Voihan syyhy!!!!! AAARGH!

  • Viestiketjun aloittaja kutina
  • Ensimmäinen viesti
kutina
Eli meillä todettu kolmasluokkalaisella pojalla syyhy. Ilmeisesti saanut kaveriltaan kun aiemmin poika puhu et tää kaveri raapii itteensä tosi paljon.... (Laitoin tälle kaverin äidille viestin, että meillä ihotautilääkäri todennut syyhyn jne.)
Tänään haen ne rasvat kun saan auton käyttööni, mutta mitä kaikkea mun pitää pestä???!!!

Esim.petivaatteet, mulla ei ole tällä hetkellä yhtään puhtaita kaapissa. Laitoin pesukoneen pyörimään, mutta voinko mä ennen hoitoa/rasvausta koskea niihin puhtaisiin lakanoihin kun laitan niitä kuivumaan?! Tarviinko mä jotkut hanskat. Vai onks tää hätävarjelun liioittelua.... :ashamed:

Käyttövaatteet toki pesuun, mutta entäs sohva josta ei saa päällisiä pestyä? o_O
Entä keittiön tuolit joissa on istuinosat kangasta?! Entä tyynyt ja peitot ja patjat?! Jos mä laitan ne pesuun niin millä me nukutaan ens yö?

Ikinä oo tällasia riesoja ollut ja jotenkin jos rupee googlettaan niin menee ihan päästään pyörälle kun tulee tuhat keskustelua ja ohjetta ja neuvoa jotka menee ristiin....
 
"hmm"
Hoidon kulmakivenä on syyhylääkitys, käytössä olleiden vaatteiden ja vuodevaatteiden vaihto sekä tartuttajan ja mahdollisten tartunnan saaneiden hoito. Toistolääkitys viikon päästä on välttämätön hoidon onnistumisen varmistamiseksi. Kaikki perheenjäsenet hoidetaan samanaikaisesti – oireilevat kahdesti ja oireettomat kerran. Suomessa saatavilla olevat syyhylääkkeet ovat permetriinivoide (kauppanimi: Nix®) ja erikoisluvalla saatava ivermektiini-tablettilääkitys (Stromectol®). Ivermektiiniä käytetään lääkärin määräämänä erityistapauksissa (esimerkiksi hankala rupisyyhy) ja siihen liitetään aina myös voidehoito. Permetriinivoidetta on saatavissa apteekeista ilman reseptiä. Yksi putkilo riittää yleensä yhteen aikuisen kertakäsittelyyn. Hoitopäivänä kaikki käytössä olleet vaatteet ja vuodevaatteet laitetaan aluksi pesuun, eikä tämän jälkeen likaisia vaatteita käsitellä ilman suojaavia muovikäsineitä. Pesulämpötilan tulisi olla vähintään +60 C ja pesuajan vähintään 20 minuuttia. Jos vaate ei kestä tavallista vesipesua, se laitetaan muovipussissa pakastimeen vuorokaudeksi. Koska syyhypunkki selviää huoneen lämmössä hengissä korkeintaan pari vuorokautta, voi vaatteen (tai muun materiaalin) pussittaa ja viedä siksi ajaksi syrjään (esim. vaatekomero) sekä tämän jälkeen tuulettaa tai puistella. Patja ja makuuhuone imuroidaan normaalisti.
Kun makuuhuone on imuroitu ja vaatteet laitettu pyykkiin, mennään suihkuun. Pesun jälkeen kuivataan iho huolellisesti ja levitetään voide kaulasta varpaisiin kaikille iho-alueille, mutta ei limakalvoille. Pikkulapsilla ja vanhuksilla voi olla tarpeen hoitaa myös hiuspohjaa Nix®-shampoolla. Erityisen huolellisesti voidetta on levitettävä varpaiden- ja sormien väleihin, kynsireunuksiin, napaan, kainaloihin sekä nivusiin ja ulkoisiin sukuelimiin. Samalla otetaan myös käyttöön uudet puhtaat vaatteet ja vuodevaatteet. Voiteen annetaan vaikuttaa aikuisilla 8–15 tuntia ja pikkulapsilla 6–8 tuntia. Imeväisille lääkäri määrää käsittelyajan. Hoitoajan päätyttyä päällä olevat vaatteet riisutaan ja viedään jälleen pyykkiin (pyykkiä pestessä muistettava suojakäsineiden käyttö). Tämän jälkeen iho pestään vedellä ja saippualla. Jos käsien ja alapään pesu on välttämätöntä hoidon aikana, voidetta levitetään heti uudelleen näille alueille. Jos permetriinivoide on iholla yön yli, lakanoiden vaihto ja siivous tehdään aamulla hoitovoiteen poispesemisen jälkeen. Hoito toistetaan viikon kuluttua. Poikkeuksena on oireeton perheenjäsen tai muu kontaktina hoidettu henkilö, joka hoidetaan vain kerran.
Lähde: Tartuntatautiliitto
 
kutina
eli mä vaihdan illalla puhtaat lakanat, rasvataan ittemme ja vaihdan ne taas aamulla?? Ei mulla oo vielä illaks puhtaita kun noi ei kyllä kuivu siihen mennessä :ashamed:
 
Meillä käsiteltiin koko perhe muutama kuukausi sitten... Illalla rasvaus Nix'llä, sitten aamulla vaatteiden, pyyhkeiden ja petivaatteiden vaihto. Petivaatteet saunaan tai pesuun 60 asteeseen, patjojen imurointi. Samoin sohvat ja matot imuroidaan. Vaatteet ja tekstiilit pestään mahd. kuumassa eli kuudessakympissä jos mahdollista. Mikäli ei voi pestä (esim. lippikset, sohvatyynyt, unilelut tms.), saunaan 80 asteeseen tunniksi (esim. petivaatteet voi vielä imuroida ennen tai jälkeen saunan), pakastimeen tiiviiseen pussiin vuorokaudeksi tai suljettuun tiiviiseen pussiin (jätesäkkiin) 2-3 vuorokaudeksi. Ovenkahvat ja muut paljon kosketeltavat pinnat voi pyyhkiä. Ja imurin pölypussi vaihtoon siivouksen jälkeen.

Koko taloa ei tarvitse desinfioida vaan periaatteessa tavallinen viikkosiivous + lakanoiden vaihto ja petivaatteiden puhdistus. Ja tosiaan ne vaatteet jne. joiden pesulla ei ole kiire, voi pussittaa pariksi vuorokaudeksi, jolloin punkit kuolevat ja niitä voi käsitellä huoletta.

Niin, ja ehkä on tosiaan parasta käsitellä puhtaita pestyjä vaatteita jne. hanskat kädessä, jos ei ole vielä rasvausta tehty ja nyt haluaa olla ihan niuhotusvarma, ettei niihin pääse syyhypunkkeja.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä