Voi helvetti :'( Pesin valkoisen maton ja se on pilalla, täynnä keltaisia jälkiä. Auttaako uusi pesu enää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äkkiä uudestaan koneeseen ja tujua pyykinpesuainetta sekaan. Onko sulla sellaisia väriä imeviä liinoja, miksi niitä nyt sanotaan? Mä sain valkoisista pyyhkeistä keltaiset viivat niillä pois.

[QUOTE="Hep";28777018]Äkkiä uudestaan koneeseen ja tujua pyykinpesuainetta sekaan. Onko sulla sellaisia väriä imeviä liinoja, miksi niitä nyt sanotaan? Mä sain valkoisista pyyhkeistä keltaiset viivat niillä pois.[/QUOTE]

Siis jos mahtuu koneeseen :D

Pese uudelleen, mitä tuossa on menetettävää? Pesulassa pesu maksaa niin maltaita, ettei kannata jos kyseessä ei ole arvomatto. Mulla on itsellä 2 isoa mattoa pesun tarpeessa, täynnä eläinten karvoja ja ripulitkin niihin jossain vaiheessa koiralta pääsi. Eipä kannata viedä pesulaan, kun toinen maksoi n. 40 euroa toisen sain ilmaiseksi. Eli roskikseen vaan, uusien ostaminen tulee halvemmaksi kuin pesettäminen.

[QUOTE="vieras";28777054]Pese uudelleen, mitä tuossa on menetettävää? Pesulassa pesu maksaa niin maltaita, ettei kannata jos kyseessä ei ole arvomatto. Mulla on itsellä 2 isoa mattoa pesun tarpeessa, täynnä eläinten karvoja ja ripulitkin niihin jossain vaiheessa koiralta pääsi. Eipä kannata viedä pesulaan, kun toinen maksoi n. 40 euroa toisen sain ilmaiseksi. Eli roskikseen vaan, uusien ostaminen tulee halvemmaksi kuin pesettäminen.[/QUOTE]

Maksoin tuosta 100e (oikea hinta 200 e), ja katsoin että itsepalvelupesu pesulassa olisi 16 e, aineet kuuluu hintaan. Tai sit ei-itsepalvelu on 10 e/neliö. Eli ehkä kannattaa viedäkin.

Että sapettaa...

Puuvilla-paperinarumatot ovat kotimaisia, tyylikkäitä ja kaksipuolisia mattoja.Maton kääntöpuolella on vastakkainen väritys, jolloin kodin ilmettä voit muuttaa vain mattoa kääntämällä. Matot ovat sileäpintaisia, joten ne ovat helppo pitää puhtaana keittiössä ja eteisessäkin. Paperinarumatot ovat pölyämättömiä sekä vesipestäviä.

Hoito-ohje:

Imurointi ja tuuletus

Tahrat pyyhitään kostealla rätillä, jossa mieto pesuaineseos

Pesuohje:

Tasopesu: 30°C. Laimenna pesuaine veteen.
Harjaa pehmeällä harjalla kuteen suuntaisesti.
Huuhtele matto runsaalla vedellä. Poista liika vesi.
Kuivaa matto ilmavalla ja tasaisella alustalla .
Muotoile kosteana.
Ei pesua rumpukoneessa eikä kuivausta kuivausrummussa.
Kutistuvuus 5% pituus- ja leveyssuunnassa.
Älä ravista mattoa kanttinauhasta.

[QUOTE="vieras";28777070]Huuhdoitko huonosti, jos tuli keltaisia jälkiä?[/QUOTE]
Enpä tiedä, vesi oli kyllä kirkasta, mutta ehkä olisi pitänyt huuhtoa vielä lisää.. Niin ja mäntysuovalla pesin, kun en muista sanoiko myyjä jotain ohjetta aineista. :(

Mäntysuopa on sellaista ainetta, että sitä käytetään just tuollaisiin matonpesuihin tms ja sen tuoksua on pidetty puhtauden merkkinä. Mietipäs nyt itse, kuinka tönkköä ja tujua, haisevaa keltaista paksua ainetta se on. Jos olet pessyt maton kylmällä vedellä, niin vaatii aika lailla huuhtelua saada se pois. Toivon, että se onnistuu.
Pienenä kevennyksenä kerron tähän yhden jutun, vaikka se onkin ohis. Olen syntynyt -50 -luvulla. Lapsuuteni aikaan kylällä oli kauppiaan rouva, joka oli venäläistä sukua. Hänellä oli tosi paksu, karkea musta tukkapehko. Kylällä sitä ihailtiin. En tiedä miksi, lapsena se minua pelotti. Tukka oli hirveän iso ja karkea, mutta kyläläiset ihaillen puhuivat, että nainen pesee sen mäntysuovalla ;)

Ei varmaan noin herkälle matolle kyllä tämä keino tepsi mutta itse sain sukulaiselta 2 vitivalkoista mattoa jotka oli lapsiperheen jäljiltä aika, no, kirjavassa kunnossa :D Pistin mäntysuopaa ja kloriittia ja tuli säihkyvän valkoista. Koneessa en siis pessyt vaan pesutuvalla. Mutta kuten sanottua, en uskaltais välttämättä lähtee noita sun mattoja tuolla konstilla koettamaan ;)

luulen että keltaisuus johtuu hitaasta kuivumisesta. minulla on valkoiset vansit ja niitten pesuohjeessa käsketään kuivaamaan kuivurissa. olen joskus kuivatellut kengät ihan vaan huoneenlämmössä ja kuivuva vesi jättää niihin keltaisia jälkiä, en tiedä miksi! lähtevät kuitenkin pesemällä pois. eli pesepä mattosi uudestaan ja kuivaa se jotenkin tosi nopeasti... en kyllä tiedä että miten, jos kuivausrumpua ei ole käytettävissä, lämpöpuhaltimella tai hiustenkuivaajalla? :)

luulen että keltaisuus johtuu hitaasta kuivumisesta. minulla on valkoiset vansit ja niitten pesuohjeessa käsketään kuivaamaan kuivurissa. olen joskus kuivatellut kengät ihan vaan huoneenlämmössä ja kuivuva vesi jättää niihin keltaisia jälkiä, en tiedä miksi! lähtevät kuitenkin pesemällä pois. eli pesepä mattosi uudestaan ja kuivaa se jotenkin tosi nopeasti... en kyllä tiedä että miten, jos kuivausrumpua ei ole käytettävissä, lämpöpuhaltimella tai hiustenkuivaajalla? :)

Mäkin lueskelin nyt netistä matonpesuohjeita, jossain sanottiin että hidas kuivuminen saattaa kellastuttaa valkeita mattoja. Eli siitä varmaan johtuu :(

Huuhtelin niin kauan kunnes vesi oli kirkasta, niinhän ohjeissa käsketään, eli ei se keltainen varmaan mäntysuopaa ollut.

Niin, mikähän kuivaisi tarpeeksi nopeasti, kun taloyhtiön kuivaushuone oli niin hidas :(

Kloriittipesu alkoi houkuttaa :D En kyllä taida uskaltaa, on paksuja noi maton kanttaukset, enkä halua että sinne jää sisään kloriittia, tai muutenkaan sitä hajua mattoon.

Mäntysuovalla jos pesee, niin ethän heityänyt sitä sellaisenaan purkistamaton päälle? Yleensä aine ensin laimennetaan erillisellä astiassa veden kanssa.
Oliko matolle suositus tasokuivauksesta?

[QUOTE="a p";28777363]Kloriittipesu alkoi houkuttaa :D En kyllä taida uskaltaa, on paksuja noi maton kanttaukset, enkä halua että sinne jää sisään kloriittia, tai muutenkaan sitä hajua mattoon.[/QUOTE]

Hyvin kun huuhtelee niin ei jää kloriitin lemua, meille jäi ainakin ainoastaan sellainen puhdas tuoksu mutta huuhtelinkin sitä mattoa harjapesun jälkeen aika kauan ;) Sillä kyllä valkenee kun antaa vähän aikaa vaikuttaa ennen harjausta..

kesä on parasta aikaa tahrojen valkaisuun.Vien aurinkoon vauvan valkoisia bodyja yms.joissa on ruokatahroja.Matto vaan lappeelleen vaikka pyykinkuivaustelineeseen ja suoraan auringonvaloon,takulla valkaistuu.

Jos pesee itse, niin pitäisi pestä reilusti laimennetulla nestemäisellä pyykinpesuaineella ja mattojenpesupaikassa, joka on maalla. Tavallinen tensidiaine huuhtoutuu paremmin kuin rasvainen saippua. Pitäisi olla myös sellainen laite, joka rullaa enimmät vedet pois matosta.

[QUOTE="a p";28777148]Aaaargh... Eli takaisin matonpesupaikalle, mitenhän mä sinnekään pääsen, ilman autoa :kieh:[/QUOTE]

Polkupyörällä. Matto menee rullalla tarakalla.

Yhteistyössä