Voi paska paska paska!! Mitä hittoa mä nyt teen? (autokoulun kakkosvaiheesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä muistelin et mun kortti olis ollut voimassa toukokuuhun, mutta onkin mennyt vanhaksi tän kuun alussa.

Mun piti tänään soittaa et meen kakkosvaiheeseen ja nyt se onkin mennyt vanhaks??

mitä hitto mä teen? :'(

Ai että mulla on nyt paska ja epäonnistunut fiilis.

Autokoulun ensimmäisen vaiheen suoritettuaan kuski saa kaksi vuotta voimassaolevan ajokortin. Tänä aikana hänen tulisi suorittaa autokoulun toinen vaihe. Jos väliaikainen kortti vanhenee, kuljettaja joutuu hankkimaan uuden kaksivuotisen kortin, ennen kuin voi hankkia pitkäaikaisen ajoluvan. Mikäli hakija on puoli vuotta väliaikaisen kortin vanhenemisen jälkeen suorittamassa asepalvelusta, raskaana, opiskelemassa ulkomailla tai on jostain muusta painavasta syystä estynyt suorittamaan II-vaihetta, poliisi voi erikoistapauksessa myöntää ajokorttiluvan ilman kuljettajantutkintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
no ajaa et saa. ja sun pitää hake lykkäystä, kun et ole ilmottautunut ennen kun kortti meni vanhaksi..

no olisinhan mä hakenut jos olisin tiennyt/muistanut.

Joudunko mä ny maksaa miljoonia et saan kortin takas? ja ajaa inssit ja kaikki uudelleen?

Valitettavasti joudut menemään uudelleen ykkösvaiheen inssiin. Tämä uudistus koskee kaikkia, joilla ajolupa vanhenee ykkös-ja kakkosvaiheen välissä. Vasta sen jälkeen pääset kakkosvaiheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja puuhk:
Valitettavasti joudut menemään uudelleen ykkösvaiheen inssiin. Tämä uudistus koskee kaikkia, joilla ajolupa vanhenee ykkös-ja kakkosvaiheen välissä. Vasta sen jälkeen pääset kakkosvaiheeseen.

entäs kirjalliset yms?

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Autokoulun ensimmäisen vaiheen suoritettuaan kuski saa kaksi vuotta voimassaolevan ajokortin. Tänä aikana hänen tulisi suorittaa autokoulun toinen vaihe. Jos väliaikainen kortti vanhenee, kuljettaja joutuu hankkimaan uuden kaksivuotisen kortin, ennen kuin voi hankkia pitkäaikaisen ajoluvan. Mikäli hakija on puoli vuotta väliaikaisen kortin vanhenemisen jälkeen suorittamassa asepalvelusta, raskaana, opiskelemassa ulkomailla tai on jostain muusta painavasta syystä estynyt suorittamaan II-vaihetta, poliisi voi erikoistapauksessa myöntää ajokorttiluvan ilman kuljettajantutkintoa.

Siis miten raskaanaolo estää II-vaiheen suorittamisen? :O

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa nyt kuitenkin eka kysyä, joustaisko ne yhtään, ettei tarvis näin lyhyen ajan takia käydä uusiks koko hässäkkää

lyhyen ajan?? se kuitenkin näkyy milloin kortti vanhenee (2vuotta!!!), tyhmyyttä on jos ei tarkista sitä ajokortistaan..

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
No jos vaikka makaa raskaana sairaalassa vaiks keskenmenoriskin tms. takia!

No juu tuollaisen ymmärrän, mutta eikö tuo ole ns. poikkeavaa eikä normaalia raskautta? Siis ihan sama mikä sairaus vie vuodepotilaaksi, niin silloinhan se on se lain vaatima painava syy. Mutta tuossa on mainittu vain raskaus ilman mitään sen kummempia "vaatimuksia". Mun järjen mukaan normisti sujuva raskaus ei voi mitenkään estää tuota II-vaiheen suorittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

entäs kirjalliset yms?

Ei pidä paikkansa.Mä olin ulkomailla kun kortti meni vanhaks. Halusivat tietää miksi en ollut mennyt ajoissa 2.vaiheeseen. Sain lykkäystä jamenin suorittamaan 2-vaiheen. Jouduin kyllä maksaa lykkäyksestä
En muista paljon se oli mut vähän vajaa 100 e tjsp..

Alkuperäinen kirjoittaja Impi:

No juu tuollaisen ymmärrän, mutta eikö tuo ole ns. poikkeavaa eikä normaalia raskautta? Siis ihan sama mikä sairaus vie vuodepotilaaksi, niin silloinhan se on se lain vaatima painava syy. Mutta tuossa on mainittu vain raskaus ilman mitään sen kummempia "vaatimuksia". Mun järjen mukaan normisti sujuva raskaus ei voi mitenkään estää tuota II-vaiheen suorittamista.

Eihän se sitä tarkoitakaan. Vaan, että joissakin tapauksissa raskaus voi olla sellainen asiaintila, että se katsotaan syyksi, jolla saa lisäaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa nyt kuitenkin eka kysyä, joustaisko ne yhtään, ettei tarvis näin lyhyen ajan takia käydä uusiks koko hässäkkää

lyhyen ajan?? se kuitenkin näkyy milloin kortti vanhenee (2vuotta!!!), tyhmyyttä on jos ei tarkista sitä ajokortistaan..

Väärin on, jos joustavat. Itse sen päiväyksen voi tarkistaa koska vaan eikä tuo 2 vuotta tosiaan ole mikään lyhyt aika.

Mulla vaihtui nimi 10 päivää II-vaiheen suorittamisen jälkeen enkä saanut tilattua korttia valmiiksi uudella nimellä. Vaikka sain koko kortin käteeni vasta 5kk tuon jälkeen :kieh: Jos kortti olisi tullut ajallaan, niin silti nimi olisi ehtinyt vaihtua ennen sen kortin saamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Impi:

Eihän se sitä tarkoitakaan. Vaan, että joissakin tapauksissa raskaus voi olla sellainen asiaintila, että se katsotaan syyksi, jolla saa lisäaikaa.

No niin :D Mutta voisi se lukea tuossa jo valmiiksi, että joissakin tapauksissa :D Pilkunviilausta pahimmillaan.. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

entäs kirjalliset yms?

Ei pidä paikkansa.Mä olin ulkomailla kun kortti meni vanhaks. Halusivat tietää miksi en ollut mennyt ajoissa 2.vaiheeseen. Sain lykkäystä jamenin suorittamaan 2-vaiheen. Jouduin kyllä maksaa lykkäyksestä
En muista paljon se oli mut vähän vajaa 100 e tjsp..

Mutta tämä uudistus on tapahtunut joku vajaa pari vuotta sitten. Mulla molemmat sisarukset jäi uudistuksen jalkoihin. Toisella ei ollut aikaa kakkosvaiheeseen jperheen ja opiskelun takia toisella oli sormivamma. Kumpikaan ei kelvannut syyksi kakkosvaiheen lykkäykseen. Ennen tuo lykkäys olikin ihan iisi homma ja hoitui rahalla.

Mulla kävi samallalailla... Kortti meni vanhaksi, jouduin maksamaan 80euroa tilapäisestä kortista (yhden viikon takia) ja menin kakkosvaiheeseen (200e). Että oli ihan kivaa, kun joutui maksamaan omaisuudeen yhdestä muoviläpyskästä, mikä oli mulla viikon.

Yhteistyössä