voi rähmä. Hemoglobiini liian alhainen mutta rautalääkitys aiheuttaa ihan karmivan ripulin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Mä en kohta tiiä mitä pitäs tehdä. Tunnen voinnissaki, että hb on alhainen (hengästyn helposti, on voipunu/sumuinen olo, levottomat jalat jne jne) mutta tää ripuli on kyllä kans niin kamala, ettei tosikaan :(

Ei se imeytyminenkään varmaan ole ihan maksimaalista, jos pönttö on jatkuvasti sekaisin. Oletko kokeillut erilaisia tuotteita, rautamehua, eri merkkejä tableteista? Jos nekään ei käy, niin ei muuta kuin fineli auki ja rautaa syömään sitten ruoassa mahdollisimman paljon.

Muista se c-vitamiini mikä imeyttää sen raudan, muuten se ei imeydy :) ja sitten ei maitotuotteita raudan kanssa estää imeytymisen... perussäännöt ja kokeile eri valmisteita. Rautamehu tuntuu monella tepsivän.

Joo, ei varmaan imeytyminen ihan optimaalista oo jos maha jatkuvasti sekaisin. Mä söin aluks obsidania ja nyt ostin kokeeksi spartofer (?) nimistä rautaa joka on farmaseutin mukaan eri muodossa olevaa rautaa kuin obsidanissa. Rautamehua kokeilin vuosia aiemmin mutta sillä ei hb noussu juuri ollenkaan :(

Mulla on sellasta litkua, pahaa, mutta auttaa =) Iron Vital F, kävin kattomassa pullon kyljestä, apteekista ostin, sanoivat että imeytyminen parempi kuin tableteissa!

Kokeile nestemäistä rautavalmistetta. Niitä saa luontaistuotekaupoista. Imeytyvät tehokkaammin kuin apteekin tabut eivätkä yleensä sekoita mahaa.
Valmisteita on monia, esim. Salus Floradix Kräuterblut-Saft on hyvä.

[QUOTE="vieras";25029193]Mulla on sellasta litkua, pahaa, mutta auttaa =) Iron Vital F, kävin kattomassa pullon kyljestä, apteekista ostin, sanoivat että imeytyminen parempi kuin tableteissa![/QUOTE]

Mä just googletin tuota ja luin siitä ja mietinki, että onkohan kuin pahaa. Siinä kyllä kehuttiin, että hyvänmakuinen mutta kyllähän sen arvaa, ettei noista hyvää saa tekemälläkään :) Huoh, pitääköhän tuota vielä kokeilla....

[QUOTE="kolmen lapsen äiti";25029209]Kokeile nestemäistä rautavalmistetta. Niitä saa luontaistuotekaupoista. Imeytyvät tehokkaammin kuin apteekin tabut eivätkä yleensä sekoita mahaa.
Valmisteita on monia, esim. Salus Floradix Kräuterblut-Saft on hyvä.[/QUOTE]

Joo just tuota krauterbluttia oon aiemmin käyttäny eikä sillä hb noussu yhtään.

ruisleipää,persiljaa,mansikoita. syö muutenki terveellisesti, veret nousee.

en tarvinu kummankaan raskauven aikana lisärautoja mussutella. veret pysy alussa 160, 125 laski alimmilleen :)

[QUOTE="a p";25029214]Mä just googletin tuota ja luin siitä ja mietinki, että onkohan kuin pahaa. Siinä kyllä kehuttiin, että hyvänmakuinen mutta kyllähän sen arvaa, ettei noista hyvää saa tekemälläkään :) Huoh, pitääköhän tuota vielä kokeilla....[/QUOTE]

Suosittelen! mutta ota pieni pullo, jos et kestäkään syödä... ei se sietämätöntä ole, mutta jääkaappikylmää raudanmakua lusikallinen suuhun aamulla ensimmäisenä...

ruisleipää,persiljaa,mansikoita. syö muutenki terveellisesti, veret nousee.

en tarvinu kummankaan raskauven aikana lisärautoja mussutella. veret pysy alussa 160, 125 laski alimmilleen :)

Ruisleipää en todellakaan pysty syömään, siitäki menee maha ihan vellille. Persiljaa kyllä ja muitaki vihreitä, lihaaki syön paljo jossa sitä rautaa pitäs olla. Mutta mulla on taipumus raudanpuuteanemiaan, toissa vuonna jouduin käymään viikottain rauta tiputuksessa joka ei hääviä sekään ole. Nyt on pysyny ruokavaliolla kohtuullisena PAITSI raskausaikana.

Mulla on hb ollu enimmillään 125 ja alimmillaan 80 joten vähän eri lähtökohdat meillä.

[QUOTE="vieras";25029252]Suosittelen! mutta ota pieni pullo, jos et kestäkään syödä... ei se sietämätöntä ole, mutta jääkaappikylmää raudanmakua lusikallinen suuhun aamulla ensimmäisenä...[/QUOTE]

Onko sulla mitään maha-ongelmia tullu tuosta (tai muista) valmisteesta?

[QUOTE="a p";25029274]Ruisleipää en todellakaan pysty syömään, siitäki menee maha ihan vellille. Persiljaa kyllä ja muitaki vihreitä, lihaaki syön paljo jossa sitä rautaa pitäs olla. Mutta mulla on taipumus raudanpuuteanemiaan, toissa vuonna jouduin käymään viikottain rauta tiputuksessa joka ei hääviä sekään ole. Nyt on pysyny ruokavaliolla kohtuullisena PAITSI raskausaikana.

Mulla on hb ollu enimmillään 125 ja alimmillaan 80 joten vähän eri lähtökohdat meillä.[/QUOTE]

oho! :/ hittolainen! olekko kokkeilu limpukkaa, sitä puolukka ruisleipää. ei pitäs olla niin " kovaa" vattale??

Mulle suositeltiin nimenomaan Obsidania, sen kun pitäisi olla kaikkein hellävaraisin vatsalle. Maitotuotteet minimiin ruokavaliosta, samoin kananmuna. Ja todellakaan ei mitään persiljaa, pinaattia tai mansikoita, ne kun sen raudan lisäksi sisältävät rautaa hävittäviä ainesosia niin että oikeasti vain heikentävät rautavarastoja entisestään. c- vitamiinia, esim. appelsiinista, maksaa, veriruokia, täysjyvää ja linssejä ruokavalioon, niin lähtee rauta-arvot nousemaan.

[QUOTE="a p";25029281]Onko sulla mitään maha-ongelmia tullu tuosta (tai muista) valmisteesta?[/QUOTE]

No välillä nopea suolentoiminta, tai sit vaikea sanoa onko se sittenkin ruuasta myös, mutta ei varsinaisesti ripulia. Iso valkea kapseli (oliko se opsidan?) oli hirmu vaikea niellä joten ne jäi syömättä, tuli kurkku kipeäksi, ja retaferista kovat ilmavaivat.

Mulle suositeltiin nimenomaan Obsidania, sen kun pitäisi olla kaikkein hellävaraisin vatsalle. Maitotuotteet minimiin ruokavaliosta, samoin kananmuna. Ja todellakaan ei mitään persiljaa, pinaattia tai mansikoita, ne kun sen raudan lisäksi sisältävät rautaa hävittäviä ainesosia niin että oikeasti vain heikentävät rautavarastoja entisestään. c- vitamiinia, esim. appelsiinista, maksaa, veriruokia, täysjyvää ja linssejä ruokavalioon, niin lähtee rauta-arvot nousemaan.

No en oo kyllä koskaan kuullutkaan, etteikö persiljaa, pinaattia ym sais syödä :O Eiköhän se nimenomaan oo niin, että niitä suositellaan ENSISIJAISESTI ja jos ei niillä saada kuntoon niin sit rautalisä kaveriks???

Maksaa ei voi syödä raskaanaolevat ainakaan siinä määrin, että siitä ois hemoglobiinin kannalta hyötyä.

[QUOTE="vieras";25029321]No välillä nopea suolentoiminta, tai sit vaikea sanoa onko se sittenkin ruuasta myös, mutta ei varsinaisesti ripulia. Iso valkea kapseli (oliko se opsidan?) oli hirmu vaikea niellä joten ne jäi syömättä, tuli kurkku kipeäksi, ja retaferista kovat ilmavaivat.[/QUOTE]

Ok. Jos ei sulla normaalisti oo nopea suolentoiminta niin ehkä se sit kuitenki on tuosta raudasta?

Mulla on ihan selkeä ripuli, karmivat krampit iskee ja sit mennään ja lujaa :( Ei nyt koko päivän mutta muutaman kerran päivässä kumminki.

[QUOTE="vieras";25029321]No välillä nopea suolentoiminta, tai sit vaikea sanoa onko se sittenkin ruuasta myös, mutta ei varsinaisesti ripulia. Iso valkea kapseli (oliko se opsidan?) oli hirmu vaikea niellä joten ne jäi syömättä, tuli kurkku kipeäksi, ja retaferista kovat ilmavaivat.

Ok. Jos ei sulla normaalisti oo nopea suolentoiminta niin ehkä se sit kuitenki on tuosta raudasta?

Mulla on ihan selkeä ripuli, karmivat krampit iskee ja sit mennään ja lujaa :( Ei nyt koko päivän mutta muutaman kerran päivässä kumminki.[/QUOTE]
glysiini ferro---:poop:

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä