voi kääk! nytkö ne tuli meille ekakerran.. kihomadot meinaa :(

no kun.. mulla on lievästi sanottuna aika kammo kaikkiin tollasiin ja mä pelkään, että tärtutan sen tyttöön kun mä alan varmasti kiljua jos siellä pepussa luikertelee jotain kammomatoja :s.
Jos mä vaan ostan pyrviniä ja vedetään kuuri? Pitääkö vauvallekin 7kk antaa?

Meillä 6 lasta ja vanhin jo 14v ja ekan kerran tuli tän vuoden alussa. Jotenkin en osannut noita edes odottaa, vaikka eskarista tuli lappua, että kihomatoja lapsilla.
Oltiin toki huolellisia käsien pesujen kanssa, mutta silti tuli yllätyksenä nuo.
Ja ihan samalla lailla meilläkin, että lapsi valitti peppaansa, että on kipeä. Kun katsoin, niin peppa oli ihan punainen ja mato livahti äkkiä piiloon, yöäk. Vaalea, lyhyt lankamainen mato.
Heti aamulla apteekkiin ja ostin satsin lääkkeitä koko perheelle. Muistaakseni 32e maksoi 20tabl satsi ja tuolla sai käytyä läpi 6 ihmistä. Minä en ottanut, koska imetin ja vauva ei tietenkään, oli 1kk ikäinen tuolloin. Sitten uusinta satsi 2 viikon päästä.
Ja ihan hirveä siivoaminen, petivaatteet kaikki pesuun heti lääkkeitten ottamisesta seuraavana päivänä. Pehmoeläimet pesuun ja pihalle. Joka paikan imuroin ja siivosin, kaikki ovet ja rivat pesin kloriitilla ja suurimman osan leluista myös.
Meillä lähti nuo madot onneksi noilla konsteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
no kun.. mulla on lievästi sanottuna aika kammo kaikkiin tollasiin ja mä pelkään, että tärtutan sen tyttöön kun mä alan varmasti kiljua jos siellä pepussa luikertelee jotain kammomatoja :s.

mä en noista tiedä, mut olishan se ihan hyvä saada varmuus et onko niitä koska jos on ni sithän pitää kaikki pestä sen kuurin lisäks, ettette saa niitä matoja samantien takasi. Pyydä iskää kattoo? Eikä ne madot oo ku semmosia valkosia pieniä.. ei mitään kammottavaa. Ällöä kyl. :(

Riippuu vauvan painosta. Pakkausselosteesta on 10kg ylöspäin.
En tiedä, onko nestemmäisenä pienille vauvoille, mutta tabletin voi rikkoa.
Mutta noin peineltä on kuitenkin helppo vaipanvaihdon yhteydessä seurata, että onko matoja.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

mä en noista tiedä, mut olishan se ihan hyvä saada varmuus et onko niitä koska jos on ni sithän pitää kaikki pestä sen kuurin lisäks, ettette saa niitä matoja samantien takasi. Pyydä iskää kattoo? Eikä ne madot oo ku semmosia valkosia pieniä.. ei mitään kammottavaa. Ällöä kyl. :(

Ei oo iskää maisemissa. Mulla on kyllä vahva tunne, että on niitä matoja.

Onks siitä Pyrvinistä haittaa, jos sen ottaa 'varmuuden vuoksi' ja toki siivousrumba alkaa. Meillä on paljon pattereilla toimivia pehmoleluja, tollasia halinalle ym., niin niitä ei voi pestä, niin mitähän mä niille teen?

Voi paskan paskan paska. Tää sattu just vielä niin huonoon saumaan. Mun pitäis ensiviikko hoitaa tädin kukkia ja muutenkin olla talovahtina. No nyt mä en viitsi sinne yöksi mennä, jotta ei sekin joudu alottaa siivousrumbaa vaan joudun julkisilla matkustaa sinne pitkin viikkoa ja sitten kiireen vilkkaa tulla kotiin pesemään pyykkiä ja siivoamaan.

Meillä oli joskus noita perheessä ja minäkin sain osani, pyrvin kuuri kahteen kertaan ei auttanut ja laittoi vatsan ihan tajuttoman kipeäksi ja sekaisin. Lääkäri muistaakseni kirjoitti vermox-nimistä lääkettä varten reseptin, piti syödä vaan yksi tabletti ja se auttoi :) Ja oli edullistakin pyrviniin verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ei oo iskää maisemissa. Mulla on kyllä vahva tunne, että on niitä matoja.

Onks siitä Pyrvinistä haittaa, jos sen ottaa 'varmuuden vuoksi' ja toki siivousrumba alkaa. Meillä on paljon pattereilla toimivia pehmoleluja, tollasia halinalle ym., niin niitä ei voi pestä, niin mitähän mä niille teen?

No jos sua ei haittaa perusteellinen kuuraus ni sit vaan napit naamaan.. ei niistä mun käsittääkseni ole mitään haittaa koska niitähän suositellaan et koko perhe ottaa vaikka tuskin jokaisen perheenjäsenen rööreihin on käyty urkkimassa :). Mut tarkasta toki, mulla on kokemusta vaan omasta nuoruudesta kun pikkusiskon tarhassa puhkes joku epidemia ja ilmeisesti sisko oli yks uhreista niin meillä koko perhe madotettiin.

Sun täytyy joku myrkky ettiä millä saat ne patterillisetki lelut pestyä, eikö niissä lue mitään pesuohjeita? Varmaan osaavat ainaki terveyskeskuksesta sanoa. :)

Meillä epäiltiin kerran kihomatoja. nuorin lapsista oli 4kk ja kyllä jouduttiin hönellekkin antaa kuuri. kaikki meistä söi sen kuurin. ja näin ihan lastenklinikan lääkärin käskystä (kysyppä neuvalasta annos)

Mutta onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä. meillä ne ei olleet matoja. oon ehkä hieman luulosairas välillä, varsinkin kun miehen velin lapsilla oli juuri ollut kihomatoja ja vieraillaan puolin toisin monta kertaa viikossa.

Joo ja tarkastin kaikkien kakat seuraavan 5 päivää ettei niissä ollut matoja. yök.

Ja patterilliset lelut ja kaikki sellaiset lelut joita et jaksa alkaa pesemään, laita jätesäkkeihin ja 3-4 viikoksi pois käytöstä. matojen munien pitäisi kuolla tässä ajassa.