Voi itku! Taas poskiontelitulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakimpale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kultakimpale

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
9 563
0
36
Pari-kolme kuukautta sitten oli viimeksi :(

Eilen kävin työterkussa kun oli jo reilun kuukauden kestänyt flunssa. Ei yskää mutta tukkoisuutta ja tuollainen löydös sitten tehtiin.

Nyt sitten tämä ja huominen määrättiin saikuksi. Toivottavasti lääkkeet tehoo ja olo helpottuu vihdoista viimein.

Suosittelen lämpimästi punktioo. eihän se mikään ihana toimenpide ole, mutta ei nyt niin hirveäkään. Mulla pysynyt vuoden tulehdukset jo pois punktion jälkeen. Ennen oli koko ajan.

no kurja juttu! mulla oli kans sama tauti tos ihan just ja se tulee joka vuos samoihin aikoihin.Sain sit ab-kuurin ku olin viikon kärvistelly meni ohi sit ku sai lääkityksen.Paranemisia!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Hoommaa ihmeesä se sarvikuono!Auttaa aivan takuuvarmasti, etkä tarvii enää lääkekuureja!

mulla ei auttanu ei se kaikille auta ja ikinä en anna punkteerata siitä se kierre vasta alkaakin,onneks itellä ei tuu kun sen 2 krt vuodessa tosin siinäkin ihan tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Punktio!!:
Suosittelen lämpimästi punktioo. eihän se mikään ihana toimenpide ole, mutta ei nyt niin hirveäkään. Mulla pysynyt vuoden tulehdukset jo pois punktion jälkeen. Ennen oli koko ajan.

Pitää miettiä tota jos jatkuvasti uusiutuu.
Mies on kyllä varma, että mun työpaikalla on hometta (ja siellä onkin mutta siellä ei pitäis olla missä pääasiassa olen) ja nää johtuu siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hoommaa ihmeesä se sarvikuono!Auttaa aivan takuuvarmasti, etkä tarvii enää lääkekuureja!

mulla ei auttanu ei se kaikille auta ja ikinä en anna punkteerata siitä se kierre vasta alkaakin,onneks itellä ei tuu kun sen 2 krt vuodessa tosin siinäkin ihan tarpeeksi.

Voisitko perustella, että millä lailla punkteerauksesta syntyy kierre? Mitkä ovat syyt?

Niinhän se on että kosteus ja home sen myös aiheuttaa. Ikänä en ollut sairastanut poskiontelontulehduksia ennen kuin menin nykyiseen työpaikkaan. Niitä on nyt ollut 7 parin vuoden sisällä ja paikka menee remonttiin ensi kuussa kosteuden takia.

Mulla kans oli pari poskiontelotulehdusta peräkkäin (jos ei ollut sit samaa). Nyt todettiin että mulla on kysta toisessa poskiontelossa,sain siihen jotain nenäsumutetta

Ei välttämättä auta. Mulla on auttanut tuo vasta FESS-leikkauksen jälkeen kun noita poskionteloiden aukkoja suurennettiin. Ja sille joka ehdotti punkteerausta: Mulla punkteerattiin 9 kertaa ja vasta tolla leikkauksella lähti se yksi ja sama tulehdus. Tietty kannattaa koittaa mutta ei ne mitään takuuvarmoja ole.

Mä en tajuu, mihin tuo nenän huuhtelu perustuu. Miten se voi parantaa poskiontelotulehduksen?

Itse vain höyryhengittelen. Mulla on nytkin tulehdus, posketkin niin kipeät, ettei koskea kärsi. Mutta kyllä se räkä jossain vaiheessa liikkeelle lähtee. Lääkekuuria en hae koskaan poskiontelotulehdukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja punktio!!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voisitko perustella, että millä lailla punkteerauksesta syntyy kierre? Mitkä ovat syyt?

no tiedän ihmisiä joille se on tehty ja nyt niitä tulehduksia on enemmän vuodessa kun ennen se riittää mulle perusteluks etten sellasta halua mut toisaalta ei mulla oo ku sen 2 kertaa vuodessa ni en senkään takia sellasta tarvii ku menee kerta lääkeillä ohi.Joskus lääkäri siit puhu mut sanoin et ei kiitos ja sen jälkeen ei oo asiasta puhunu.

Alkuperäinen kirjoittaja selleri:
Niinhän se on että kosteus ja home sen myös aiheuttaa. Ikänä en ollut sairastanut poskiontelontulehduksia ennen kuin menin nykyiseen työpaikkaan. Niitä on nyt ollut 7 parin vuoden sisällä ja paikka menee remonttiin ensi kuussa kosteuden takia.

Itse olen ollut nykyisessä työpaikassani syksystä 2003, välissä oli 2,5v äitiyslomalla+hoitovapaalla. Viime keväänä oli ensinmäisen kerran tulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Mä en tajuu, mihin tuo nenän huuhtelu perustuu. Miten se voi parantaa poskiontelotulehduksen?

Itse vain höyryhengittelen. Mulla on nytkin tulehdus, posketkin niin kipeät, ettei koskea kärsi. Mutta kyllä se räkä jossain vaiheessa liikkeelle lähtee. Lääkekuuria en hae koskaan poskiontelotulehdukseen.

Se huuhtelee poskionteloita.Lähtee lima ym eritteet pois.

Huuhtelee limat,räät sun muut pois.Sillä niissähän ne bakteerit kasvaa, eli kasvualustaa nenän alueella niin kyllähän niistä onteloihin bakut pääsee.

Kyllä mä liputan myös sarvikuonon puolesta.
Sillä lähtee limat jopa kurkusta, vaikkei uskois.Kaipa se vaan on niin että nenänielusta ne limat sun muut kurkkuun astikin tippuu.

Tulee niin ihanan puhdas olo, mulle tullut jo ihan rutiini.Saunan jälkeen aina ja myös jos vähänkin tuhisevainen olo.

Toisillahan se on ihan perushygieniaan kuuluvaa kuten hamapiden pesu.

No nenän huuhtelu sarvikuonollahan vastaa punkteerausta, ei vaan tartte tehdä mitään reikää sinne poskionteloon. Jos laita veden esim. vasempaan sieraimeen se menee sieltä poskionteloon ja tulee sit pois oikeasta sieraimestä ja mukanaan mömmöjä poskiontelosta. Sit voit välillä niistää ku teet sitä huuhtelua.
Kannattaa kyllä kokeilla, vaikka joillekin ei olekaan tästä ollut apua, mut sulle voi ollakin!

Kyllä se vaan parantaa, mulla oli tosi paha kierre joka siis katkesi kun hommasin nenäkannun. Itse kieltäydyin punkteerauksesta ja lääkäri suositteli kokeilemaan tuota.

mulle lääkäri sano ettei se sarvikuonolla huuhtelu auta enään sitten jos sulla on jo se bakteeri siellä onteloissa ja vaikka kunka huuhtelis ni se nokka puhdistuu mut se bakteeri pysyy silti siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:

No nenän huuhtelu sarvikuonollahan vastaa punkteerausta, ei vaan tartte tehdä mitään reikää sinne poskionteloon. Jos laita veden esim. vasempaan sieraimeen se menee sieltä poskionteloon ja tulee sit pois oikeasta sieraimestä ja mukanaan mömmöjä poskiontelosta. Sit voit välillä niistää ku teet sitä huuhtelua.
Kannattaa kyllä kokeilla, vaikka joillekin ei olekaan tästä ollut apua, mut sulle voi ollakin!

Ei se ihan vastaa kuitenkaan, mutta ennaltaehkäisyssä tosi hyvä. Punkteerauksessa saadaan myös otettua eritteestä viljely, jotta nähdään mitä siellä kasvaa. Näin voidaan sitten määrätä oikea antibiootti kerralla, ei tarvitse arpoa. jatkuvien antibioottikuurien popsiminen on elimistölle tosi huono homma.

voi kun ois noin harvoin...mulla on ihan koko ajan...tehty laajennusleikkaus ja nyt eessä fess. Punktioita jo tehty vuosia kun ei nuo kuurit auta....no ehkä tää vielä joskus ees vähän helpottaa=) niin ja sarvikuonosta vain harvoin apua koska on niin tukos niin eihän se ilman painettaa läpi mene.

Yhteistyössä