Voi perse...Voiko vielä syödä kanan rintafileitä missä päiväys ollut eilen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä vaiheessa se kana sitten menee vanhaksi? Katsooko se sieltä jääkaapista salaa kelloa ja vain päättää että "ahaa, nyt on kello yli puolen yön, olen virallisesti vanha ja alan nyt myrkylliseksi"?

Itte aattelin tänään pupeltaa jotain seitiä jonka ostin pari kolme päivää sitte puoleen hintaan. Ei jaksa noi päivämäärät paljoa kiinnostaa...

Missä vaiheessa se kana sitten menee vanhaksi? Katsooko se sieltä jääkaapista salaa kelloa ja vain päättää että "ahaa, nyt on kello yli puolen yön, olen virallisesti vanha ja alan nyt myrkylliseksi"?

Itte aattelin tänään pupeltaa jotain seitiä jonka ostin pari kolme päivää sitte puoleen hintaan. Ei jaksa noi päivämäärät paljoa kiinnostaa...

:) :)

Samankaltaisia meinasin kans kirjoittaa, mut ehdit ensin.... Meillä käytetään surutta päiväysvanhoja lihoja ja kaloja, eikä miksikään ole mennyt. Ostamme yleensä noita -30 % ja -50 % laputettuja, ja toisista tehdään parin päivän sisällä ruokaa, toiset menee pakkaseen ja käytetään myöhemmin.

siis mulla broilerin rintafileet parasta ennen päiväys 26.5. eli eilen. eilen aamulla aukasin paketin ja otin sieltä kaks rintafilettä jotka paistoin, tarkoituksenani paistaa loput rintafileet sitten iltapäivällä ruuaksi. katoin sitten iltapäivällä niin fileet vihertää. mitä v*ttua??? kuinkakohan pilalla noi on olleet jo sillon eilen aamulla???

Apua koitin itsekin täältä hakea, että voiko vanhaa kanaa syödä. Viim käyttöpäivä oli 14.10.
Paistoin kanat iltasella 17.10. Söin puolet. Loput laitoin jääkaappiin. Illalla 18.10. söin sitten vielä ne jämät. Hyviä oli eikä mitään oireita. Kyseessä kotimainen hunajamarinoitu fileesuikale, joka ollut kokoajan kylmässä kaupasta tultuaan. Ulkolaista en uskaltais enää syödä, mutta en sitä ikinä ostakaan.

Mutta tohon edelliseen voin kommentoida sen, että vakuumissa se kana pysyy hyvänä raakanakin, mutta kun paketin aukaisee, niin happi sitä alkaa heti vanhennuttamaan. Jos olisit heti paistanut koko satsin ja pannut kylmään odottamaan huomista, niin olis kaiketi ollut vielä ok.

Viimeinen käyttöpäivä -merkintä on ohjeellinen. Tuote voi joskus olla pilaantunutta jo ennen viimeistä käyttöpäivää tai se voi hyvinkin pilaantua vasta viikkoja sen jälkeen.

Kannattaa huomioida, että merkittävä mikrobitoiminta alkaa heti kun paketti avataan, koska silloin paketissa oleva suojakaasu katoaa taivaan tuuliin. Sen vuoksi avatun paketin liha pilaantuu paljon nopeammin.

Itse olen monesti valmistanut sapuskaa 2 päivää "vanhentuneesta" kanasta ja lämmitellyt sapuskaa myöhemmin mikrossa monta päivää sen jälkeen, eikä ole vatsanväänteitä tullut.

Lidlistä ostettu kananrintafilee-paketti. Päiväys 7.12.14

uskaltaako syödä vielä 10.12.14?

Vaatimuksena olisi: ettei tule ripulia/vatsatautia.

Perkele, oli unohtunut jääkaappiin.. kyllä harmittaa ja harmittaa heittää pois, kanat kuolivat turhaan :(

USKALTAAKO SYÖDÄ???

Yhteistyössä