Voihan potta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marja

Vieras
Lueskelin tuossa jotakin ketjua, jossa äipät innolla kertovat, kuinka pyydystelevät muutaman kuukauden ikäisten vauvojen kakkoja ja pissoja pottaan. Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta huvittaa vaan.. Kun lapsenhan pitää saavuttaa tietty kypsyys, ennenkuin ymmärtää, mistä on kysymys potalle istutettaessa. Hyvässä lykyssä liian aikaisesta istuttamisesta ei seuraa muuta kuin pottakammo ja kuivaksi oppiminen saattaa siirtyä kuukausikaupalla eteenpäin, kun lapsi ei suostu istumaan potalle.
Sama juttu, kun äidit kertovat silmät loistaen, kuinka laittavat yöllä kellon soittamaan, jotta herättävät lapsen yöpisulle. Lapsen sisäinen kello ei herätä, vaan päinvastoin lapsi oppii siihen, että joku muu huolehtii heräämisestä. Eli mitään hyötyä ei tästäkään toiminnasta ole, äidin univelka senkuin lisääntyy, kun yöt ovat edelleen katkonaisia, vaikka koliikit ym. ovat jo taaksejäänyttä aikaa.
Mutta kukin tyylillään, itse taidan vaan olla niin laiska, että kadehdin näitä superäitejä. Tai ehkä se into on laantunut iän ja lasten myötä;)

Joo ja minä olen melkein kateellinen ystävälleni,jonka tytär oppi tänä kesänä kuivaksi. Ikää tulee hänelle 14.8. 1v 6 kk. Vain yöllä käyttää enää vaippoja.

No, mä oon ajatellut, että kunhan vauva oppii itse istumaan, alotetaan pottatreenit. Onko se sitten liian aikaista tai myöhäistä, mene ja tiedä. Nyt vauva on 4kk ja saa pissata kaikessa rauhassa vaippoihinsa...

Vauvalla tulee ensimmäinen herkkyyskausi n. 10 kk iässä, joten ennen sitä oppimista ei välttämättä tapahdu. Yleensä lapset ovat herkimmillään juuri tuossa puolentoista vuoden iässä. Aika harva varmaan vauvaansa ennen puolta vuotta kuitenkaan tosissaan yrittää alkaa kuivaksi opettaa. Tiedä sitä sitten. Ei kait kannata stressata muitten asioista?? Jokainen on kuitenkin vauvastaan vastuussa milloin lastansa kuivaksi viitsivät opettaa. Itsestäni hullummalta tuntuu, että vielä kolme vuotiaat vaippoja käyttävät, silloin kuivaksi opettelu vasta työlästä onkin.

No minä oon yksi niistä hulluista joka osti potan 4.5 kk vauvalle ja kuten sanottua, 4 viimeistä kertaa on tullut kakka pottaan. Ei meillä mitään ""istuttamista"" harrasteta tai varsinkaan yöllä herättelyä. Enkä todellakaan odota, että vauva oppisi pidättelemään, vaan paremminkin yritän itse oppia tulkitsemaan milloin vauvalla on hätä ja saada vauvan ilmaisemaan sen. Ja samalla säästyy itseltäni vaipan pesemisen vaiva. Kyllä se on meillä pelkästään siitä kiinni, että viitsin kakan ollessa tuloillaan nostaa vauvan potan ylle päästämään kakkansa sinne ja jatkossa toivottavasti pissankin.

Mulla taas ei riitä oikein ymmärrystä pottakammoilla pelottelulle- siis eihän sen opettelun mitään kammottavaa tarvitse olla. Pakolla istuttaminen ja istumiseen totuttaminen ovat kaksi eri asiaa. Ihan vaan jokinkin tavallaan- kanna vaan ap niitä vaippoja kaatikselle vaikka kolme vuotta, mutta se opettelu on kuitenkin edessä joskus. Ja kuten sanottua, itse oon ollut kuiva ja iloinen vessasa istuja vuoden vanhana, joten sekin on mahdollista.

Kuivaksi viitsivät opettaa..?

Aina se ei ole viitsimisestä kiinni, älä jeesustele! Meidän poju alkoi potalle vasta 2.5 vuotiaana, ja se ei ole ollut viitsimisestä eikä yrittämisestä kiinni. Kun heppu ei kerta ala, ei sitten millään.

Meillä kävi kuitenkin niin että sitten kun homma lopulta saatiin alulle, varsinainen oppiminen, läpimenoaika jatkuvalle tavalle oli kyllä ihan muutama hullu päivä. Eli ei välttämättä ole hurjan työlästä vaikka lapsi onkin vanhempi. Itsellä kyllä tilanne alkoi tuntua jo aika toivottomalta.. Mutta uskoin että kyllä se siitä, kaikki ovat jossain vaiheessa kuivaksi oppineet..

Tyttö on nyt hieman yli 10 kk ja on käynyt pari viikkoa potalla aina syömisen jälkeen. Ja joka kerta pottaan on tullut jotain. Olen tosi iloinen ja yllättynyt. Moisesta 10 kuukauden herkkyysiästä en tiennyt. Kuulin vasta myöhemmin, mutta taitaa todella olla niin. Ajattelin itse, että nyt on helppo harjoitella, kun ei vielä kävele. Sitten voi olla vaikea pitkään aikaan saada siihen istumaan, kun liikkuminen on niin suuri juttu. Mutta jospa siitä ehtisi muodostua jo jonkinlainen rutiini ennen sitä.
Suosittelen kaikille! Pienempää vauvaa ei edes olisi minulle tullut mieleen laittaa potalle.
Esikoisen kanssa aloitettiin paljon myöhemmin ja eihän siitä sitten mitään tullut. Se ei kertakaikkiaan kiinnostanut. Pikkusen yli kahden vuoden iässä se tuli itsestään. Joten meni sekin lopulta aika helposti.

Yhteistyössä