavalla 10min jne. Joka kerta ennen lähtöä selitin mitkä on säännöt ja kerroin mitä tapahtuu jos sääntöjä rikkoo. Nyt on poika 5v ja hyvin pärjää ulkona yksin tai kaverin kanssa. Luottamus on lapselle tärkeää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:

Mä en tajua kuinka ihmiset uskaltaa päästää pieniä lapsia yksin pihalle kun on meri lähellä...
Niinpä. Meri on sellaisen ison mäen alapuolella, sinne matkaa kävellen viitisen minuuttia. Kyllä sinne ilman lupaa on lapsia eksynyt, luojan kiitos ei ole hukkunut tietääkseni ketään. Ja kyllähän nuo lapset autoteilläkin täällä juoksentelevat ja korkeilla kalioilla. Yhdestä perheestä karkaa jatkuvasti niiden vajaa 3v lapsi tielle. Kun isoveli 8v vahtii niin kyllähän siinä vahinkoja sattuu. Meinasi jäädä kerran isänsä auton alle se 3v lapsi kun isä lähti autolla etsimään lastaan. Silloin kyllä säikähdin minäkin kun sen tilanteen näin. Ja se lapsi on usein korkeilla kallioilla isompien sisarusten(alle kouluikäisiä) kanssa, välillä juoksee nakuna pitkin pihoja..

:|

Yhteistyössä