[QUOTE="vieraana";24343240]En tiedä kuinka moni sellainen pyörii nyt täällä, joka on ennen pyörinyt alamaailmassa?
Mä en ole pitkään aikaan ollut kaupungilla "bileaikaan", siis muissa kaupungeissa kuin Tampereella. Mulla on ollut sellainen onni, ettei Tampereella ole koskaan tapahtunut mulle mitään, Helsingissä oli kaksi sellaista tilannetta jossa vieras mies yritti käydä päälle/repiä puskaan (en ollut edes humalassa, mutta yksin) ja Pohjanmaalla myös pari tilannetta. Mutta siis, en tiedä minkälainen meininkin nyt on muissa kaupungeissa, mutta kyllä mä olen huomannut että Tampereen keskustassa oleminen tiettyinä "bileaikoina" on aika vastenmielistä. Nuoriso ainakin kesällä keskittyy aika hyvin sinne Koskipuistoon sikailemaan, mutta sitten tätä vanhempaaa sakkia 35-55-vuotiasta örveltää ja sikailee siinä pitkin Hämeenkatua jo hyvin aikaisessa vaiheessa iltaa. En osaa kumminkaan sanoa, että onko tuollainen idioottimaisuus lisääntynyt, vai kiinnitänkö itse siihen enemmän huomiota nykyisin. Mä en varsinaisesti pelkää silti siellä kaupungilla, se on vaan täysin vastenmielistä mun mielestä.
Lieveilmiöiden keskittyminen tiettyihin paikkoihin, se on mielenkiintoista. Minkä verran se liittyy työllisyyteen tai taloudelliseen tilanteeseen, minkä verran kaupungin opiskelupaikat tms vaikuttavat asiaan. Vaikea sanoa! Voi miettiä sitäkin, että kun kaupunki on suurempi, sellainen yhteisöllisyys (tällä kertaa negatiivisessa mielessä) rakentuu ehkä huonommin, ja ryhmittymiä ei tule? Tai on niin paljon väkeä, että vastaryhmittymiäkin on paljon? Suuri asukasluku tekee sen, että voi olla helpommin oma itsensä eikä mennä joukon mukana idioottimaisuuksiin. En tiedä![/QUOTE]
Niin mutta tuo suuri väkiluku ei selitä sitä miksi Helsingissä ei ole niin paljon ongelmia lieveilmiöistä kuin esim Tampereella aikoinaan? Helsingissä toki on niitä myös mutta he eivät vaan näy tilastoissa juurikaan yhtään. Eräs kaverini sanoi hyvin kun hän viettänyt lapsuutensa ja nykyisinkin kesät Tampereella ja asuu muuten Helsingissä, että Tampereen ja Helsingin "tunnelma" on ihan erilainen. Tampereella ollaan aika sisäpiirissä ja katsotaan pitkin nenän vartta jos ei puhu sitä "mää ja sää"-kieltä leveellä murteella. Helsingissä taas saavat kaikki kukat kukkia rauhassa. Tätä olen kuullut ennenkin kun jutellut näiden tamperelaisten kanssa joilla kokemusta myös muista kaupungeista. Että hyvä asua kun kuuluu siihen "sisäpiiriin" mutta hankalaa jos ei kuulu.
Opiskeluaikana muistan erään opettajan sanoneen hyvin; saatananpalvonta kaupungin lieveilmiönä on todella huolestuttavaa ja kertoo kaupungin psyykkisistä ongelmista niin paljon että viranomaisten tulisi heti puuttua tilanteeseen. Mutta tuskinpa silloin 90-luvulla mihinkään puututtiin Tampereella vaikka oli yleisessä tiedossa että satanistit kokoontuivat nimenomaan Mansessa.