voidaanko koti ulosmitata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koditonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koditonko

Vieras
minulle ja miehelläni on noin 45000tuhatta ulosotossa ollaan molemmat nykyään töissä käyviä. olen yrittänyt hoitaa laskuja mutta nyt olis menossa mulla noin 10000e lisää ulosottoon. nyt pelkään että ne vievät talon velkoihin. talo on panttina lainasta pankilla. eli jos pankki ei sano lainoja irti niin voiko ulosotto viedä meiltä talon. meillä otetaan palkasta joka kuukausi rahaa. nyt on pakko laittaa toi 10000e lisää kun pitää asuntolainat maksaa ajan tasalle etteivät sano niitä irti.

Mun käsittääkseni pankki voi myydä talon. En kyllä ihan tiedä, että kuinka se menisi... Kannattaisi ehkä itse ruveta taloa myymään, niin jäis siitä jotain käteenkin.

Ulosmittavaa irtainta omaisuutta ovat esimerkiksi ajoneuvot, arvopaperit, asunto-osakkeet, veronpalautukset, pankkitalletukset ja käteinen raha. Myös kiinteää omaisuutta voidaan ulosmitata.

Useissa tapauksissa velallinen omistaa yhdessä toisen henkilön kanssa jonkin omaisuuden. Tällainen yhteisomistusesine tai yhteisesti omistettu kiinteistö voidaan tietyin edellytyksin ulosmitata kokonaan. Ennen yhteisomistusesineen myyntiä yhteisomistajalle varataan tilaisuus lunastaa velallisomistajan osuus. Mikäli yhteisomistaja ei käytä lunastusoikeuttaan, voidaan yhteisomistusesine myydä ulosottomenettelyssä, jolloin yhteisomistajalle palautetaan hänen osuutensa mukainen määrä myyntihinnasta.

Pääsääntö on, että irtain omaisuus ulosmitataan ennen kiinteää omaisuutta. Viimeksi ulosmitataan omaisuus, jota velallinen elinkeinoaan varten tai muutoin eniten tarvitsee. Velallisella on joissakin tapauksissa oikeus vaikuttaa ulosmittauskohteen valintaan osoittamalla tietty omaisuus ulosmitattavaksi.

Ulosmitattu omaisuus muutetaan rahaksi omaisuuden myynnillä. Myyntiä ei kuitenkaan aina toimiteta. Ulosmittaus voidaan toimittaa myös maksusuunnitelman vakuudeksi, jolloin myynti toimitetaan vain, jos velallinen ei maksa velkaa sovitussa määräajassa. Jos velka maksetaan, ulosmittaus raukeaa ja omaisuus palautetaan velalliselle

kyllä voi

ulosotto myy talon, pankki saa oman osansa, velkojat omansa ja jos jotain jää niin te saatte loput. Toki olusotto keskustelee ensin pankin kanssa mitä mieltä ovat, iten käytäntö ym mutta ihan rutiinia siellä.

Parasta olisi itse jutella ulosoton kanssa, laittaa talo myyntiin ja maksaa velat pois, aloittaa alusta jos siltä tuntuu ja rahkeita riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26354464:
Niin kauan kun talo on lainan panttina, ei taloa voida ulosmitata. Pankki tuskin irtisanoo lainaa niin kauan kun lyhennykset hoituu.

Pankki ei irtisano, mutta jos arvo on enemmän kuin panttien arvo (vakuus) niin ulosotolle ja pankille on pakkomyynti ihan rutiinia. Vaikkei pankki olisi se oma-aloitteinen ja aktiivinen, mutta pankkikaan ei halua osa-omistajaksi ulosoton kanssa kiinteistöön, vaan harjoittaa rahoitustoimintaa.

meillä on pankille lainaa 135000 eli talon arvo ei kata edes tuota. ja me kuitenkin joka kuukausi sitä lyhennetään vaikka hitaasti siis ulosotto velkaa. meillä ei tosiaan ole enään muuta kuin tämä ei haluttais tästä luopua

meillä on pankille lainaa 135000 eli talon arvo ei kata edes tuota. ja me kuitenkin joka kuukausi sitä lyhennetään vaikka hitaasti siis ulosotto velkaa. meillä ei tosiaan ole enään muuta kuin tämä ei haluttais tästä luopua

olette siis tehneet ulosoton kanssa maksusuunnitelman jota noudatatte? Oletteko kysyneet voisiko sitä muuttaa /pidentää? Lisätulomahdollsiuudet on varmaan jo tutkittu moneen kertaan, kaikkialla ei vaan ole :(

Tsemppiä :flower:

mun miehellä on 37 tuhatta ja maksaa kuukaudessa noin 1000e sinne ja minulla on nyt 5000e mutta kohta menee 10000e lisää mutta mulla niin pieni palkka etteivät voi ottaa siitä kuin 150e ilman minun suostumusta. eli maksetaan joka kuukausi sitä mutta pelkään että siinä tulee niin pitkä maksuaika että ulosotto ei hyväksy ja vie talon

mun mies ei voi enempää antaa ottaa mutta mä voisin korottaa sitä tupla määrään eli 300e laskin että jos tuosta 300e varmaan 100e menee korkoihin ja 200e lyhentäis niin mulla olis maksuaika noin 6v. onkohan se liian pitkä. olisi ehkä mahdollista saada mientä lisä tienestiä jota voisin kotona tehdä josta saisin noi 100-500e kuukaudessa. minun kuitenkin pitää olla kotona lasten kanssa. ja veron palautustakin on tulossa noin 1000e joulukuussa. mutta pelkään pahinta että tuo ei riitä

olin työttömänä monta vuotta ja sain vain työ markkina tukea 8e koska miehelläoli muka liian hyvät tulot. rahat riitti juuri ja juuri asuntolainaan ja siksi pari muuta lainaa ja pikku laskuja ulosottoon ja siihen kaikki kulut niin se summa nousi taivaisiin

varmaan talon menetystä enemmän pelkään sitä että jos me menetetään tää niin lapsia ruvetaan syrjimään ja kiusaamaan ja että meidän ystävä perheet katoaa :(

laki kieltää kodin ulosmittaamisen. Mutta viranomaiset voivat vaatia talon myymistä ja perheen muuttamista halvempaan asuntoon (vuokralle esim), mutta laki kieltää kodinulosmittaamisen siten että perhe jää kodittomaksi.

meillä lapset oli jo ennen tätä. nämä tapahtumat saivat alkunsa muutama vuosi sitten kun oli ns lama-aika. kiitos jos saat hyvän mielen itsellesi kun pääsit minua haukkumaan niin anna tulla vaan

Yhteistyössä