Voiko 1,2,3luokkalaisilta jo vaatia,että selviävät kouluun ilman vanhempaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ankka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ankka"

Vieras
Syksyllä tilanne on sellainen,että minäkin aloitan vuorotyöt. Ja mies lähtee joka aamu klo 5.00 töihin.
Koululaisten pitäis selvitä keskenään kouluautoon aamulla.

Mietittää ja murehdituttaa jo valmiiksi syksy. Lapset kyllä ovat vakuuttaneet että kyllä he selviävät. Varmasti nuo isommat selviää mut entä tuo joka on ekalla syksyllä ku nytki on tosi vaikea ollu herätä eskariin.

Minulla alkaa aamuvuoro klo 7.00 ja vien pienemmät sitä ennen päiväkotiin. Iltavuoron aikana lapset joutuvat oleen iltapäivällä keskenään jonku tunnin.
Niin uusi tilanne meillä että ihan ahdistaa.
Miten me selvitään?!

[QUOTE="eee";26307425]Tottakai. Jos lapsi on koulukypsä.
Teillähän on hyvä tilanne jos lapsia on useampia ja voivat katsoa toistensa perään, ei tarvitse yksin olla aamupalallakaan.[/QUOTE]

Kiitos. Lapset ku kuulivat tämän ni olivat suorastaan riemussaan:D
Pitää laittaa aamupalat valmiiksi ja vaatteet sukkia ja lapasia myöten että kerkeävät. Kouluauto ei odottele.

Laittakaa vaikka munakello soimaan siihen aikaan kun pitää ruveta pukemaan ja lähtemään kouluun, jos ekaluokkalainen ei vielä osaa kellonaikoja. Näin mulla oli pienenä ja hyvin toimi. :D

Ekaluokkalaisen yksinäiset aamut ei kuulosta mun korvaan kivalta. Mutta jos aikataulut menee yksiin isompien sisarusten kanssa, niin tuskin se ongelmia tuottaa :)

Toka- ja kolmasluokkalaiset varmaan handlaa homman jo oikein hyvin. Ja ekaluokkalainenkin, muttei ehkä ihan syyslukukauden alussa vielä.

Miten kaukaa se kouluauto lähtee?

[QUOTE="eee";26307463]Laittakaa vaikka munakello soimaan siihen aikaan kun pitää ruveta pukemaan ja lähtemään kouluun, jos ekaluokkalainen ei vielä osaa kellonaikoja. Näin mulla oli pienenä ja hyvin toimi. :D[/QUOTE]

Meillä oli ekaluokkalaisen laittamassa kouluun toinen vanhemmista joka aamu, ja silti onnistui jatkuvasti myöhästymään. Se ajantaju kun ei oikein alussa toiminut. Saattoi jäädä kaverin kanssa ihastelemaan pientareen kukkasia tai keinumaan matkan varrelle.

Kouluauto lähtee kujansuusta. Eli 100metrin päästä ovelta.
Toinen vaihtoehto olis että ku vien esikoululaisen aamupäivähoitoon ni veisin tuon ekaluokkalaisenki? Voiko niin tehdä?

Ekaluokkalaisen yksinäiset aamut ei kuulosta mun korvaan kivalta. Mutta jos aikataulut menee yksiin isompien sisarusten kanssa, niin tuskin se ongelmia tuottaa :)

Toka- ja kolmasluokkalaiset varmaan handlaa homman jo oikein hyvin. Ja ekaluokkalainenkin, muttei ehkä ihan syyslukukauden alussa vielä.

Miten kaukaa se kouluauto lähtee?

Samalla autolla lähtee kaikki. Ja niinä aamuina kun olen kotona niin lähtee eskarilainenki. Siis meillä on eskarilainen,1,2,3luokkalaiset. Ja sit kaks päiväkoti-ikäistä.
Ja niinpäivinä kun olen iltavuorossa ni eskarilainen on iltapäivähoidossa...

[QUOTE="Ankka";26307563]Samalla autolla lähtee kaikki. Ja niinä aamuina kun olen kotona niin lähtee eskarilainenki. Siis meillä on eskarilainen,1,2,3luokkalaiset. Ja sit kaks päiväkoti-ikäistä.
Ja niinpäivinä kun olen iltavuorossa ni eskarilainen on iltapäivähoidossa...[/QUOTE]
Jos samalla autolla menevät, niin tuskin on ongelmaa :). Hoputtavat toinen toisiaan jos tulee kiire - ja myöhästyvät kaikki yhdessä, jos tulee liian kiire, mikä tuo myös turvallisuutta ainakin mun mielestä. Toivotaan etteivät kuitenkaan myöhästy.

Teillähän on aikamoinen lauma siellä :D, hatunnostoni.

Jos samalla autolla menevät, niin tuskin on ongelmaa :). Hoputtavat toinen toisiaan jos tulee kiire - ja myöhästyvät kaikki yhdessä, jos tulee liian kiire, mikä tuo myös turvallisuutta ainakin mun mielestä. Toivotaan etteivät kuitenkaan myöhästy.

Teillähän on aikamoinen lauma siellä :D, hatunnostoni.

:D kiitos. Onhan tuota sakkia ja homman nuohaa tässä kämpässä.

Niin jos myöhästyvät ni ajakoot sitten pyörillä kouluun ;) Matkaa 12km.

Eiköhän nuo selviä. Itse tein aikonai niin että vaatteet katsottiin valmiiksi illalla, aamupalaa tein valmiiksi ja laitoin herätyskellon herättämään ajoissa. Sit vielä laitoin kännykän hälyyttämään kun piti lähteä kouluun. Ohjeeksi annoin että piti tehdä aamutoimet valmiiksi ja sit jos jäi aikaa sai kattoa telkkaria ja kun känny herätti niin ulkovaatteet päälle ja menoksi. Ulkovaatteetkin katsoin aina valmiiksi, siis että olivat paikoillaan mistä ne oli helppo pistää päälle.
Hyvin se tulee sujumaan, usko pois.

Mä en tiedä olenko mä vähän julma, mut meillä on koululaiset opiineet ihan itsenäisesti lähtemään ihan sillä ettei niille ole tehty kaikkea (mitään) valmiiksi. Toki ne on osanneet kellon, muuten tätä ei olisi voinut toteuttaa mitenkään. Ne on tunnollisia lapsia, oon kylmästi sitten antanut niiden pärjätä ns. omillaan. Osaavat kattoo vaatteensa, lähtönsä, aamupalansa.. Luottakaa niihin lapsiinne.

[QUOTE="joo";26307832]Mä en tiedä olenko mä vähän julma, mut meillä on koululaiset opiineet ihan itsenäisesti lähtemään ihan sillä ettei niille ole tehty kaikkea (mitään) valmiiksi. Toki ne on osanneet kellon, muuten tätä ei olisi voinut toteuttaa mitenkään. Ne on tunnollisia lapsia, oon kylmästi sitten antanut niiden pärjätä ns. omillaan. Osaavat kattoo vaatteensa, lähtönsä, aamupalansa.. Luottakaa niihin lapsiinne.[/QUOTE]

No näinpä se varmaan tulee käytännössä talvella menemään. Mut olen ollu kotona nyt pitkään niin että olen ollu aina aamulla kotona. :) Mut sehän on pakko alkaa sujumaan. Mut eiköhän se ole ihan luonnollista että uus asia ni sitä miettii?

[QUOTE="Ankka";26307847]No näinpä se varmaan tulee käytännössä talvella menemään. Mut olen ollu kotona nyt pitkään niin että olen ollu aina aamulla kotona. :) Mut sehän on pakko alkaa sujumaan. Mut eiköhän se ole ihan luonnollista että uus asia ni sitä miettii?[/QUOTE]

On on toki, ja tarkoitus tän olikin olla sellanen rauhotteleva viesti.
Mä oon varma et teilläkin kaikki sujuu hyvin.