Voi plääh! Mitä tehdä kerhovastaisen tytön kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tyttö 4,5v. käy seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa käynyt jo vuoden sekä jumpassa kerran viikossa. Nyt on tullut molempiin asioihin kauhea vastaanvänkääminen "en halua mennä" ja itkut vielä päälle. Alussa oli aivan innoissaan ja itsekin tykkäsin, sillä lapsi on kotihoidossa. Hänellä on pikkusisko 1,5v. Muutaman kerran olen nyt sitten "antanut" tytön jäädä kotiin enkä vienyt kerhoon ja pahemmaksi tämä vain menee. Nyt huomenna ois taas kerho ja itkut alkaneet tietysti sen myötä. Ei osaa sanoa tarkkaa syytä miksi ei viihdy ja kerhon tätien mukaan on kerhossa ihan ok, ehkä hiljainen eikä niin leikkiin osallistuva. Mutta ei kerhossa itkeskele ja monesti hakiessani on iloinen ja reipas. Mitä ihmettä tässä pitäis tehdä? Olen ajatellut olla kotona vielä pari vuotta ja olis kiva, että esikoisella olis edes jotain virikkeitä sillä tässä ihan naapurustossa ei ole ikäisiä kavereita tai jos on niin ovat päivähoidossa. Päiväkotiin en aio laittaa virikehoitoon, se sotii omaa ajatusmaailmaani vastaan. Neuvoja kiitos!

Meillä samanlainen 3,5 v tyttö. Jumpan olisin voinut vaihtaa sellaiseksi, jossa olisin ollut lapsen kanssa itsekin mukana, mutta olin sen verran kypsynyt syksyn taisteluihin, että päätinkin varata vain itselleni sen sijaan jumppatunnin.

Kerhosta ei luovuta, koska tytön on hyvä oppia tulemaan myös ilman äitiä toimeen. Meillä päiväkotiin meno on edessä syksyllä, kun pikkuveli täyttää 2 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja dgfhgf:
Meillä samanlainen 3,5 v tyttö. Jumpan olisin voinut vaihtaa sellaiseksi, jossa olisin ollut lapsen kanssa itsekin mukana, mutta olin sen verran kypsynyt syksyn taisteluihin, että päätinkin varata vain itselleni sen sijaan jumppatunnin.

Kerhosta ei luovuta, koska tytön on hyvä oppia tulemaan myös ilman äitiä toimeen. Meillä päiväkotiin meno on edessä syksyllä, kun pikkuveli täyttää 2 vuotta.

Tätä just aattelin minäkin! Ilman äitiä tultava pärjäämään sillä eskarikin on jo aika lähellä.... Itse en halua luovuttaa, mutta välillä kyllä masentaa viedä vastentahtoista lasta "väkisin" kerhoon.... Jumppaan menee yhtä vastentahtoisesti, mutta sekin kestää vain 45 min. joten ei pitäis olla mikään mahdoton aika olla erossa äidistä. Saa kuitenkin olla suurimman osan ajasta kotona.

Sinulla on pikkuinen 1,5v ja sen ymmärrän, että hänet haluat pitää kotona, mutta vanhempi lapsesi menee jo reilun vuoden päästä esikouluun.

Eikö hänen olisi mukavampi olla jo tarhassa, vaikka puoli päiväisesti?
Tuon ikäinen kaipaa jo ikäisiään kavereita ja naapuruston lapset ovat tarhassa.
Josta useasti jatketaan samoihin esikouluihin ja siitä kouluihin.

Miksi sinusta melkein 5v lapsen on parempi olla pikkuisen ja äidin kanssa kotona kuin viettää vaikka muutaman tunnin päivässä toisten lasten kanssa tarhassa leikkimässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:
Sinulla on pikkuinen 1,5v ja sen ymmärrän, että hänet haluat pitää kotona, mutta vanhempi lapsesi menee jo reilun vuoden päästä esikouluun.

Miksi sinusta melkein 5v lapsen on parempi olla pikkuisen ja äidin kanssa kotona kuin viettää vaikka muutaman tunnin päivässä toisten lasten kanssa tarhassa leikkimässä.

Minusta on ihanaa, kun ei tarvii JOKA AAMU kiireellä lähteä mihinkään. Eli tuo tarhaan vieminen olis just sitä. Ja ehkä sitten kerhovastaisuus kääntyisi tarhavastaisuudeksi. Kun kerran olen kotona niin haluan hoitaa myös lapseni itse. En usko puolipäiväisen hoidon auttavan. Mutta kerhon haluaisin saada sujumaan!

Meillä 5½v kävi kerhossa muutaman viikon. Siellä oli jo valmiksi tiivis tyttöjen ryhmä, johon oli vaikea päästä mukaan :/ Aina kun menin hakemaan, leikki tyttö yksin hiekkalaatikolla. Eli toi alkaa jo aikasin. EN pakota menemään. Eskari alkaa ensi syksynä ja isoveli menee jo ekalle. Toivottavasti eskarissa alottaa uusi ryhmä puhtaalta pöydältä(kerhossa 3-5veet)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minusta on ihanaa, kun ei tarvii JOKA AAMU kiireellä lähteä mihinkään. Eli tuo tarhaan vieminen olis just sitä. Ja ehkä sitten kerhovastaisuus kääntyisi tarhavastaisuudeksi. Kun kerran olen kotona niin haluan hoitaa myös lapseni itse. En usko puolipäiväisen hoidon auttavan. Mutta kerhon haluaisin saada sujumaan!

no ethän sä niitä itse hoida, jos se lapsi käy kaksi kertaa viikossa hoidossa. Kait sekin haluaisi olla kotona, jos se pikkusisarkin on. Jätä nyt ainakin sitten se jumppa pois.

Äitini pitää seurakunnan päiväkerhoa ja kertoo tällaisista tapauksista usein. Eli nää muksut vetää hirveen shown sitä äitiä varten..viihtyyvät kerhossa ja lähtevät sitten hyvillä mielin pois. Kuulemma muksu yleensä sit sanoo kehotädille et "mä huijasin äitiä"

Millä mielellä lapsesi jää kerhoon ?. Meillä 5 v sanoo aina välillä, ettei halua kerhoon, mutta kun menemme siitä huolimatta, hän jää sinne innolla. Samaten kun menen hakemaan, tulee nauravana vastaan. Sitten illalla voi taas jurputtaa,ettei mene kerhoon, kun se ja se otti legon kädestä ! Eli meidän neiti, joka kyllä tätien mukaan pitää puolensa on aika tarkka omista oikeuksistaan ja joutuu ryhmässä hiomaan omia sosiaalisia taitojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Meillä 5½v kävi kerhossa muutaman viikon. Siellä oli jo valmiksi tiivis tyttöjen ryhmä, johon oli vaikea päästä mukaan :/ Aina kun menin hakemaan, leikki tyttö yksin hiekkalaatikolla. Eli toi alkaa jo aikasin. EN pakota menemään. Eskari alkaa ensi syksynä ja isoveli menee jo ekalle. Toivottavasti eskarissa alottaa uusi ryhmä puhtaalta pöydältä(kerhossa 3-5veet)

Tota mäkin pahasti pelkään... Että kiusattais. Tai jätetään leikkien ulkopuolelle. Kyllä se tosiaan alkaa jo aikaisin tuo kiusaaminen.... Ikävä kyllä. Siksi omaani en vielä laita mihinkään!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta onko se lapsen etu?
Sinulla on rauhallinen aamu, mutta sinun lapsesi on jo iso.

En muutenkaan koskaan ole ymmärtänyt sitä, että lapsi hoidetaan kouluikään asti kotona jos kotona ei ole ikäistä leikkiseuraa ja naapurusto täynnä kotona hoidettavia lapsia.
Kuusi vuotta lapsi on kotona ja käy hätäisesti kerhossa muita lapsia moikkaamassa.
Sitten yhtäkkiä hänen pitää mennä joka päivä pitkäksi ajaksi esikouluun.
Muiden lasten, vieraiden aikuisten joukkoon.
Ja vielä jos huono tuuri käy, tai kuten yleensä tapana on niin esikouluryhmä on tarhassa jo hoitonsa yhdessä aloittaneiden ryhmä, jonne laitetaan kotihoidossa olleet joukkoon.

Lasten maailma on julma jo pienestä asti ja koska elämä on laitosmaista puurtamista.
Tarha, esikoulu, koulu, työpaikka, vanhainkoti niin siihen on opittava pienestä asti, viimeistään 3v. jotta siihen maailmaan pääsee mukaan, ellei sitten ole todella rohkea ja toisten joukkoon menevä lapsi.

Ja paskat! Kyllä se lapsi pärjää eskarissa ja koulussa vaikka olis kotihoidettukin. Miksi te tyrkytätte ap:lle päivähoitoa, jos ei sitä tarvita? Äitihin on kotona ja haluaa hoitaa lapsensa itse. Kerho ei ole hoitoa vaan virikettä lapselle. Ihan kuin päivähoito olis ratkaisu joka asiaan täällä palstalla!

Meillä on kanssa ilmennyt kerhovastaisuutta viime syksynä. Selitin pojalle, että tämä syksy käydään kerhossa kun on ilmoittauduttu ja kun hän sinne kerhoon pääsee, niin tykkää kuitenkin olla. JOstain syystä on tuli sitten, että kun se tätikin on sitten niin tyhmä..... Yritin perätä että miksi, järkevää syytä siihen keksimättä.

Meillä oli pojan kanssa sama juttu seurakunnan kerhossa. Hän ei halunnut mennä sinne ollenkaan. Haluttomuuteen oli varmaan useampi syy, mutta yhtenä oli se, että kerhossa oleva naapurin poika, "paras" kaveri, kiusasi häntä. Teimme niin, että lopetimme kerhon kokonaan siltä vuodelta. Seuraavana syksynä teimme uuden yrityksen. Heti alkuun juttelin kerho-ohjaajien kanssa kiusaamisesta. Kerho-ohjaajat ottivat asian tosissaan ja lupasivat laittaa pojat eri leikkiryhmiin ja muutenkin seurata tilannetta tarkemmin. Kerho alkoikin sujua hyvin ilman mitään ongelmia.

Naapurin poika oli hyvin vahva luonteinen ja omapäinen. Muistan, että meillä kotona leikkiessäkin hän saattoi ilman mitään syytä lyödä poikaamme päälaelle ja hän oli myös kova kiroilemaan.

Juttele ohjaajien kanssa ovatko he huomanneet kiusaamista tai syrjintää.

Mitään tuputtamatta ;) kerron miten meillä meni.. Eli pojalle kerho oli oikeaa tervassa polkemista, mutta tarhassapas viihtyi =) Jotenkin se kerhon "rytmittömyys" ei ollut hyvä. Poika on puolipäiväsenä ma-pe ja ainakin meidän pojalla on toiminut tosi hyvin.

Yhteistyössä