Voi herran tähden (tupakanpoltosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HipHei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HipHei

Vieras
Siis, kaveri tuli raskaaksi. Kysyin onko lopettanut tupakoinnin ja sanoi etää on kyllä vähentänyt muttei lopettanut.

Sanoi sitten vielä: "En usko että siitä on sikiölle haittaa". Siis herran tähden, luulevatko kaikki muutkin jotka polttavat raskauden aikan, että siitä ei ole sikiölle haittaa? dear jesus..

Itsekin poltin 10 vuotta ja lopetin heti kun plussasin, koska en halunnut keskenmenoa tai halunnut vaarantaa vauvan terveyttä. Tiedän kyllä mitä se vaatii, itseään vaan niskasta kiinni.

samma här, poltin mutta kun plussasin niin siihen jäi..ennen ajattelin että en varmasti pysty lopettamaan mutta kummasti sitä osasi laittaa toisen elämän oman huonon tavan edelle..hyvä me.

Mulla kans tuollainen tuttu... Hän ei edes vähentänyt polttamista vaan veti sitä röökiä kun viimestä päivää raskauden ajan / imettäessä.
Syy? Ei kuulemma ole haittaa sikiölle, ja neuvolastakin oltiin sanottu että kyllä se lopettamis-stressikin on pahaksi sikiölle!!

VITTU MIKÄ PÄSSI! Suoraan sanottuna.

No, vauvalla on astma, jatkuvasti korvatulehdus ja flunssa. En tiedä johtuuko röökistä vai ei, mutta niin haluan ajatella. Ihan oikeen sille tutulle, mutta ei missään nimessä vauvalle :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pointti siis oli, että LUULETTEKO ettei siitä olisi mitään haittaa? Jokainen saa tehdä mun puolesta kuin lystää, mutta tietäkää kuitenkin vaarat!

Sulla on tyhmiä kavereita. Eiköhän tuo ole päivänselvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja PlaaPlaaPlaaPlaa X 100:
Voi herran tähden, eiköhän tuokin asia ole moneen kertaan puitu. Jokainen tallaa tyylillään, tekee ratkaisunsa ja sitä rataa.

Kysyykö kukaan sikiöltä haluaako se, että mamma vetää tupakkaa ja aiheuttaa sikiölle ongelmia? Kyllä saa olla melko vastuuton ja typerä mamma joka haluaa vahingoittaa tupakalla lastaan. Ei voi ikinä ymmärtää ja varsinkin kun näkee päivittäin tupakoivia odottajia :o :'( :headwall:

Voi herran tähden, eiköhän tuokin asia ole moneen kertaan puitu. Jokainen tallaa tyylillään, tekee ratkaisunsa ja sitä rataa.

No mä kyllä ymmärsin ap:n huolen. Kyllähän jokainen itse tekee valinnan tupakoinnin/tupakoimattomuuden välillä, mutta päätöksen tulisi perustua totuudenmukaisen tietoon. Ts. äidin tulisi ymmärtää, että tupakointi on sikiölle haitallista ja valita sitten tupakoiko vai ei. EI niin, että äiti jatkaa tupakointia sillä verukkeella, että kieltää ja vähättelee mielessään tupakoinnin haitallisuutta sikiölle. Kyse on totuudesta/valheesta, ei niinkään tupakoinnista.

Alkuperäinen kirjoittaja Melli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pointti siis oli, että LUULETTEKO ettei siitä olisi mitään haittaa? Jokainen saa tehdä mun puolesta kuin lystää, mutta tietäkää kuitenkin vaarat!

Sulla on tyhmiä kavereita. Eiköhän tuo ole päivänselvä asia.

Mä rupeen olee samaa mieltä..

On muuten hassua että tupakoitsijoilta löytyy aina tuhat ja kymmenen syytä miksi polttaa raskausaikana. Ja yleisin on varmaan tämä ; Jokainen tekee omat ratkasunsa.

Mutta kun kyse ei ole vaan tupakoitsijasta itsestään.

ja meiltä vaikeasti raskautuvilta ja adoptiolasta toivovilta syynätään koko aikaisempi elämä ja tulevaisuuden toiveet, ennen kuin saadaan edes lupa yrittää saada se lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja lyyti:

No mä kyllä ymmärsin ap:n huolen. Kyllähän jokainen itse tekee valinnan tupakoinnin/tupakoimattomuuden välillä, mutta päätöksen tulisi perustua totuudenmukaisen tietoon. Ts. äidin tulisi ymmärtää, että tupakointi on sikiölle haitallista ja valita sitten tupakoiko vai ei. EI niin, että äiti jatkaa tupakointia sillä verukkeella, että kieltää ja vähättelee mielessään tupakoinnin haitallisuutta sikiölle. Kyse on totuudesta/valheesta, ei niinkään tupakoinnista.

Tämä oli mun pointti, kiitos. Laitoit sen hyvin sanoiksi!

Mun yhdellä tutulla kuoli vauva kohtuun rv 37. Kertoi suoraan, että poltti raskauden ajan ja kuoli mahdollisesti tupakoinnin aiheuttamaan/altistamaan hapenpuutteeseen. Lopetti tupakoinnin ja raskautui uudestaan. Kaikki meni hyvin.

Mä lopetin siihen paikkaan tupakan polton kun plussa tuli testiin. Edelleen tekee tupakkaa mieli, vauva nyt kolmeviikkoinen. Onnekseni täysimetän, joten eipä pääse vieläkään tupakalle :) Toivon, että olen niin vahva jatkossakin, että kun imetys aikanaan loppuu, en sorru enää tuprutteluun. Lapseni terveyttä en pilaa savuilla, omalla ei sitten niin väliä... :/

Yhteistyössä