T
Tiedä en
Vieras
Täytän juuri kouluhakemusta ja tyssäsin kohtaan/ kysymykseen haetko joustavassa valinnassa --> kyllä vai ei? Tarkoittaako tuo nyt sitä että minun pitää vastata kyllä koska minulla EI OLE ammatillista peruskoulutusta? Olen vain YO jonka jälkeen olen työskennellyt ja hoitanut lapsia kotona.
Haetko joustavassa valinnassa?
Jos sinulla on erityinen henkilökohtainen syy, voit hakea joustavassa valinnassa. Voit hakea joustavan valinnan kautta kaikkiin ammatillisen koulutuksen hakutoiveisiin. Jos haet joustavassa valinnassa, merkitse tähän kohtaan Kyllä. Jos haet joustavassa valinnassa, lähetä tulostettu hakemuksesi, sekä liitteet joihin vetoat (esim. lääkärintodistukset ja lausunnot) oppilaitokseen, johon haet. Jos vetoat koulutodistusten vertailuvaikeuksiin, lähetä lisäksi kopio koulutodistuksestasi. Joustavassa valinnassa voidaan valita korkeintaan 30 % opiskelijoista pistejärjestyksestä riippumatta.
Joustavan valinnan perusteita voivat olla esimerkiksi:
- terveydelliset syyt
- oppimisvaikeudet
- ammatillisen peruskoulutuksen puuttuminen
- koulutodistusten vertailuvaikeudet
- harrastustoimintaan liittyvät syyt
- urheilijan ammatillisen koulutuksen järjestäminen
- sosiaaliset syyt
- työllistymisen turvaaminen
Huom. Kaikki ulkomailla koulutuksensa suorittaneet hakevat joustavassa valinnassa. Toimita kopio todistuksestasi kaikkiin hakemiisi oppilaitoksiin.
Haetko joustavassa valinnassa?
Jos sinulla on erityinen henkilökohtainen syy, voit hakea joustavassa valinnassa. Voit hakea joustavan valinnan kautta kaikkiin ammatillisen koulutuksen hakutoiveisiin. Jos haet joustavassa valinnassa, merkitse tähän kohtaan Kyllä. Jos haet joustavassa valinnassa, lähetä tulostettu hakemuksesi, sekä liitteet joihin vetoat (esim. lääkärintodistukset ja lausunnot) oppilaitokseen, johon haet. Jos vetoat koulutodistusten vertailuvaikeuksiin, lähetä lisäksi kopio koulutodistuksestasi. Joustavassa valinnassa voidaan valita korkeintaan 30 % opiskelijoista pistejärjestyksestä riippumatta.
Joustavan valinnan perusteita voivat olla esimerkiksi:
- terveydelliset syyt
- oppimisvaikeudet
- ammatillisen peruskoulutuksen puuttuminen
- koulutodistusten vertailuvaikeudet
- harrastustoimintaan liittyvät syyt
- urheilijan ammatillisen koulutuksen järjestäminen
- sosiaaliset syyt
- työllistymisen turvaaminen
Huom. Kaikki ulkomailla koulutuksensa suorittaneet hakevat joustavassa valinnassa. Toimita kopio todistuksestasi kaikkiin hakemiisi oppilaitoksiin.