Voi per...!!!! Siis väestörekisterikeskuksen tiedoissa isäni nimen kohdalla lukee OTTOVANHEMPI! Eipä ollut mulla tietoa!

• Viestiketjun aloittaja qqqq
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä miettisin parikin kertaa mitä tekisin tälläisen asian paljastuttua. Asialla on niin monta puolta eli se, että repisin tälläisen asian auki vaikuttaisi niin moneen elämään itseni lisäksi. Mietin siis, että haluaisinko pilata sisarusteni elämän tahi muiden sukulaisten elämän. Entä kestäisikö vanhempieni terveys enää tätä asiaa? Asiahan tulee kuitenkin mitä ilmeisemmin esille perunkirjoituksissa? Toisaalta en tiedä voinko enää kohdata vanhempia tyylillä "kaikki on ihan ok" tai mitä tapahtuisi jos joisin lasillisen liikaa ja avaisin sanaisen arkkuni?

"vieras"
Olen siis sama, joka jo kirjoitti tuonne toiseen ketjuun.

Tarkistin tietoni väestörek. tiedoista ja siellä isän nimen kohdalla lukee myös ottovanhempi. Eipä ole minulle tästä kerrottu ikinä mitään. Jippii.
Lukeeko isäsi kohdalla päivämäärä milloin ottovanhemmuussuhde on alkanut ja pystyisitkö päättelemään siitä ehkä jotain? Mulla lukee molempien ottovanhempien kohdalla suhteen alkamispäivä ja biologisen äidin kohdalla suhteen päättymispäivä, molemmissa on sama päiväys eli se päivä kun oikeus on vahvistanut adoption. Itse olen silloin ollut n. 7 kk:n ikäinen, vaikka olen ollut 2,5 kk:n ikäinen haettaessa uuteen kotiin lastenkodista.

näin mullakin
Mutta se oli tiedossakin, sillä vanhempani ovat eronneet ja jäin isälle ja tuolloin v -75 oli ilmeisesti "tapana" tehdä adoptiosopimus, jos toinen lähtee pois kuvioista. Se sitten näkyy tiedoissa noin. Mutta mua huvitti lause biologisen äitini kohdalla samaisena ajankohtana, että "suhteen päättymispäivä xx.xx" :D Mutta joo sittemmin 20 vuotta eronsa jäkeen tavattiin äidin kanssa taas uudestaan ja ollaan taas tekemisissä. Koskaan asiaa ei ole multa salattu muutenkaan, eli osasin tuota "ottovanhempaa" tiedoissani odottaa. ;)

näin mullakin
Nimim. "näin mullakin", eihän ap:n tapauksessa isä tai äiti ole lähtenyt minnekään?
En tietääkseni niin väittänytkään? Mutta mistäs tiedät vaikka ap:n isä ei oliskaan hänen biologinen isänsä... ;) Esimerkkinä siis omani vaan laitoin, eli jos ap sattuu olemaan tuolta vuosikymmenneltä ja asialle on noinkin looginen selitys, kun että huoltajuusasioissa "piti" tuohon aikaan tehdä adoptiosuhde, jos biologinen vanhempi halusi avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen "tunnustaa" omakseen. Ilman siis sen kummempaa dramatiikkaa jota ap lähti heti mielessää pyörittämään...

"mimo"
Alkuperäinen kirjoittaja näin mullakin;24006994:
En tietääkseni niin väittänytkään? Mutta mistäs tiedät vaikka ap:n isä ei oliskaan hänen biologinen isänsä... ;) Esimerkkinä siis omani vaan laitoin, eli jos ap sattuu olemaan tuolta vuosikymmenneltä ja asialle on noinkin looginen selitys, kun että huoltajuusasioissa "piti" tuohon aikaan tehdä adoptiosuhde, jos biologinen vanhempi halusi avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen "tunnustaa" omakseen. Ilman siis sen kummempaa dramatiikkaa jota ap lähti heti mielessää pyörittämään...
Muistelen, että ap on kertonut olevansa -80 luvulla syntynyt. Tällöin on ollut jo normaali isyydentunnustus käytössä.

näin mullakin
[QUOTE="mimo";24007031]Muistelen, että ap on kertonut olevansa -80 luvulla syntynyt. Tällöin on ollut jo normaali isyydentunnustus käytössä.[/QUOTE]

Ok. Luin ketjun vähän huolimattomasti läpi. Mutta sitten ei auta, kun nostaa kissa pöydälle vanhempien kanssa, jos asiaan kerran haluaa selvyyden. Mistäpä sitä täällä sitten ketään tietää, mikä tarina taustalla on. Mutta tsemiä ap:lle asian selvittelyyn ja muistaa, että taustalla voi syntymävuodesta huolimatta olla jokin ihan järjellinen selitys, ilman likaisia suhdesoppia... ;)

kkak
varmaankin kysyisin minäkin äidiltä, mitä se merkintä tarkoittaa.

Kiitos linkistä, kävin kattomassa tietoni, valitettavasti asuinpaikkoja ennen v. 1975 ei tiedoissani näkynyt, siis ihan vauva-aikoja.

Osaatteko auttaa?
Tarkistin omani. Ei yllätyksiä ihmispuolella, mutta mitä ihmeessä tarkoittaa RAKENNUKSET, JOISSA HENKILÖ ON OMISTAJANA TAI EDUSTAJANA?
Mulla siellä oli mun mummon osoite ja mummoon siis kuollut jo 1995 ja ko. paikkakin on silloin myyty.

Osaatteko auttaa?
Miksiköhän se on siellä vieläkin? Siellä on nykyinen koti ja sitten toi. Ymmärtäisin jos siellä olisi vaikka edellinen koti tai viime kesänä myyty mökki, mutta että vuodelta 1995 edelleen näkyvissä?

Yhteistyössä