Voihan nenä, että nää aftat on kipeitä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Mulle tulee näitä nykyään kauheen usein :( Nyt suusta löytyy oikeen jättisuuri ja niiiiiiiiin kipee afta, että korvaanki käy kipeetä :(

Mikskähän noita tulee? Heti tänään haen toista hammastahnaa kokeeksi mutta vahvasti epäilen, ettei se tilannetta muuta :(

Mulla tulee usein, jos on nuhaa tai kurkku kipeenä.

Apteekista saatavat Aftabit on oikeasti ihan hyviä. Niitä voi olla vaikea laittaa, mutta ei oo niin nuukaa, jos se ei osu ihan kohdalle, kun siinä on puuduttavaa ainetta ja vissiin kortisonia myös. On ainakin mulla nopeuttanut niiden paranemista.

En viitsisi enää valittaa yhdestä aftasta kun vasta sairastin ihan järkyttävän enteron - suu oli täynnä "aftoja", ei pystynyt puhumaan/syömään/juomaan... =(

[QUOTE="vieras";22761878]En viitsisi enää valittaa yhdestä aftasta kun vasta sairastin ihan järkyttävän enteron - suu oli täynnä "aftoja", ei pystynyt puhumaan/syömään/juomaan... =([/QUOTE]

No kyllä se yksikin voi tosi kipeä olla. kyllähän ihmiset valittaa kaikenlaisesta, joku voi valittaa siitä, että tukka leikattiin kampaajalla väärin, vaikka joku toinen kuolee nälkään sillävälin. Mutta uskon, että suu täynnä aftoja ei ole mikään ilon aihe.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22761863:
Mulle tulee näitä nykyään kauheen usein :( Nyt suusta löytyy oikeen jättisuuri ja niiiiiiiiin kipee afta, että korvaanki käy kipeetä :(

Mikskähän noita tulee? Heti tänään haen toista hammastahnaa kokeeksi mutta vahvasti epäilen, ettei se tilannetta muuta :(

Mulla kyl parani tilanne kun hain apteekista salutemia tahnaksi. Aikoihin ollu aftoja. Ja huomaan että jos joutuu muulla pesemään ni ärtyy suu.

[QUOTE="vieras";22761878]En viitsisi enää valittaa yhdestä aftasta kun vasta sairastin ihan järkyttävän enteron - suu oli täynnä "aftoja", ei pystynyt puhumaan/syömään/juomaan... =([/QUOTE]

Musta tuntuu, että mieluummin ottaisin suun täyteen aftoja enteron merkeissä ja sairastaisin sen kerralla pois kuin se, että on lähes jatkuvasti se yksi afta suussa joka sekin tuntuu koko ajan. Kaikki aftat ei toki käy kamalan kipeetä, rippuu missä kohti suuta ne ovat mutta esim. tää, n. euron kolikon kokoinen kraatteri tuntuu kyllä.

olen käyttänyt jo monta vuotta aloe vera-hammastahnaa ja tosi harvoin on nyt ollut aftoja,paranevatkin nopeammin.sitä ennen käytin biotene-hammastahnaa,se ei auttanut ja oli kallista,varsinkin kun se tuubi aina hajos joskus puolivälissä.Suosittelen aloe vera hammastahnaa.

Apteekista saa useampaakin eri merkkistä hammastahnaa, jotka soveltuvat afta-herkille. Itselleni tuli ennen niitä ihan jatkuvasti, koko ajan oli suussa 1-3 aftaa ja se oli karmeaa. Kun vaihdoin tahnan niin niitä ei enää tullut kuin 1-2 kertaa vuodessa jos sitäkään.

Salutem, Bioxtra, Biotene... Löytyy ja jos lapsenne ovat afta-herkkiä niin kannattaa ostaa vastaavaa tahnaa lapsille. Meillä lapsillekin tulee niitä ja olen ostanut heille lasten Salutemia ja sitten jotain toistakin merkkiä on ollut.

Mä käytän sellaista hammastahnaa kun Zendium, saa yliopiston apteekista. Ei sisällä nautriumlauryylisulfaattia, on auttanut ainakin mulla. Sitten apteekista saa sellaista liuosta pumpulipuikossa, jota laitetaan aftaan. Sattuu ihan s***anasti, mutta auttaa! Mulla ainakin aftat on parantuneet tosi nopeasti sen jälkeen. Kirpaisee hetken, sitten kipu häviää. En nyt muista sen nimeä, mutta varmasti apteekissa tietävät.

Itse vaihdoin myös ulkolaiset tomaatit kotimaisiin, kun aiemmin tomaatista tuli aftoja. Kotimaisista ei tuu.

[QUOTE="vieras";22762023]Mä käytän sellaista hammastahnaa kun Zendium, saa yliopiston apteekista. Ei sisällä nautriumlauryylisulfaattia, on auttanut ainakin mulla. Sitten apteekista saa sellaista liuosta pumpulipuikossa, jota laitetaan aftaan. Sattuu ihan s***anasti, mutta auttaa! Mulla ainakin aftat on parantuneet tosi nopeasti sen jälkeen. Kirpaisee hetken, sitten kipu häviää. En nyt muista sen nimeä, mutta varmasti apteekissa tietävät.

Itse vaihdoin myös ulkolaiset tomaatit kotimaisiin, kun aiemmin tomaatista tuli aftoja. Kotimaisista ei tuu.[/QUOTE]

Niissä tomaateissa ne torjunta-aineet saattaa sen tehdä. Jotkut on herkkiä muille, kuin kotona kasvatetuille.

Mulla oli ihana joulu noiden aftojen kanssa. Purin ennen joulua muutamana päivänä huuleeni, kohta jäi turvoksiin, joten tuli haukattua sitä useampaan kertaan. Ennen kuin se parani kokonaan, paukamaan änkesi kolme aftaa ja parin sentin päähän neljäs. Jeekulat, kun tuntui kivalta! Vain yksi vihoittelee onneksi nyt vielä.

Apteekin hammastahnojen lisäksi ruokakaupoista löytyvä Elmex sopii aftoista kärsiville. Illodinilla purskuttelu sattuu niin saatanasti, mutta afta on turta pitkän aikaa sen jälkeen.

Kuten monet muut, olen huomannut että isot tomaatit (sekä koti- että ulkomaalaiset) aiheuttavat aftoja. Pienet kirsikka- ja luumutomaatit ovat vaarattomia.

Yhteistyössä