Voi per...!!!! Siis väestörekisterikeskuksen tiedoissa isäni nimen kohdalla lukee OTTOVANHEMPI! Eipä ollut mulla tietoa!

• Viestiketjun aloittaja qqqq
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Onhan tuo järkytys, itselläni nousi karvat pystyyn kun luin sen siitä ensimmäisestä ketjusta.
Mutta jos papereihin merkitty isäsi ei ole biologinen isäsi (mikä lause, mutten nyt jaksa miettiä muuta), niin upeasti on kai isyytensä hoitanut jos sinulla ei ole siitä ollut aiemmin vihiä.

Nykyään kai suositellaan "näiden" asioiden kertomista jo varhaisessa vaiheessa, ettei se sitten olisi jonkinlainen identiteettishokki kun selviää aikuisiällä, vaan lapsi osaa olla jo sinut asian kanssa koko elämänsä ajan.

Ennen tosiaan asiat käsiteltiin eri tavalla, ja onpa meillä omassakin suvussa tullut "yhtä ja toista" selville näin aikuis iällä. Meidän voi olla vaikea ymmärtää salailua, kun jokaisella on kuitenkin tarve tietää oma biologinen alkuperänsä, mutta uskoisin että vanhempasi ovat ajatelleet sinun paratasi näin tehdessään.

:hug:

huom ap
[QUOTE="Laura";23978012]Ehkä niitä asioita hoidettiin eri tavoin eri alueilla tai eri tilanteissa. En tiedä mitään, mutta googlella löytyi tällainen:

FINLEX

Sanotaan mm. että "Ottolapseksi voidaan ottaa myöskin lapseksiottajan lapsi, jolla ei ole aviolapsen oikeuksia."[/QUOTE]

.

"aapee"
[QUOTE="vieras";23977988]virkatodistuksesta näet biologisten vanhempiesi tiedot.[/QUOTE]

Saako sen virkatodistuksen maistraatista vai mistä? Mutta jos biologinen isäni ei ole ikinä minua tunnustanut tai ei ehkä edes tiedä minusta niin ei kait siinä virkatodistuksessa lue isän kohdalla mitään. Tai lukee samoin kuin tuossa väestörek. tiedoissa. Vai?

[QUOTE="aapee";23978044]Saako sen virkatodistuksen maistraatista vai mistä? Mutta jos biologinen isäni ei ole ikinä minua tunnustanut tai ei ehkä edes tiedä minusta niin ei kait siinä virkatodistuksessa lue isän kohdalla mitään. Tai lukee samoin kuin tuossa väestörek. tiedoissa. Vai?[/QUOTE]

Kyllä ne tiedot tuolla myös näkyy jos on ilmoitettu.
Mulla biologisen äidin kohdalla lukee hänen nimensä, isän nimeä ei kun sitä ei ole mihinkään koskaan ilmoitettu.

"vieras"
[QUOTE="aapee";23978044]Saako sen virkatodistuksen maistraatista vai mistä? Mutta jos biologinen isäni ei ole ikinä minua tunnustanut tai ei ehkä edes tiedä minusta niin ei kait siinä virkatodistuksessa lue isän kohdalla mitään. Tai lukee samoin kuin tuossa väestörek. tiedoissa. Vai?[/QUOTE]

meillä hetaan kirkkoherranvirastosta (voithan pyytää sen vaikka sukututkimusta varten, yleensä kysytään syytä)

"äiti kolmelle"
[QUOTE="aapee";23977877]Näkyy siellä olevan entisissä sukunimissä äitini tyttönimikin minun kohdallani. Siis ottosuhteen alkuun asti minunkin sukunimeni on ollut eri. Sitten sukunimi on vaihdettu isän sukunimeksi. Tiiän kyllä, että ovat menneet naimisiin syntymäni jälkeen, mutta tätä en osannut aavistaa.[/QUOTE]

Minulla myös ollut äidin entinen nimi sukunimi syntyessä,ennenkuin on vaihdettu isäni sukunimeksi.Vanhempani eivät olleet naimisissa syntyessäni.
Silti ei lue mitään ottoisä ym juttuja..

"Laura"
[QUOTE="aape";23978058]Mitäs tuo "ei ole aviolapsen oikeuksia" -kohta oikein tarkoittaa?[/QUOTE]

En tosiaan tiedä, mutta ihan vain sisälukutaidolla ajattelen, että ainakin joskus muinoin saattoi olla tarpeen adoptoida omakin lapsi, jos se oli syntynyt ennen naimisiin menoa... Vain avioliitossa syntynyt kai peri isänsä jne. En tiedä, oliko silloin tällaista isyyden tunnustamista kuin nykyään. Ja esim. sukunimi ei varmaan siirtynyt au-lapselle äidin avioliiton myötä ilman jotain tuollaista kuviota. Jos olet yli 40-vuotias, niin maailmahan oli vielä 70-luvullakin tosi erilainen kuin nykyään, varsinkin maalla.

Täytyyhän sun ottaa tuo puheeksi. Ehkä tosiaan sen äidin kanssa ensin.

"aapee"
Tuli tässä sellainen mieleen, että olin kerran äidin kanssa kaupungilla (en muista minkä ikäinen olin, ehkä jotain 12-14v) niin joku nainen tuli sanomaan äidille, että onpa sinulla kaunis tyttö. Äiti sanoi silloin, että isänsä näköinen on. Mulla jäi tämä mieleen kun olin silloin aika pyöreä ja koulukiusattu ja tosi ylpeä kun joku minusta näin sanoi. Niin tarkoittikohan äiti nyt tätä adoptioisääni vaiko biologista isääni???

Ja mulla on vaaleat hiukset ja vanhemmillani molemmilla ruskeat. Tai no, ei pikkusisaruksillanikaan ole niin tummat, että ehkä tämä ei ole niin tärkeää... Kaikenlaista alkoi käymään mielessä :/

"Laura"
[QUOTE="äiti kolmelle";23978081]Minulla myös ollut äidin entinen nimi sukunimi syntyessä,ennenkuin on vaihdettu isäni sukunimeksi.Vanhempani eivät olleet naimisissa syntyessäni.
Silti ei lue mitään ottoisä ym juttuja..[/QUOTE]

Vuosi 1976 on jotenkin keskeinen. Jos syntyi ennen sitä eivätkä vanhemmat olleet avioliitossa, se edellytti jotakin... Anteeksi epämääräisyys, mutta en ole asiantuntija. Nykyinen isyyslaki tuli voimaan tuolloin.

Ken guru
[QUOTE="aapee";23978091]Tuli tässä sellainen mieleen, että olin kerran äidin kanssa kaupungilla (en muista minkä ikäinen olin, ehkä jotain 12-14v) niin joku nainen tuli sanomaan äidille, että onpa sinulla kaunis tyttö. Äiti sanoi silloin, että isänsä näköinen on. Mulla jäi tämä mieleen kun olin silloin aika pyöreä ja koulukiusattu ja tosi ylpeä kun joku minusta näin sanoi. Niin tarkoittikohan äiti nyt tätä adoptioisääni vaiko biologista isääni???

Ja mulla on vaaleat hiukset ja vanhemmillani molemmilla ruskeat. Tai no, ei pikkusisaruksillanikaan ole niin tummat, että ehkä tämä ei ole niin tärkeää... Kaikenlaista alkoi käymään mielessä :/[/QUOTE]

Niin, nyt tuo asia tulee varmasti pyörimään mielessäsi monessa suhteessa. Itse ottaisin selvää, kysyisin siis suoraan vanhemmilta asiasta. Se jättää vamasti monta turhaa spekulaatiota pois, ja asia saa oikeat kasvot:)

nellien
[QUOTE="aapee";23977811]Mulla lukee tuolla:

VANHEMMAT
Nimi Xxxxx Xxxxx
Syntymäaika xx.xx.19xx
Ottovanhempi, suhteen alkamisaika xx.xx.19xx

ja näiden isän tietojen alla äidin tiedot, mutta siinä ei lue ottovanhempi, joten hän kai on mun biologinen äitini...[/QUOTE]

mä sain tietää n 12vuotiaana mummiltani että isäni ei ehkä ole isäni,kun on 2muutakin vaihtoehtoa. en ollut milläskään, vieläkään en tiedä onko hän biologinen isä vai ei,ei se mitään,mikään ei silti ole muuttunut.

"aapee"
[QUOTE="Laura";23978083]En tosiaan tiedä, mutta ihan vain sisälukutaidolla ajattelen, että ainakin joskus muinoin saattoi olla tarpeen adoptoida omakin lapsi, jos se oli syntynyt ennen naimisiin menoa... Vain avioliitossa syntynyt kai peri isänsä jne. En tiedä, oliko silloin tällaista isyyden tunnustamista kuin nykyään. Ja esim. sukunimi ei varmaan siirtynyt au-lapselle äidin avioliiton myötä ilman jotain tuollaista kuviota. Jos olet yli 40-vuotias, niin maailmahan oli vielä 70-luvullakin tosi erilainen kuin nykyään, varsinkin maalla.

Täytyyhän sun ottaa tuo puheeksi. Ehkä tosiaan sen äidin kanssa ensin.[/QUOTE]

Olen syntynyt -81. En tiiä miten nuo asiat 80-luvun alussa menivät...

"aapee"
mä sain tietää n 12vuotiaana mummiltani että isäni ei ehkä ole isäni,kun on 2muutakin vaihtoehtoa. en ollut milläskään, vieläkään en tiedä onko hän biologinen isä vai ei,ei se mitään,mikään ei silti ole muuttunut.
Mitä sinulla lukee isäsi kohdalla noissa tiedoissa? Kumman puolen mummita sait tietää? Ajattelin vain, että jos oli isänäiti, joka ei tykännyt äidistäsi niin.. you know.

voi ei
Mä en ainakaan odottais enää sekuntiakaan vaan soittaisin heti äidilleni. Miks pitää yrittää pitää vanhempia kuin kukkaa kämmenellä ettei ne vaan loukkaannu. Kyllähän ne ton asian tietää, on aina tienny. Nyt on kyse susta ja oot saanu selville ettei koko totuutta oo ikinä kerrottu. Sulla on oikeus vastauksiin heti kun haluat.

Ei ne vanhemmat tosta rikki mee. Ne on aikuisia ihmisiä.

"plop"
Sinuna en kiertelisi ja kaartelisi aihetta, vaan kertoisin suoraan vanhemmille, että olet käynyt väestörekisterin sivuilla katsomassa mitä tietoja siellä sinusta on ja ovatko ne oikein. Ja sinne oli merkitty näin. Nyt asia hämmentää sinua ja toivoisit että voisitte jutella asiasta.

Voithan ensin ottaa aiheen puheeksi äitisi kanssa ja kertoa tuon saman kuin aikaisemminkin, että koet tästä tiedosta huolimatta, isäsi omaksi isäksesi ja pidät häntä hyvänä ja erinomaisena isänä. Olet lapsuuteesi tyytyväinen, mutta tämä asia nyt hämmentää sinua ja haluaisit siihen jotain selvyyttä.

Stemppiä! Varmasti hankala aihe ottaa puheeksi.

"otto"
Ota ihan rauhallisesti,isäsi on edelleen siun isä,vaikkei nyt sitten olisikaan biologinen isä,hän on kuitenkin rakastanut ja kasvattanut ja pitänyt susta äitisi kanssa huolta,ei tuo tieto vaikuta teijän suhteisiin.:hug:
Muista puhua rauhallisesti vanhempiesi kanssa.
Miun mieheni isäpuoli on ollu enemmän isä kuin hänen biologinen isänsä koskaan,mieheni siis pitää isäpuoltaan isänä,ei niinkään pari vuotta sitten edesmennyttä biologista isäänsä.
Ei se tietenkään ole sen isä. Isyys on ensisijaisesti biologista. Kasvatti-isä voi toki ollu joku muukin.

"eee"
Virkatodistuksen saa ainakin kirkkoherranvirastosta. Maksoi ennen reilut 4 euroa, nyt voi olla, että hinta on noussut jokusen euron. Sinuna hakisin sen, sen saa usein ihan odottaessa - voit sanoa, että tarvitset sen esim. sukututkimusta tai perunkirjoituksia varten.

-
[QUOTE="otto";23978688]Ei se tietenkään ole sen isä. Isyys on ensisijaisesti biologista. Kasvatti-isä voi toki ollu joku muukin.[/QUOTE]

Yöks, mä en ainakaan vois ikinä ajatella noin...

Itselleni on kanssa käynyt niin, että sain vasta aikuisiällä tietää, että isäni ei olekaan biologinen, olihan se aika shokki alkuun, ja hieman kiinnosti siinä kohtaa tietää, millainen tyyppi se biologinen on.
Mutta nykyään en enää juurikaan ajattele asiaa, mun isä on mun isä, piste. Mä en ikinä pystyisi ajattelemaan jotain äitini yhdenillanjuttua isänäni.

Yhteistyössä