Voi juma,tuossa ohjelmassa"stressin välttäminen yhtä tärkeää kuin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja STRESsI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

STRESsI

Vieras
tupakoimattomuus ja se ettei käytä alkoholia". siis vanessa ja pikkuväki-ohjelmassa joku lekuri sanoi noin odotusajasta. Sitä ennen oli tutkimustuloksia että stressi voi aiheuttaa pientä syntymäpainoa ja jotain käytöshäiriöitä. Voi jeesus, varmasti pohjimmiltaan hyvää tarkoittava ohje vaan LISÄÄ SYYLLISYYTTÄ JA STRESSIÄ!! Asiat voi sanoa monella tapaa, esim. sekin riittää että sanoisi "äidin olisi hyvä välttää stressiä, hyvällä omatunnolla vaan lepoa ja hemmottelua". mutta ei, oikein kerrotaan mitä kaikkea kauheaa se aiheuttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja STRESsI:
tupakoimattomuus ja se ettei käytä alkoholia". siis vanessa ja pikkuväki-ohjelmassa joku lekuri sanoi noin odotusajasta. Sitä ennen oli tutkimustuloksia että stressi voi aiheuttaa pientä syntymäpainoa ja jotain käytöshäiriöitä. Voi jeesus, varmasti pohjimmiltaan hyvää tarkoittava ohje vaan LISÄÄ SYYLLISYYTTÄ JA STRESSIÄ!! Asiat voi sanoa monella tapaa, esim. sekin riittää että sanoisi "äidin olisi hyvä välttää stressiä, hyvällä omatunnolla vaan lepoa ja hemmottelua". mutta ei, oikein kerrotaan mitä kaikkea kauheaa se aiheuttaa..

mutta kun se on fakta,ja monesti sitä vähätellään.
Ja joo eihän sitä kovin helposti pysty olla tressaamatta,varsinkin kun syyllistetään lisää.
Mutta monen odottajan elämässä voi olla asioita mitä voi välttää,siis asioita mitkä aiheuttaa stressiä.Itselläni se oli huono parisuhde lapsen isän kanssa.

Toisaalta jos ei osaa perustella ulkopuolisille miksi raskausaikana kuuluu levätä ja ottaa rennosti, niin saa kuulla syyllistystä muilta ihmisiltä, "raskaus ei ole sairaus" jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja STRESsI:

mutta kun se on fakta,ja monesti sitä vähätellään.
Ja joo eihän sitä kovin helposti pysty olla tressaamatta,varsinkin kun syyllistetään lisää.
Mutta monen odottajan elämässä voi olla asioita mitä voi välttää,siis asioita mitkä aiheuttaa stressiä.Itselläni se oli huono parisuhde lapsen isän kanssa.

Joo, mutta ihan oikeasti - minä stressaan kaikesta, ja tuollainen "pikku tietoisku" stressin vaarallisuudesta vaan pahentaa asiaa. Asiat voi sanoa MONELLA TAVALLA. Tuollainen tietoisku vaan lisää stressiä ja pahentaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Näinhän se on... Eipäs tuossa mitään uutta. Varmasti nämä asiat on kaikille äippäneuvolassa jo kerrottu?

No ei ainakaan meidän äippäneuvolla puhuttu mitään stressittömyydestä ja lööbailusta. Piti keksiä se itse :D .

No jokainen ihminenhän stressaa. Kuinka plajon sitten on liikaa? Itse stressaan, mutta osaan myös rentoutua... tarkoittaako tämä se sitten ihmisiä, jotka stressaavat koko ajan

Must on ainakin hyvä, että se kerrotaan. Tosin olen tiennyt sen jo monta vuotta ja myös muutakin mihin se odottavan äidin stressaaminen voi lapsessa johtaa. Siksi koitankin laittaa stressitilanteet mahdollisimman minimiin ja olla stressaamatta.

Mä en kertakaikkiaan näe mitään syytä pelotella stressaavaa äitiä, että lapsesta tulee joku keskonen käytöshäiriöinen. Se ei auta siihen stressiin sitten lainkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en kertakaikkiaan näe mitään syytä pelotella stressaavaa äitiä, että lapsesta tulee joku keskonen käytöshäiriöinen. Se ei auta siihen stressiin sitten lainkaan!

No on se hyvä tietää...ehkäpä se stressaava äiti sitten koittais järkätä rentoutumisaikaa itselleen ja pyrkisi stressaamaan vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
No jokainen ihminenhän stressaa. Kuinka plajon sitten on liikaa? Itse stressaan, mutta osaan myös rentoutua... tarkoittaako tämä se sitten ihmisiä, jotka stressaavat koko ajan

Voidaan kuvitella esim. tilanne, jossa naisella on todella vaativa, projektiluontoinen työ. Jos projektit "vetävät piippuun", niin raskausaikana ei kannata haalia hirveästi uusia vaan koittaa minimoida niiden määrä.

Jos on jo valmiiksi kovin pieniä lapsia, niin pitää vain ronskisti delegoida miehelle lastenhoitoa.

ei se tarkoita, että lapsesta tulee keskonen ja käytöshäiriöinen, ei todellakaan. Kyllähän moni tupakoitsijakin synnyttää terveen lapsen...en kuitenkaan puolestele tupakoimista todellakaan. mutta esimerkkinä.... koita tehdä vaikka rentoutumisharjoituksia tai jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Voidaan kuvitella esim. tilanne, jossa naisella on todella vaativa, projektiluontoinen työ. Jos projektit "vetävät piippuun", niin raskausaikana ei kannata haalia hirveästi uusia vaan koittaa minimoida niiden määrä.

Jos on jo valmiiksi kovin pieniä lapsia, niin pitää vain ronskisti delegoida miehelle lastenhoitoa.

Mulla on sitten varmaan joku luontainen kyky välttää stressiä raskausaikana, ainakin oon nukkunu monet yöt sohvalla ja mies valvonu lapsen kans. Oon tiennyt, että stressiä tulisi välttää, mutta en ole tienny, että se ois noinkin tärkeää, kuin ap sanoi.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Mulla on sitten varmaan joku luontainen kyky välttää stressiä raskausaikana, ainakin oon nukkunu monet yöt sohvalla ja mies valvonu lapsen kans. Oon tiennyt, että stressiä tulisi välttää, mutta en ole tienny, että se ois noinkin tärkeää, kuin ap sanoi.

Jotkut ihmiset vain osaa, onneksi minäkin :D .

Toi tieto stressin vaikutuksista lapseen on tärkeä ulkopuolisille, koska raskausajan lepo ja elämän rauhoittaminen luetaan usein laiskotteluksi ja raskaus vain tekosyyksi sille.

Yhteistyössä