voi helvetti, auttakaa mua. (liitosta ja kelasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dummy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dummy

Vieras
Pää hajoo näitten helvetin lappujen kanssa.
Eli äitiysloma loppui, ja jäin työttömäksi. Nyt pitäisi laittaa hakemus kotihoidontuesta kelaan, ja ansiosidonnaisesta liittoon. Ok, työkkärin mukaan pitää ensin laittaa hakemus kelaan, jotta voin sen päätöksen toimittaa liittoon. Mutta. Kela tahtoo nyt tietää, paljonko saan liitolta kuussa rahaa. Liittona mulla on PAM. Joo, tiedän sen mun perus ansiosidonnaisen, eli sen, mitä sain ennen äitiyslomaa. Mutta paljonko on lapsikorotus? Ja kela tahtoo siis tulot/kk, eli moneltako päivältä liitto maksaa sen kuussa? Oliko 21päivää, vai muistanko väärin?
Lisäksi miehen tulot siis vaihtelevat joka kuukausi, mitenkäs sen sitten ilmoitan tuohon kelan lappuun? Tilinauhat toimitan viimeisen 12kk ajalta, mutta kirjoitanko vaan puolison tulojen kohtaan, että vaihtelee kuukausittain?

Alkuperäinen kirjoittaja dummy:
Pää hajoo näitten helvetin lappujen kanssa.
Eli äitiysloma loppui, ja jäin työttömäksi. Nyt pitäisi laittaa hakemus kotihoidontuesta kelaan, ja ansiosidonnaisesta liittoon. Ok, työkkärin mukaan pitää ensin laittaa hakemus kelaan, jotta voin sen päätöksen toimittaa liittoon. Mutta. Kela tahtoo nyt tietää, paljonko saan liitolta kuussa rahaa. Liittona mulla on PAM. Joo, tiedän sen mun perus ansiosidonnaisen, eli sen, mitä sain ennen äitiyslomaa. Mutta paljonko on lapsikorotus? Ja kela tahtoo siis tulot/kk, eli moneltako päivältä liitto maksaa sen kuussa? Oliko 21päivää, vai muistanko väärin?
Lisäksi miehen tulot siis vaihtelevat joka kuukausi, mitenkäs sen sitten ilmoitan tuohon kelan lappuun? Tilinauhat toimitan viimeisen 12kk ajalta, mutta kirjoitanko vaan puolison tulojen kohtaan, että vaihtelee kuukausittain?

Puolison tuloista tod näk joudut toimittamaan tositteen JOKA kk...

siksi, koska saan jokatapauksessa vielä tuon lisäosan khtuesta. Ja jos jään uudelleen äitiyslomalle kh:n aikana, saan äpn ajan myös tuon lisäosan, jos se on haettu.

mutta siis moneltako päivältä kuussa tuo liiton raha maksetaan? Joo, 5pvä/vk, mutta montako päivää kuussa, mikä lasketaan kuukauden pituudeksi, 30 vai 31 päivää?

millä periaatteella saat lisäosaa kotihoidontuesta. Sehän on tuloista riippuvaista ja varmasti kun saat liitolta rahaa, et enää saa ko lisää.
Ja tuskin saat kuntalisää jos olet työtön....

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
kuukaudessa on 21,5 päivää työttömyysturvalain mukaan.
Kannattaako hake kht, koska se vähentää 100% työttömyyspäivärahaa.

meillä ainakin kysytään liiton rahahakemuksessa onko mahdollisuus saada kodinhoidontukea, ja jos ei ole hakenut niin miksi? sain sellaisen käsityksen siis että jos on päivärahoilla täytyy olla valmius mennä töihin ja lapsilla siis kodin ulkopuolinen hoitopaikka...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
kuukaudessa on 21,5 päivää työttömyysturvalain mukaan.
Kannattaako hake kht, koska se vähentää 100% työttömyyspäivärahaa.

meillä ainakin kysytään liiton rahahakemuksessa onko mahdollisuus saada kodinhoidontukea, ja jos ei ole hakenut niin miksi? sain sellaisen käsityksen siis että jos on päivärahoilla täytyy olla valmius mennä töihin ja lapsilla siis kodin ulkopuolinen hoitopaikka...

Kunta järjestää sen hoitopaikan kyllä kahden viikon kuluessa hoidon tarpeesta. Työttömyyshän voi kestää kuukausia tai vuosia. Olisi kamalaa pitää lapsia turhaan hoidossa. Tilapäisen tarpeen yllättäessä (työhaastattelu) voi käyttää tukiverkkoja tai palkata lapsille hoitajan.

Eikä muuten vaikuta liiton päivärahan saantiin, onko lapsilla hoitopaikkaa vai ei. Oma liittoni ei edes sellaista kysy.

Alkuperäinen kirjoittaja rohkenen epäillä:
millä periaatteella saat lisäosaa kotihoidontuesta. Sehän on tuloista riippuvaista ja varmasti kun saat liitolta rahaa, et enää saa ko lisää.
Ja tuskin saat kuntalisää jos olet työtön....

Samoin arvelen mä.

Yhteistyössä