voi taivas... vahinkopennut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idioottien idiootti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

idioottien idiootti

Vieras
Ja pahinta on se että en pysty hoitamaan narttua enkä pentuetta itse. Mitä nyt...

Pari vuotias labbisnarttu oli hoidossa juoksun ajan tuttavaperheessä koska meillä oli kaksi uroskoiraa juoksujen aikaan (pitkä tarina, älkää kysykö miksi). Kaikki meni ok paitsi että tällä viikolla aloin ihmetellä nartun vatsan muotoa.. ja nisien turvotusta. Toivoin että kyse on valeraskaudesta mutta ultra paljasti missä mennään oikeasti. Selvittelyn jälkeen tuttavaperhe myönsi että epäily vahingosta oli mutta ajattelivat idiootteina että jospa mitään ei tapahtunut ja jättivät kertomatta riskillä: jos narttu ei tullut paksuksi niin emme turhaan huolestu..

Tilanne on nyt se että viikkoja on jo arviolta lähes 8 eli ollaan liian pitkällä. Olemme remontin takia anopin nurkissa kesän ja pennut tähän ahtauteen olisi katastrofi.

Apua..

Narttu oli tarkoitus leikkauttaa, on ihan kotikoira. Terve, mutta potentiaalinen uroskoira on jo valmiiksi noutajasekoitus eli taustoista ei tietoa. JOS olisin ajoissa saanut tietää vahingosta niin aborttipiikki ja leikkaus olisi ollut mahdollista...

KAIKKI ideat tervetulleita: poissuljettu vaihtoehto on laitta narttu tuttavaperheen hoidettavaksi vaikka se olikin ensimmäisenä mielessä.

Onko aivan idioottimainen kuvitelma löytää "kesäkoti" nartulle jossa se synnyttäisi ja hoitaisi pentunsa ja palaisi sen jälkeen takas omaan kotiin ;)

Tämä on juuri niin karmeeta kuin olen joskus kuvitellutkin: "miksi en leikkauttanut narttua jo vuosi sitten jne... "

Mitäs jos vaan hoitaisitte ne pennut kuitenkin itse? Vaikka ahdasta onkin niin onhan ne nyt ihania. :) Toisekseen kai sinä haluat varmistaa itse millaisiin koteihin koirasi pennut annat?

Mun mielestä "kesäkoti"on hyvä idea :) meillä oli kerran yksi koira hoidossa tiineyden puolesta välistä siihen asti, kun pennut lähti maailmalle 8-9 viikkoisina.
Tykkäsin kovasti, ja mielelläni tekisin saman uudestaan.

(Ja meillä pari noutajaakin omasta takaa)

Valitettavasti niin moni asia sotii vastaan, kenelläkään ei ole kokemusta synnytyksestä, pentujen hoidosta, työt ei anna myöten yks kaks synnytykseen ja kokonaiseen pentueen hoitoon jne: alkaisi olla eläinsuojelulain vastaista antaa nartun synnyttää "missä vaan" periaatteella: kyllä se ne penntu itse hoitaa.

Synnytyksen jälkeinen kylmä karsinta? Huh huh... kaikki pyörii mielessä...

Minun narttukoira ei milloinkaan niin minua tarvinnut, kuin ekat pennut saadessaan. joten en ikimaailmassa laittaisi koiraani vieraalle hoitoon pentuamisen ajaksi. Ja itse haluan pennunottajat nähdä.

Jos ei muuta vaihtoehtoa kertakaikkiaan ole, niin pentujen lopetus (eläinlääkärin toimesta!) synnytyksen jälkeen. rankkaa toki emolle, tuokin.

vastuutonta lemmikinomistusta tuommoinen!!! hoidat ne pennut ja etsit niille hyvät kodit, se on se mikä sinun pitää nyt tehdä. ja narttu heti leikattavaksi kuin mahdollista! huh huh..

Kiireessä kirjoitin, ja aika tökerösti kun luin nyt kirjoittamani. Millään lailla tarkoitus ei ollut kritisoida koiranpitoanne, anteeksi, jos tekstistäni sellaisen kuvan sai. Minä tarkoitan sitä, etten aivan vieraalle koiraani pentuamaan laittaisi. Koiralle tutun ihmisen luona oleminen ja pentujen teko on toki toinen asia. Tuttavianne kyllä ihmettelen suuresti; tuollaisesta vahingosta pitää kyllä ilmoittaa heti, niin asialle voi vielä jotain tehdäkin.

Annat nartun synnyttää pennut,huolehditte niistä luovutusikään asti hyvin ja tuon kaiken jälkeen leikkautatte nartun,että vastaavalta vältytään jatkossa.

Valitettavasti niin moni asia sotii vastaan, kenelläkään ei ole kokemusta synnytyksestä, pentujen hoidosta, työt ei anna myöten yks kaks synnytykseen ja kokonaiseen pentueen hoitoon jne: alkaisi olla eläinsuojelulain vastaista antaa nartun synnyttää "missä vaan" periaatteella: kyllä se ne penntu itse hoitaa.

Synnytyksen jälkeinen kylmä karsinta? Huh huh... kaikki pyörii mielessä...

hei lähes jokainen jonka koira saa pentuja käy töissä..

koira emo hoitaa itse pentunsa.. ja yleensä myös synnytyksen.. tajuatko koiralla on vaistot... ei kukaan ole susiakaan auttamassa!

toki on hyvä olla paikalla kun narttu synnyttää.. siltä varalta jos emä ei tajua esimerkiksi katkaista napanuoraa.

niiden pentujen hoito ei oo yhtään vaikeeta.. emä hoitaa ekat viikot..sitten ihminen alkaa jossain vaiheessa totuttaa koiraa koiraruokaan..

sen lisäksi pentuja on käsiteltävä.. niiden pitää tottua harkaan ja kynsien leikkaukseen sekä sylittelyyn.. silittelyyn.. yms

ei oo vaikeet..mun kaveri oli 2pinen lapsen yh(pienempi lähes vauva) ja sen koira sai 6pentua...asui kerrostalo kolmiossa... hyvin meni! pennuille oli muovilaatikoilla aidattu yhdestä huoneesta puolet ja siellä lehtiä vahinkojen varalta...

Turha jälkiviisastella, mutta olisipa tuttavaperheesi ollut rehellinen ja kertonut heti epäilystään!

Todellakin veisin nartun kesäkotiin tämän samaisen tuttavaperheen luokse (jos vain mitenkään mahdollista), että tässä teille nyt sitten epäilyä... :D

Tepadj: ole kiltti ja kerro onko tuo ihan oikeasti vielä mahdollista!!?? Laskujeni mukaan nartun juoksut alkoi maalis/huhtikuun taitteessa, parhaan päivät oli noin 11-15pv (silkka arvio koska ei proge tms) eli mahdollisesti tiineys 6 viikkoa täys.. ei kun hetkinen... Ell arveli ultratessa että 7 viikkoa ja suositteli että narttu saisi synnyttää mutta eihän se voi olla mahdollista kun juoksutkin alkaneet vasta kuun viahteessa...

Jos jollain on kokemusta että 6. viikolla tai peräti 7. leikattu narttu niin nyt kertomaan!

Nuo moralisointi viestit voi unohtaa, kusessa ollaan mutta en ole niin tyhmä että kuvittelisin nartun ja pentujen hoidon olevan piece of cake.

Tepadj: ole kiltti ja kerro onko tuo ihan oikeasti vielä mahdollista!!?? Laskujeni mukaan nartun juoksut alkoi maalis/huhtikuun taitteessa, parhaan päivät oli noin 11-15pv (silkka arvio koska ei proge tms) eli mahdollisesti tiineys 6 viikkoa täys.. ei kun hetkinen... Ell arveli ultratessa että 7 viikkoa ja suositteli että narttu saisi synnyttää mutta eihän se voi olla mahdollista kun juoksutkin alkaneet vasta kuun viahteessa...

Jos jollain on kokemusta että 6. viikolla tai peräti 7. leikattu narttu niin nyt kertomaan!

Nuo moralisointi viestit voi unohtaa, kusessa ollaan mutta en ole niin tyhmä että kuvittelisin nartun ja pentujen hoidon olevan piece of cake.

45 päivää taitaa olla se raja eli nyt on siinä ja siinä.

Mahtaa olla rankkaa, jos elämässäsi jokaisesta asiasta teet ongelman? Kyllähän koira nyt herranjumala itse pentunsa hoitaa! Sitten kun ovat vähän kasvaneet, niin totuttelet niitä vähän syliin jne. Ei se sen kummempaa ole!

Uusimmat

Yhteistyössä