voi että mun kävi työkaveria sääliks taas tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elina"

Vieras
5v päästä eläkkeelle jäävä hoitaja, valitti kun on niin väsynyt ja puhki koko ajan, sanoin sitten että no onneksi sulla alkaa 4 päivän vapaat et saat levätä, niin tää tokas takas että niinhän sitä luulis, mutta likka (tyttärensä) on päättänyt toisin ja lähtee tallinnaan miehensä kanssa ja lapset tulevat hälle. Pienin vuoden, 3v ja 5v ja likka on taas raskaana. Hoidattavat koko ajan ja kaiket vapaat lapsiaan sillä.

Eikö ihmiset oikeesti tajua itse vai mikä vittu mättää? Hittooko tekee lapsia jos itse ei hoida. Enkä tarkota sillon tällön hoitoo, vaan ku lapset on aina siellä ja mummi on kuitenkin iällä jo :(

• Tykkää
Reactions: jaassi
Mummi varmaan pelkää et jos sanoo ei niin sit tytär suuttuu eikä nää enään lapsenlapsia tms.. En tietenkään tarkota et olis oikein tai hyvä toi tilanne mut uskoisin et jotain tällasta saattaa olla takana.. Ehkä tekisin mummina niin etten kertois vapaaputkista, vaan kieltäytyisin esim. vetoamalla työkiireisiin..

[QUOTE="elina";26777787]no paha se on mennä kieltämään kun likkansa oli varannut jo matkan kun tiesi äitinsä vapaista : / vai pitäiskö sen alkaa työvuorolistaa piilotteleen : /[/QUOTE]
Voihan se työkaverisi sanoa, että hänellä on vapailleen muuta menoa ja että jatkossa on tuollaisista asioista sovittava etukäteen. Entä, jos työkaverisi työvuorot olisivatkin muuttuneet? Tai hän sairastuisi? Täytyisihän tyttären silloinkin perua matkansa tai hommata joku muu lapsenvahti.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
No eipä kait, siis eikö se tytär ees kysyny äitiltään et sopiiko sille ottaa lapset hoitoon, ilmotti vaan ett hän on nyt varannu matkan? Mitä jos äitillänsä olis ollu suunnitelmia neljän päivän vapaaputkelle, mihis lapset sit ois työnnetty? Vai oliko kysyny ja nyt työkaveri vaan harmittelee kun tuli luvattua?

Olisko niin, että aloittajan lapset eivät ole hoidossa, kun piti tästä oikein aloitus tehdä.

Itse saan aina lapset hoitoon isovanhemmille kun haluan, mutta meillä myös 2 nuorta tyttöä hoitamassa.

Olen itse miettinyt kuinka tosiaan 50-60 välissä oleva jaksaa vapaapäivinään hoitaa aina lapsen lapsiaan. Työelämä on raskasta kaikessa hektisyydessään jo nuoremmallekin. Itse olen sivusta nähnyt isovanhempia jotka pelkäävät lapsiensa palavan loppuun omien lastensa kanssa ja siksi yrittävät kaikin voimin auttaa ja ovat itsekin jaksamisensa kanssa äärirajoillla. Aika ristiriitaista...

Kyllä mummin täytyy osata sanoa EI silloin jos ja KUN ei jaksa! Ihan sama vaikka tyttärensä olisi varannut viikon matkan intokiinaan. ENSIN selvitetään onko hoitajaa joka aidosti JAKSAA ottaa lapset ja jos ei ole niin matkaa ei varata.

Mummilla on TÄYSI OIKEUS sanoa EI vaikka matka olisi jo varattu!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26777751:
Vois kai se mummikin joskus sanoa, että nyt ei käy?

Joskus vois kyllä nämä lasten vanhemmatkin ajatella ihan ite mitä nämä mummut jaksaa ja mitä ei... Tiedän perheen jossa äiti soittaa äidilleen että "tuon lapset hoitoon", jos ei käy niin tämä mamma pistää miehensä soittamaan uudestaan koska tietää ettei tämä mummu pysty sanomaan vävylleen ei...

• Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Joskus vois kyllä nämä lasten vanhemmatkin ajatella ihan ite mitä nämä mummut jaksaa ja mitä ei... Tiedän perheen jossa äiti soittaa äidilleen että "tuon lapset hoitoon", jos ei käy niin tämä mamma pistää miehensä soittamaan uudestaan koska tietää ettei tämä mummu pysty sanomaan vävylleen ei...

joo näin vissiin vähän sielläkin menee.

ja tuon naisen toinen lapsi on nuorempana kuollut onnettomuudessa, niin jotenkin varmaan on vaikea ainokaiselleen sit sanoa ei :(

No mun mielestä tuo "mummun pitää opetella sanomaan ei" on aika typerää.
Kyllä kait sitä pitää ihmisellä olla sen verran järkeä pääsä että ei jatkuvasti ole tunkemassa lapsia mummulaan, eikä mitään lomamatkoja ala varailee kysymättä mummulasta! Ei v***u mitä porukkaa. Ja lisää tehdään mukulaa.

Mulla itsellä tyttö 1,5v ja olen itse kysynyt toiselta mummulta kahdesti ja toiselta yhdesti että voiko tyttö tulla yökylään. Ja he ovat varmaan kysyneet sitten ainakin 10 kertaa että voisiko tyttö tulla yöksi heille :)

Mun äiti oli yli vuoden työttömänä ja silloin tällöin hoiti tyttöä,useimmiten oltiin koko perheellä siellä vaan kyläilemässä.
Nyt hän pääsi töihin (ma-pe 8-16,viikonloput vapaat) eikä mulla tulis mieleenkään häneltä kysyä mitään yöhoitoja tytölle! Levätköön viikonloppuna rauhassa :)

Joo, lähipiirissä olen samaa ilmiötä ihmetellyt :( Isovanhemmat hoitavat lapsia hyvin pienellä varoitusajalla, auttavat siivouksessa ja pihatöissä, ovat kaverina tekemässä polttopuita (tai tekevät ne ja kuskaavat perille saakka, pinoavatkin varmaan) ym. ym. Työelämässä ovat, toisella selkä- ja toisella sydänvaivaa.

Autettavat eivät koskaan tee mitään vastapalveluksia... Lie edes kiittävät avusta :( Jotenkin ei nämä 6-kymppiset vaan saa sanottua ei. Minä sanoin kerran asiasta, ja sain helevetin pitkät vihat niskaani näiltä autettavilta kolmekymppisiltä.

Toki, mutta jos mummu aina vaan jaksaa ja jaksaa eikä koskaan sano, että ei jaksakaan, niin ei voi yksin niitä lapsia syyttää. Vikaa on molemmissa osapuolissa.

Mitä invalideja nää teidän 5-6-kymppiset vanhemmat on, jos ei paria päivää lapsia jaksa hoitaa? Lasten vanhemmat hoitaa niitä kuitenkin ainakin 350 päivää vuodessa. Taitaa Elinan työkaveri olla näitä valittajamarttyyreita. On tottunut makaamaan sohvan pohjalla kaiken vapaa-aikansa (rapakunto) ja kun tytär menee päiväksi miehensä kanssa Tallinnaan, esittää tilanteen kuin lapset olisivat hänellä kaikki neljä päivää, vaikka kyse on yhdestä päivästä. Valivali...

Mitä invalideja nää teidän 5-6-kymppiset vanhemmat on, jos ei paria päivää lapsia jaksa hoitaa? Lasten vanhemmat hoitaa niitä kuitenkin ainakin 350 päivää vuodessa. Taitaa Elinan työkaveri olla näitä valittajamarttyyreita. On tottunut makaamaan sohvan pohjalla kaiken vapaa-aikansa (rapakunto) ja kun tytär menee päiväksi miehensä kanssa Tallinnaan, esittää tilanteen kuin lapset olisivat hänellä kaikki neljä päivää, vaikka kyse on yhdestä päivästä. Valivali...

Ne on 3 päivää ja kaksi yötä tallinnassa. Äitinsä teki just 8 päivän työputken.

Mietin vain, että mitäköhän tämä tytär äidilleen sanoo jos lukee tämän ketjun ja tunnistaa itsensä... Helpostihan tästä tunnistaa, jos et sitten ap ole vähän muutellut yksityiskohtia? Ettet nyt vaikeuksiin saata työkaveriasi?

Mutta alkuperäiseen ongelmaan, ikävää on, että tytär noin käyttää äitiään hyväksi. Ja ikävää myös, että äiti ei osaa kieltäytyä. Vaikka tytär olisikin jo matkan varannut. Veljeni lapset ovat jatkuvasti vanhempieni hoidettavana. Äiti ei jaksaisi, mutta ei osaa sanoa ei. Minä en sitten enää kehtaa kysellä hoitoa meidän lapsille. Olivat viimeksi joskus kevättalvella. Meillä ei edes ole toista mummolaa lapsilla, eikä oikein mitään muutakaan hoitopaikkaa. Veljeni lapset ovat vähän väliä omien vanhempieni luona ja taas välillä veljenvaimon äidillä... Kieltämättä kateeksi käy. Olen tuosta äidille kerran puhunutkin ja hän oli pahoillaan, etten ilkeä kysyä häntä hoitamaan. No ei se asia siitä miksikään muuttunut. Edelleenkään veljelleni ei sanota ei ja minä näen kuinka väsynyt äiti on.

Yhteistyössä