Voidaankohan tätä hammasta enää pelastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa :-(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa :-(

Vieras
Juurihoidetusta hampaasta lähti irti paikka ja osa hampaan etuosasta purressani sillä hampaalla liian lujaa jääkaapissa ollutta ja sen takia tavallista kovempaa suklaapalaa. Voikohan sinä hammasta enää "pelastaa" vai joudutaankohan se poistamaan kokonaan? Maanantaina pitäisi mennä hammaslääkärille ja pelkään, että siellä poistetaan kyseinen hammas ja toivon, että riittäisi, että se vain paikataan.

Riippuu hammaslääkäristä.

Minulla pari hammaslääkäriä ilmoitti, että eräs juurihoidetuista hampaistani on pakko poistaa (mitä minä en hyväksynyt, vaan marssin pois), ja viimeisin hammaslääkäri vain paikkasi sen uudestaan. Monta vuotta on nyt tuo samainen hammas kestänyt viime paikkauksen jälkeen.

Älä luota sokeasti hammaslääkäriin, vaan vaadi kevyempiä toimenpiteitä. Poisto on se viimeinen vaihtoehto.

Jos ei ole tulehdusta alla, niin voidaan pelastaa vaikkei hampaasta olisi jäljellä paljon mitään. Jos ei palkkaamalla, tekemällä kruunu päälle. Tosin julkisella ei taidetta tehdä kruunuja.

Mutta jos hammas on päässyt tulehmaan, ei välttämättä auta kuin poisto. Ottavat röntgenin siellä hammaslääkärinä tarkistaakseen tilanteen.

Mulla on monta takahammasta juurihoidettu ja suurin osa samaisista on lohkeilleet ja paikattu. Hyvin tehty paikka kestää juurihoidetussa hampaassa yhtä hyvin kuin muissakin :)

Hammashoitajana ja lukuisia hammaslääkäreitä avustaneena olen huomannut, että ratkaisut perustuvat hyvin pitkälle siihen, millaiset taidot kyseisellä lekurilla ovat. Huippuhyvät lääkärit pystyvät pelastamaan sellaisiakin hampaita, joiden edessä moni muu nostaisi kätensä pystyyn. Ja se on täysin laillista. Lääkäreillä on oikeus mielipiteisiinsä, mutta ei tietenkään kukaan sano että minä en osaa, joku muu voisi osata. Sen takia kannattaa kysyä toisen lääkärin mielipide. Onnekseni saan tällä hetkellä työskennellä sellaisen lääkärin kanssa joka on taitava. Monen muun kanssa on oikein itkettänyt, kun olen tajunnut kuinka huonoihin ratkaisuihin ovat päätyneet. Ja ihmiset tyytyvät lääkärin sanaan. Meillä hoitajilla kun ei ole valtuuksia ilmaista omaa mielipidettä näissä asioissa. Se olis lekurin varpaille astumista ja siitä ei hyvä seuraisi.

Hammashoitajana ja lukuisia hammaslääkäreitä avustaneena olen huomannut, että ratkaisut perustuvat hyvin pitkälle siihen, millaiset taidot kyseisellä lekurilla ovat. Huippuhyvät lääkärit pystyvät pelastamaan sellaisiakin hampaita, joiden edessä moni muu nostaisi kätensä pystyyn. Ja se on täysin laillista. Lääkäreillä on oikeus mielipiteisiinsä, mutta ei tietenkään kukaan sano että minä en osaa, joku muu voisi osata. Sen takia kannattaa kysyä toisen lääkärin mielipide. Onnekseni saan tällä hetkellä työskennellä sellaisen lääkärin kanssa joka on taitava. Monen muun kanssa on oikein itkettänyt, kun olen tajunnut kuinka huonoihin ratkaisuihin ovat päätyneet. Ja ihmiset tyytyvät lääkärin sanaan. Meillä hoitajilla kun ei ole valtuuksia ilmaista omaa mielipidettä näissä asioissa. Se olis lekurin varpaille astumista ja siitä ei hyvä seuraisi.

Todennäköisesti se korjataan. Jääkaapissa ollut suklaa on kyllä vaarallista. Itselläni lohkesi kerran kahdesta etuhampaasta pala kun tein saman. Jääkappikylmä tumma suklaa on kovempaa kuin hammasluu.

Uusimmat

Yhteistyössä