Voi hemmetti tuota Rainobow kuivahiivaa

Queen of Nothing

Aktiivinen jäsen
11.06.2012
1 381
-7
36
|O Kun ei ollut muuta saatavilla. Ajattelin tyhmänä antaa vielä yhden mahdollisuuden. Se ei vaan toimi. Saako kukaan muu sillä kohoamaan yhtään mitään ja alkaako teilläkin taikina haisemaan oudolle. Ihan oikeasti. Mitä hittoa niissä pusseissa oikein on sisällä! |O Että sinne meni taas puoli litraa pullataikinaa hukkaan. :headwall:

Olen käyttänyt usein ja en mitään vikaa ole löytänyt. Oletko samasta paketista aina tehnyt? Jospas siinä on joku vika tai jotain. Kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta vaikka kauppaan josta sen ostit. Voisivat antaa neuvoja jos palautat paketin ja jos siinä oikeasti jotain vikaa, saat hyvityksiä.

[QUOTE="paa";28027259]Just leivoin hyvät pullat rainbown kuivahiivalla =)[/QUOTE]

No pentele mikä noita minun pussejani riivaa, kun viimeksi kävi sama homma. Mitään ongelmia ei ole ollut tuorehiivoja käytettäessä tai muita hiivoja taikinaan lykätessä. Se on tämä hiton Rainbow joka näyttää minulle jatkuvasti kettuilevan.

Mulla se hiiva on toiminut hyvin. Sen sijaan mietityttää, mistä Rainbown kananmunat tulevat ja mitä niille kanoille oikein syötetään. Joko mun sormeni eivät tule toimeen niiden kanssa, siis juuri tuonmerkkisten tai munankuorten rakenne on jotenkin outo, kun en saa raakoja munia enää rikottua niin, ettei kuorta mene sisuksen mukaan.

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
Olen käyttänyt usein ja en mitään vikaa ole löytänyt. Oletko samasta paketista aina tehnyt? Jospas siinä on joku vika tai jotain. Kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta vaikka kauppaan josta sen ostit. Voisivat antaa neuvoja jos palautat paketin ja jos siinä oikeasti jotain vikaa, saat hyvityksiä.

Ei ole sama erää, koska aiemmilla heitin vesilintua ja ostin Sunnuntaita kaappiin...

Vika voi olla myös tekijässä. Ehkä sille taikinalle pitää sanoa jotain kannustavia sanoja tai joku taikaloru. Tai osata vaan käyttää sitä. :| En ymmärrä miksi en saa tuolla yhdellä hiivamerkillä onnistumaan yhtään mitään.

[QUOTE="jojo";28027270]Mulla se hiiva on toiminut hyvin. Sen sijaan mietityttää, mistä Rainbown kananmunat tulevat ja mitä niille kanoille oikein syötetään. Joko mun sormeni eivät tule toimeen niiden kanssa, siis juuri tuonmerkkisten tai munankuorten rakenne on jotenkin outo, kun en saa raakoja munia enää rikottua niin, ettei kuorta mene sisuksen mukaan.[/QUOTE]

Ne oli niitä haperoisia? Sellaisia rosoisia kuin ressukat eivät olisi saaneet tarpeeksi ravinteita. Joku munamerkki tosiaan on sellainen, että nostat sen ja sormet menee läpi, pinta on raidoitettu tulosuuntaan. :D

[QUOTE="vieras";28027277]Ja pilaat sitten hyvän hiivan noilla muilla aineilla. Loistavia pullia tehty tänään sillä taas kerran.[/QUOTE]

Tällä kyseisellä hetkellä siitä on hyvät hiivat kaukana :kieh:

Ei ole sama erää, koska aiemmilla heitin vesilintua ja ostin Sunnuntaita kaappiin...

Vika voi olla myös tekijässä. Ehkä sille taikinalle pitää sanoa jotain kannustavia sanoja tai joku taikaloru. Tai osata vaan käyttää sitä. :| En ymmärrä miksi en saa tuolla yhdellä hiivamerkillä onnistumaan yhtään mitään.

Hmm jotain varmaan menee jotenkin pieleen sitten. Liian kylmään hiiva tai liian kuumaan. Tai liian vanhaa jauhoa tms. Omituista. Kyllä itselläni on onnistunut kun sekoitan hiivan jauhoihin ja pidän huoli ettei neste ole yli 42 asteista eikä kyllä paljoa sen allekaan.

Ne oli niitä haperoisia? Sellaisia rosoisia kuin ressukat eivät olisi saaneet tarpeeksi ravinteita. Joku munamerkki tosiaan on sellainen, että nostat sen ja sormet menee läpi, pinta on raidoitettu tulosuuntaan. :D

Joskus on tosiaan munasta puolet jäänyt kennoonkin, kun yritin ottaa sen käteeni.

Miten nostatat taikinan? Taikinana ja sitten leivonnan jälkeen vai vain kerran, eli kun pullat on leivottu? Mä nostatan nykyään enimmät leivonnaiset vain kerran, jos kahdesti, niin sitten pidän kulhoa lämpimässä vedessä. Mä ennemmin pilaan leivonnaiseni liialla kuin liian vähäisellä nostatuksella.

Hmm jotain varmaan menee jotenkin pieleen sitten. Liian kylmään hiiva tai liian kuumaan. Tai liian vanhaa jauhoa tms. Omituista. Kyllä itselläni on onnistunut kun sekoitan hiivan jauhoihin ja pidän huoli ettei neste ole yli 42 asteista eikä kyllä paljoa sen allekaan.

Jos tuo on laiskempi tapaus. Kävin hellimässä sitä. Pistin vähän lämpimämpään ja tarkistin jopa vedottomuuden. Heitinpä liinan päälle vielä leikkuulaudan ja nyt näyttää jotain tapahtuvan (toivottavasti). Huuh. :| Ei ole ikinä ollut näin vaikeita tapauksia käsissä. Vain muutama satsi on viime vuosina mennyt totaalisen piloille. Ja leivon kuitenkin paljon.

[QUOTE="jojo";28027302]Joskus on tosiaan munasta puolet jäänyt kennoonkin, kun yritin ottaa sen käteeni.

Miten nostatat taikinan? Taikinana ja sitten leivonnan jälkeen vai vain kerran, eli kun pullat on leivottu? Mä nostatan nykyään enimmät leivonnaiset vain kerran, jos kahdesti, niin sitten pidän kulhoa lämpimässä vedessä. Mä ennemmin pilaan leivonnaiseni liialla kuin liian vähäisellä nostatuksella.[/QUOTE]

Kahdesti nostatan. Taikina ja sitten pellillä ennen uuniin menoa. Mutta nyt olen angstannut pullieni kanssa. Jos se ei nouse, niin ei nouse. Turha se on kai yhtä taikinaa itkeä. Aineet on kuitenkin varmasti tuoreita. Ne ei ennätä kaapissa kauan lojua.

Minullakin on käynyt noiden heikompikuoristen munien kanssa niin, että särkyvät näppehin niitä kennosta nostaessa. Kakkaa ja höyheniä varoessa totesin, että jokin ei oikein mene nyt tässä ihan kohdilleen. Mutta minä en muista minkä merkkisiä ne munat oli. Muistelisin, että olisin ostanut ne muutamat satsit lidlistä. KÄvi kyllä mielessä, ettei mahda näiden kanojen elämä olla kovinkaan mainittavan hyvää :|

Kiehauta mikrossa mukillinen vettä ja laita se pullataikina sitten nopsasti perään mikroon nousemaan ja mikron ovi kiinni. (älä laita sitä automaattisesti päälle niin kuin olen itse meinannut muutaman kerran tehdä.) Mikrossa on lämmintä ja vedotonta, siellä on helppo nostattaa taikinat.

Olen paljonkin käyttänyt Rainbow'n kuivahiivaa ja ei ole ollut ongelmia.

[QUOTE="jojo";28027270]Mulla se hiiva on toiminut hyvin. Sen sijaan mietityttää, mistä Rainbown kananmunat tulevat ja mitä niille kanoille oikein syötetään. Joko mun sormeni eivät tule toimeen niiden kanssa, siis juuri tuonmerkkisten tai munankuorten rakenne on jotenkin outo, kun en saa raakoja munia enää rikottua niin, ettei kuorta mene sisuksen mukaan.[/QUOTE]

Tuon olen huomannut minäkin. Munan kuori on minusta äärettömän kova ja kalvo sitkeä ja sit ku yrittää avata niin pinta murenee. Olen suosiolla jättänyt ne nykyään kauppaan.

Aloittajan kysymykseen en valitettavasti osaa vastata. Itse ostan aina koko rasiallisen tuorehiivaa kerralla ja laitan pakkaseen. Kuivahiivaa en muista koska olisi käyttänyt.

Se näyttää nyt vähän kohonneen. Tuntuu olevan tosiaan vain laiskempi tapaus. Katsotaas huvikseen kuinka kauan sitä saa kohotella, että se saavuttaa kaksinkertaisen koon. Testing, testing. Viis pullista ja leivonnasta, ei ne enää kiinnosta :D

Olen todennut, että kuivahiiva ei ole mun juttu. Se on niin vaivalloinen, kun kohottamisasteetkin on tavallista kuumemmat. JOuduin lykkäämään koko hiton taikinan uuniin. Arvatenkin loput kuivahiivapakkaukset menivät kaapissa vanhaksi, koska ei vaan huvittanut toiste kokeilla. :kieh:
Tuorehiivaa se olla pitää!

[QUOTE="vieras";28027581]Kerros kun leivot paljon, että onko sinusta Lidlin kuivahiiva huonompaa kuin muut? Mies väittää että on, itse en ole tainnut eroa huomata :)[/QUOTE]en ole käyttänyt kyseistä hiivaa ikinä joten en osaa vastata

Eihän niissä ole erona muuta nimi! :O

Siis ylipäätään nämä 'halpamerkit'- samaa tavaraa eri kuoressa. Ainakin minä olen saanut kuivahiivataikinan kohoamaan, vaikak olen epähuomiossa tehnyt kylmään nesteeseen, en siis 'aktivoinut' hiivaa ensin. Kohotan aina kannellisessa astiassa.

Eikä ainakaan pitäisi olla mitään eroa munissa :D Rainbow- kanoja ei ole olemassakaan :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä