Voihan vee näitä kuukautisia! (varoitus, sisältää myös ällöjuttuja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Eilen ne taas alkoivat, kierto tällä kertaa 25 päivää. Ja tuppaavat kestämään nykyään viikonkin. Vuoto on älyttömän runsasta, kuukuppi ei riitä paria tuntia kauempaa, ja yöksi laitan siteen varmistukseksi. Viime yönä oli kuppi ihan hiukan vuotanut yli, ja aamulla säntäsin ensimmäiseksi vessaan - kun otin kupin pois, kuului "plop", ja kädelle ryöpsähti verta oikein kunnolla.

Tämä siis alkoi kolmannen lapsen jälkeen, kun en enää imetä. Ajattelin kierron tasaantuvan ajan kanssa, mutta nyt on puoli vuotta kulunut, eikä helpotusta. Kai se on pakko varata gynelle aika, vaikkei kyllä olisi varaa. Hormonikierukkaa vierastan, sillä ainakin minipillerit lopetin kuukauden jälkeen, kun kunnon vuotoa oli jatkunut koko ajan. Mutta ei tämä näinkään toimi, anemiahan tässä jo uhkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
mulla on ollu samaa 2viimesen sektion jälkeen.Koetin minipillereitä ei auttaneet ja sit kun vaihoin e-pillereihin ni rauhottu.Nykyään onneks jo normaalit

Minullekin on tehty kolme sektiota, voikohan sillä olla jotain yhteyttä tähän? Nythän voisin tosiaan kokeilla tavallisia yhdistelmäpillereitäkin, ainakin pitäisi tulla säännöllisesti vuoto. Saako niitäkin "sairauden hoitoon" tähän vaivaan (ainakin akneen tietääkseni saa)?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
mulla on ollu samaa 2viimesen sektion jälkeen.Koetin minipillereitä ei auttaneet ja sit kun vaihoin e-pillereihin ni rauhottu.Nykyään onneks jo normaalit

Minullekin on tehty kolme sektiota, voikohan sillä olla jotain yhteyttä tähän? Nythän voisin tosiaan kokeilla tavallisia yhdistelmäpillereitäkin, ainakin pitäisi tulla säännöllisesti vuoto. Saako niitäkin "sairauden hoitoon" tähän vaivaan (ainakin akneen tietääkseni saa)?

Mullakin on kolme :D ekasta en niin muista oliko miten vuotoa mut kahdella seuraavalla aivan järkyt.Mulle ne määräs heti nuo e-pillerit kun minit ei tepsiny.Muistaakseni 2 tai 3 levyn kohalla oli jo rauhottuneet.
Kuulema hormoonitoiminta jotenkin niin sekaisin ja e-pillereissä se hormooni juttu on voimakkaampi kun mineissä jotenkin näin :ashamed:
Kannattaa ihan varaa aika lekurille. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Kuulostaa tutulle :whistle:
Mulla nuo runsaat kestää 2-3pv mutta kokonaisuudessaan sen viikon. Kiertokin vain 24-26pv...ottaa kupoliin :whistle: |O

Oletko hakenut lääkäriltä apua?

En :/
Mulla tää alko oikeestaan ton neljännen synnytyksen jälkeen (1v4kk). Alkuun minipillereitä kokeilin ja 2kk vuosin kuin seula |O Sit kyllästyin ja lopetin ne. Nyt sitten tälleen luomuna menty.
Kammottaa ajatus, kun töihin pitäs palata ja tämmöset kuukkelit, et pytyllä sais istuu 24/7 |O |O
Mulla ei siis oo yhtään sektiota, et eikai liity niihin...

Minä myös kärsin todella runsaista kuukautisista. Toisen sektion jälkeen alkoi oleen runsaat ja kolmannen sektion jälkeen todella runsaat.
Ensin kokeiltiin e-pillereillä vähentää vuotoa,mutta ei onnistunut.
Iski paha anemia ja verenpaine ja hemoglob romahti.
Laitettiin hormonikierukka. Ensin oli 4kk päivittäistä vuotoa joka siitä pikkuhiljaa alko väheneen.
Nyt kierukan laitosta 9kk ei ole kuukautisia eikä kipuja.
Mutta kohtu tulehtunut kierukasta ja nyt perjantaina menossa novasureen.
Novasuressa poltetaan kohdun limakalvot ja pitäis jättää kuukautiset kokonaan pois.
Sitä odotellessa...

Mullakin on kolme :D ekasta en niin muista oliko miten vuotoa mut kahdella seuraavalla aivan järkyt.Mulle ne määräs heti nuo e-pillerit kun minit ei tepsiny.Muistaakseni 2 tai 3 levyn kohalla oli jo rauhottuneet.
Kuulema hormoonitoiminta jotenkin niin sekaisin ja e-pillereissä se hormooni juttu on voimakkaampi kun mineissä jotenkin näin :ashamed:
Kannattaa ihan varaa aika lekurille. :hug:

Minä olin yli kuusi vuotta vuorotellen raskaana tai imetin, eli raskauksien välissä kun tuli kuukautiset, imetin samalla. Silloin kuukautiset olivat ihan tavalliset. Nyt ne alkoivat kunnolla vasta kun lopetin imettämisen, kuopus oli 1v4kk. Eli varmaankin se hormonitoiminta on sekaisin.

Nuo pillerit voisin hakea ihan terveyskeskuksesta, niin ei tarvitse maksaa yksityiselle gynelle. Taidanpa soittaa huomenna sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Novasuressa poltetaan kohdun limakalvot ja pitäis jättää kuukautiset kokonaan pois.
Sitä odotellessa...

Koskaan kuullutkaan tälläsestä... :whistle:
Kerro lisää =)
Miksi siis tehdää? Kuka tekee? Millaisin perustein? Haittoja? Hyötyjä? =)

Minä myös kärsin todella runsaista kuukautisista. Toisen sektion jälkeen alkoi oleen runsaat ja kolmannen sektion jälkeen todella runsaat.
Laitettiin hormonikierukka. Ensin oli 4kk päivittäistä vuotoa joka siitä pikkuhiljaa alko väheneen.
Nyt kierukanlaitosta 9kk ei ole kuukautisia eikä kipuja.
Sitä odotellessa...

Kuulostaa ikävältä :( Mitä tuo Novasure merkitsee jatkon kannalta, voiko enää tehdä lapsia?

Nyt kierukanlaitosta 9kk ei ole kuukautisia eikä kipuja.
Sitä odotellessa...

Kuulostaa ikävältä :( Mitä tuo Novasure merkitsee jatkon kannalta, voiko enää tehdä lapsia?

Novasureen kun menee tarttee olla yleensä sterilisaatio tehty kun raskaaksi tuleminen sen jälkeen vaarallista.
Toipuminen kestää noin viikon. Pitäis pärjätä parin päivän jälkeen parilla kipulääkkeellä.
Seksielämään ja haluihin ei kuulemma pitäis olla mitään vaikutusta.
Itelle tehty sterilisaatio kolmannen sektion yhteydessä.

Jos e-pillereitä hakee teekoosta, niin pitääkö mennä omalle lääkärille vai mistä kautta? :whistle:
Ei kiitos pillereiden hakuun omalekurilta...

Ei tartte olla omalääkäri. Jos tarvis niin olis jäänyt meikäläiseltä hakematta. Vastassa 28v miespuolinen lääkäri samalta kylältä lähes naapuri, ei kiitos =)

Jos e-pillereitä hakee teekoosta, niin pitääkö mennä omalle lääkärille vai mistä kautta? :whistle:

En ole ihan varma minäkään, pitää soittaa ja kysyä. Mitään ehkäisyneuvolaa ei täällä olekaan. Meidän omalääkärimme on tietääkseni saikulla, joten uskallan varata ajan (olen riittävän monta kertaa ollut hänen ronkittavanaan, ei kiitos enää ).

Alkuperäinen kirjoittaja ei onneksi:

Ei tartte olla omalääkäri. Jos tarvis niin olis jäänyt meikäläiseltä hakematta. Vastassa 28v miespuolinen lääkäri samalta kylältä lähes naapuri, ei kiitos =)

Meillä joku hoonosoomi 60v pappa (ei, en ole rasisti)...pitääkö erikseen pyytää jollekin tietylle lääkärille? Pitääkös siellä sit leväytellä jne vai saako vaan reseptin?? :whistle: :ashamed:

Eikös neuvolasta saa sieltä perhesuunnittelu puolelta muistelisin...Mä oon hakenu omalääkäriltä ja joskus päivystyksestä

Aha, okei :/ Hmmm..onkohan täällä moista :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ei onneksi:

Meillä joku hoonosoomi 60v pappa (ei, en ole rasisti)...pitääkö erikseen pyytää jollekin tietylle lääkärille? Pitääkös siellä sit leväytellä jne vai saako vaan reseptin?? :whistle: :ashamed:

Pitää leväytellä jalkoväliä. Saa reseptin heti kun kaikki kunnossa. Katsoo ettei näy tulehduksia tai poikkeavia muunnoksia. Jotkut lääkärit tunnustelee peräsuolen. Riippuen lääkäristä.

Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Mulla sama viidennen jälkeen.. Hormonikierukka alkaa pikkuhiljaa vähentää vuotoa, tosin laitosta on jo 8 kk.

Kuinka sinulle on kierukan jälkeen vuotoa tullut? Koko ajan vai säännöllisin väliajoin?

Eka puoli vuotta melko jatkuvaa joskus ihan tiputteluna ja sitte ei enää tiputtele vaan reilut menkat sen jälkeen..

Mulla oli vuoden verran kuouksen syntymän jälkeen samanlaista. Mutta kun hemoglobiini ei laske tarpeeksi ei saa hormoonikierukkaa sairauden hoitoon. Nyt kun kuopus on melkein kolme kuppi riittää jo neljä tuntia.

Yhteistyössä