N
neuvoton äiti
Vieras
Vai mitä tämä on? Meidän 1v1kk poika on heittäytynyt ihan kamalaksi. Jotakuinkin kaikki mitä mä teen on huonosti ja väärin, samoin jos yhtään kieltää tekemästä jotain, tai jos vaikka ei pääse ulos sillä silmänräpäyksellä kun herra niin vaatii, hän oikeasti heittäytyy suorin vartaloin mahalleen ja alkaa huutamaan ja sätkimään. Isin, vaarin tai mummin kanssa kaksin hän käyttäytyy kuin pikku enkeli, mutta jos minä olen paikalla, pääsee känkkäränkkä valloilleen. Isille ja muille voi myös kiukutella jos minä olen paikalla, mutta jos on kahden kesken jonkun muun kanssa, käyttäytyy ihan normaalisti.
Mä en oikein edes tiedä miten mun pitäisi käyttäytyä noissa raivaritilanteissa. Yleensä olen selittänyt miksi sitä kiellettyä asiaa ei saa tehdä, ja sen jälkeen antanut raivota loppuun ilman että otan syliin. Kun raivari on vähän rauhoittunut, poika tulee itse syliini ja sen jälkeen yritetään keksiä jotain muuta hauskaa tekemistä. Mä en vaan tiedä onko tuossa selittämisessä mitään järkeä, kun ei poika varmaan tajua kaikkea mitä puhun, ja osaa itsekin vasta muutaman sanana. Kaikki sanatkin liittyvät jollain tapaa "omien etujen" vaatimiseen, esim. anna, enää (poika käyttää tätä kun esim. haluaa lopettaa syömisen jne. vrt. riittää), mennään, älä, ite ja minä.
Hän on muutenkin aikaista sorttia, hampaita alkoi tulemaan reilu 4kk iässä (nyt niitä on 12) ja kävelemään lähti 9kk ikäisenä. Voiko siis myös uhmaikä alkaa näin aikaisin?
Mä en oikein edes tiedä miten mun pitäisi käyttäytyä noissa raivaritilanteissa. Yleensä olen selittänyt miksi sitä kiellettyä asiaa ei saa tehdä, ja sen jälkeen antanut raivota loppuun ilman että otan syliin. Kun raivari on vähän rauhoittunut, poika tulee itse syliini ja sen jälkeen yritetään keksiä jotain muuta hauskaa tekemistä. Mä en vaan tiedä onko tuossa selittämisessä mitään järkeä, kun ei poika varmaan tajua kaikkea mitä puhun, ja osaa itsekin vasta muutaman sanana. Kaikki sanatkin liittyvät jollain tapaa "omien etujen" vaatimiseen, esim. anna, enää (poika käyttää tätä kun esim. haluaa lopettaa syömisen jne. vrt. riittää), mennään, älä, ite ja minä.