Voi hitto, mitähän toi koira söi lenkillä? Pelottaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ei!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi ei!!

Vieras
Jotain ehti suuhunsa napata ennen kuin huomasin :(

Kuinkahan nopeasti oireet ilmenee, jos on syönyt jotain myrkyllistä??
Meillä ei ole lääkehiiltä, pitäiskö antaa suolaa? Kwerran aikoinaan sitä kokeilin, niin koiruus vain lipoi huuliaan eikä oksentanut.

Mun koira ainakin syö vaikka mitä ulkona,en kykene vahtimaan kaikkea mitä laittaa suuhunsa. Hyvin voiva se kyllä aina on, yhden kerran oksenti jotain sammalmätästä mahastaan.
En usko että on mitää kauheaa myrkkyä vedellyt,ellette sitten asu sellases paikassa jossa voisi esim.olla näit myrkyttäjiä.

Oliko paikassa, jossa saattoi olla jotain myrkyllistä/miksi epäilet, että sai myrkkyä? Kuinka vahva/aiheellinen pelko on?

Jos ihan normi lenkkipolulla olitte, niin todennäköisempää on, että se söi esim. kuolleen sammakon ja saa korkeintaan vatsataudin. Mutta jos tosissaan epäilet myrkytystä, niin soitto eläinlääkärille.

Älä tee yhtään mitään hätiköityä. Jos sen käytös muuttu tai se ripuloi ja oksentelee niin sit mietit uudestaan. Koiran maha on ihmeen kestävä :)

Kotona kannattaa aina pitää paraffiiniöljä, lääkehiiltä, parsapurkki (pitkää parsaa), kyytabletit ja sidontarpeita. Näistä oikeastaan vaan kyytabletit vanhenee, eli pitää parin vuoden välein hankkia uusia. Tämä ensiapusatsi voi pelastaa koirasi kun muuta apua ei ole heti saatavilla.

Mie oon pitäny aina huolen, et koiruudet ei syö mitään lenkeillä ilman miun lupaa. Jos jostain jotain nappasee suuhunsa, ni mie komennan antamaan pois, mut jollei hyvällä anna, ni otan pois ja vaikka kaivan kurkusta, jos sinne asti ehtii. Täällä kun teiden varsilta löytyy milloin mitäkin hampurilaisten jämiä, makkarapaketteja, hedelmien raatoja, kuolleita elukoita ym. ym. Ainut mitä en kaiva pois, on hevosenpaska. Sitä saavat syödä, kun tekee hyvää mahalle ja suolistolle.

:hug: tiedän tunteen ja paniikin... Noikin epelit on vuosien saatossa mutustaneet vaikka mitä lenkkipolullta ja silloin olen niitä sitten viikon pitänyt "seurannassa" mutta ainakaan toistaiseksi eivät ole saaneet myrkkyä.

Jos koira on huonovointinen tai sille tulee vuotoa, ikenet on valkoiset tai sinertävät yms. muuta normaalista poikkeavaa niin sitten ala huolestua.

Kannattaa opettaa koira "sylkäisemään" eli kun ottaa jotain niin kaivat sen pois suusta kamalan saarnan säestyksellä. Ajan myötä ne sitten sylkäisee itse, kun huomaavat jääneensä kiinni :D

Nuo suupalan nappaisu kävi niin nopeasti etten ehtinyt kissaa sanoa ja kun oli vielä aika pimeääkin jo... Monesti ollaan tuota reittiä kuljettu, menee ok-talojen takaa sellainen pieni polku, muttei ole valaistu. Heti vaan tulee mieleen, että mitä JOS oli joku myrkytetty makkaranpätkä.
Tuon vanhuksen vatsa on kyllä yllättävän rautainen. On syönyt jopa grillilihojen marinadikastikkeen (varasti, ryökäle) eikä mennyt edes ripulille :D

Meillä on aina lääkekaappi kunnossa, mutta jostain syystä en hiiltä nyt löytänyt. Liekö jäänyt mökille.

Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
Mut jos se olisi myrkytetty niin tod. näk. se olisi rotanmyrkkyä, johon vastalääkkeenä on vain k-vitamiinipiikki.

Onks teillä sitten ilmennyt siellä aiemmin jotain myrkytystapauksia?

Ei. En ole ainakaan kuullut, että tällä alueella olisi ollut. Mutta hetihän sitä pahinta pelkää :(

Rotanmyrkyn saanut eläin alkaa vuotaa verta jostain rööristä, tai esim. ikenistä tms. Tosin nyt on kai jotain uusiakin rotanmyrkkyjä, jotka kuivattavat rotan jotenkin? En tiedä, mutta kerran mulle ell sanoi, että voi mennä viikkojakin, ennenkuin tulee oireita. Oire voi olla vaikka ontuminen tms. Mutta tällöin myrkytys ei ole käsittääkseni raju. Eiköhän niitä normaalitapauksessa tule ensin yleiset myrkytysoireet.

Toi oli mulle yllätys mitä Wide sanoi koiran syöneen kärpässientä! Mä kerran olin ihan satavarma, että mun koira söi sienen ja tietty olin hysteerinen, että se oli vähintään suipposeitikki ja syötin sitten sille ison purkillisen hiilitabuja. Vuosia myöhemmin kun meillä oli suppilovahveroita ym. ruokasieniä, kokeiltiin syökö koirat (syövät pienet kivetkin) mutta sieniä ei syöneet! Ei edes voissa paistettuna :D

Koiruus vaikuttaa ihan normaalilta. Äsken nukkui kyljellään niin johan minun heti piti sitä nimeltä kutsua, niin toinen oli ihan että "mitä häh? Mennäänkö? Ruoka-aikako?" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Mie oon pitäny aina huolen, et koiruudet ei syö mitään lenkeillä ilman miun lupaa. Jos jostain jotain nappasee suuhunsa, ni mie komennan antamaan pois, mut jollei hyvällä anna, ni otan pois ja vaikka kaivan kurkusta, jos sinne asti ehtii. Täällä kun teiden varsilta löytyy milloin mitäkin hampurilaisten jämiä, makkarapaketteja, hedelmien raatoja, kuolleita elukoita ym. ym. Ainut mitä en kaiva pois, on hevosenpaska. Sitä saavat syödä, kun tekee hyvää mahalle ja suolistolle.

jaa milläköhän perusteella? enpä ole koskaan moista kuullut..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten tulee heti mieleen, että söi jotain myrkyllistä? Mulle ei varmaan tulis mieleen tommonen...

En tiedä. Jotenkin vaan pelottaa kun ei koskaan tiedä missä puskassa joku koiranvihaaja vaanii...
Tuossa toi nyt karvakorva odottaa kieli pitkällä ruokaansa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten tulee heti mieleen, että söi jotain myrkyllistä? Mulle ei varmaan tulis mieleen tommonen...

No ainahan sitä pahinta pelkää. itse olen ainakin pahimman luokan hysteerikko mitä tulee omiin mussukoihin :heart: :ashamed:

Meilläpäin ikävä kyllä aina välillä saa kuulla näitä myrkytysjuttuja ja olen itsekin vienyt muutaman kerran epäilyttäviä lihankappaleita ympäristölabraan.

Mun koirat vetäsee tauluunsa hiirenraatoja. Mitään muuta ne ei syö lenkillä kun hiiriä+muita jyrsijöitä ja hevosen/lehmänpaskaa. Taas pitäisi madottaa koirat ja kissat.

Jos koirasi ei oireile mitenkään ja on normaali, niin oliskos vaan syönyt jonkun kissan jättämän raadon? Raadot on oikeasti aika NAM! :p (koirien mielestä :whistle: )

Tossa äskön oltiin lenkillä koirani kanssa kun oltiin mentu lenkki niin nurkalla hän alkoi vinkua ja ulista tultiin sisälle niin ulisi ja vinkui otin sen sitten syliin ja silitin niin se rauhottui käytiin vielä heti kun melkeen tultiin niin lenkillä ja jotkut ruuatkin saattavat paisuttaa ja laittaa mahan kiertämään mutta tuossa se nyt nukkuu toivottavaste ei mikään myrkky

Yhteistyössä