Vitosia ja kutosia matikan kokeista, miten hyväksyä?

  • Viestiketjun aloittaja 12ween äiti
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
JOS LAPSI TEKEE PARHAANSA NIIN SEN PITÄISI RIITTÄÄ ihan siitä riippumatta mikä arvosana on.
En hyväksyisi vitosia ja kutosia jos lapsi ei viitsisi lukea kokeisiin ja harjoitella lainkaan, jos läksyt olisi tekemättä jne.
Jos taas lapsi tekee parhaansa, niin häntä pitää kiittää siitä. Ja kiittää jos vähänkään ylittää tasonsa. Jos edellisestä kokeesta tuli 5 ja nyt tulee 6, niin sehän on juhlan paikka.
 
"jaa"
Toinen hyvä vaihtoehto on hankkia harjoituskirja. Suosittelen E-kirjasarjoja, sillä niissä on samat asiat kuin normaalikirjoissa, mutta asiat on esitetty niin selvästi, että ne ymmärtää. Jos teillä on tälläinen kirja käytössä, niin varmasti osaat itsekin opettaa sen mukaan.

Tässä on esimerkkinä 7- luokan kirja. Voit itse katsoa näytesivuja.
http://www.otava.fi/oppimateriaalit/oppimateriaali_sarjat/pii/fi_FI/piiE/
 
Mfmfmg
Mun 11v taas saa aina matikasta ysejä ja kymppejä, mutta jokin toinen aine saattaa olla heikompi, esim äidinkieli, seiskoja tuo yleensä

Toiset ei vaan hiffaa ja toiset hiffaa, tulee yleensä vanhemmilta matemaattinen lahjakkuud :D itekkin sain vain kymppejä koulussa (aikuisena) yläasteella mua ei sit koko kouöunkäynti kiinnostanut
 
"aloittaja"
noh, ahkera on kyllä kovin väärä sana matikan kokeisiin harjoittelussa tämän lapsen kohdalla ;) Pakottaa pitää, valitettavasti. Jos ei pakotettaisi ja tarkkailtaisi läksyjen tekoa niin hylättyä tulisi ja jatkuvasti olisi läksyt tekemättä ja opettaja niskassa yhä pahemmin.

Pitää katsoa noita oppimateriaaleja!
 
voi kuule
Alkuperäinen kirjoittaja 12ween äiti;25921302:
ärh. EI tuo 12v vaan tajua matikkaa. Käy kaikki tukiopetukset ym, silti kokeista tulee aina 5- 6.5. Ja minusta tuntuu kamalalta, tekis mieli huutaa ja raivota. Kovasti harjoittelee ja tekee lisätehtäviä ennen koetta, ja etsitään netistä tehtäviä ym ym. En tajua miten tuo tulee pärjäämään... Kaikki muut aineet on sitten yleensä yli kasin.
Mä sain aina 5-6 matikasta. Opiskelen nyt yliopistossa ja kohta on maisterin paperit taskussa, et se siitä. Ei kaikki alat ole pelkkää matikkaa..
 
"vieras"
minäkin toin matikasta aina vitosia tai kutosia. en yksinkertaisesti tajunnut siitä yhtään mitään! isäni yritti minua opettaa aina viikonloppuisin, mutta itku siinä aina tulin kun ei tajunnu ni ei tajunnu. nykyään olen kokki ammatiltani ja luojan kiitos laskimet on keksitty. älä missään nimessä näytä lapsellesi että olet pettynyt, se vain huonontaa asiaa. kehu, että pääsee edes läpi!
 
"Vieras"
Mäkin sain aina 5-6 matikan kokeista. Ylioppilaaksi kirjoitin keskivertoa paremmilla papereilla ja pääsin ekalla yrittämällä korkeakouluun. Lukiossa ei onneksi ollut pakko kirjoittaa matikkaa.
 
"jaa"
En tiedä kuinka usein mietitään sitä mahdollisuutta, että lapsi ei välttämättä ole lahjaton tai huono, vaan opetustapa ei ole hänelle oikea. Mulla oli näin.
Just näin! Eikä pitäisi ollenkaan mennä siihen retkuun, että sanotaan, ettei ole lahjakas jossain aineessa. On totta, että toiset oppivat tiettyjä asioita helpommin kuin toiset ja toisilta sama oppiminen vaatii enempi. Se pitää vain hyväksyä ja tehdä enempi töitä. Kymppejä tai ysejä ei tarvitse tavoitella, vaan että oppisi suurin piirtein sen mitä pitää. Matikka on kuitenkin tärkeä aine, joten sitä ei kannata pilata sillä, että uskottelee itselleen olevansa täysin lahjaton.
 
"minä"
Mun 4lk tyttö tuo kotiin huonoja 5-6 numeron matikan kokeita ( ja mei on kyl minä,mun äiti ja mummo kaikki huonoja matikassa mun äiti sai ehdot ja mä oon kitkuttanut aina viitosen matikalla)

poika 1lk on nyt jo saanut matikan kokoista pistemääriä 28-29/30 (ei saa viä numeroita) Mutta tyttö i ees ekalla saanut noin hyviä.

Lasten isä on kyllä huippu hyvä matikassa mutta saa nähdä periutyykö mein lapsille ees vähäsen.
Muuten tuo tyttö saa hyviä enkusta sai 8+ ja yhteiskuntaopista tai mikä ny olikaan 9-
 
ei ei ei
Olin paska matikassa. Aina. Huonot numerot. Koitin ja koitin tajuta. Olin tukiopetuksessa usein. En siltikään vaan satu olemaan matemaattisesti lahjakas!!! Älkää raivotko perhana vieköön lapsillenne jos vaan eivät osaa!!! Itse osaan käyttää arkielämässä sitä tarvittavaa matikkaa. Muulle ei enää väliä.
 
epppu
Kyse voi olla oppimisvaikeuksista. Niille lapsi ei mahda mitään, eikä juuri äitikään. Ne johtuvat neurologisista syistä, ovat usein perinnöllisiä. Erityisesti matematiikassa voi olla tietynlaisia oppimisvaikeuksia, joita matematiikan opettajat tunnistavat. Luokanopettajat eivät välttämättä tiedä oppimisvaikeuksista kovin paljon. Oppimisvaikeuksiin on saatavissa apua moniammatillisen yhteistyön kautta. Jotkut saavat yksilöllistetyn matematiikan opetuksen ja kirjat yms.
 
vi3ra5
En tiedä kuinka usein mietitään sitä mahdollisuutta, että lapsi ei välttämättä ole lahjaton tai huono, vaan opetustapa ei ole hänelle oikea. Mulla oli näin.
Tässä on pointtia. Toiset oppivat matematiikkaa laskemalla itse ja ymmärtämällä sen laskemisen kautta. Toiset taas tarvitsevat syyn sille, miksi juuri näin lasketaan, eikä jollain toisella tavalla. Yleensä tätä jälkimmäistä ei kouluissa opeteta, kerrotaan vain miten lasketaan. Eli ei kerrota sitä mitä tai miksi lasketaan.

Moni tässäkin ketjussa huonoksi matematiikkapääksi itseään sanova osaisi varmasti matematiikkaa paljon paremmin jos laskutoimitusten taustat olisi selvät.
 
"Gia"
Äiti mulle aina lapsena sanoi että "kielet ja matikka ei pysy samassa päässä" kun itkin osaamattomuuttani matematiikassa. Mulla kans paras numero ala- ja yläasteella matikan kokeesta tais olla 7-, tulipa sieltä pari nelostakin joskus. Mulla ei vaan koskaan oo matikka sujunut, ei ikinä, ja et arvaa miten se mua ahdisti siitä huolimatta, ettei mulle kotona oltu vihaisia. Kävin joo tukiopetuksessa, mutta kun ei ne asiat vaan mahtunu mun päähän. Isä koitti opettaa kotona, mutta aivan yhtä heikoin tuloksin. Se jumalaton ahdistuksen määrä jo päiviä ennen matematiikan koetta oli oikeasti lamaannuttava. Teki mieli juosta koko tilanteesta pois. Kielissä sitten olen aina loistanut, siellä vetelin kymppejä melkein vasemmalla kädellä, enkun ja ruotsin kielioppi oli mulle helppoa kuin heinänteko.

Varmasti lapsesi vaistoaa tuon asennoitumisesi ja tyytymättömyytesi, enkä usko että yhtään helpottaa lapsen oloa, kun selkeästi yrittää parhaansa. Inhotus ja suorituspaineet jo valmiiksi vaikeaa ainetta kohtaan eivät todellakaan vie tilannetta ainakaan parempaan suntaan. Sinuna antaisin matematiikan olla, kyllä varmasti sekin loksahtaa paikalleen jossain välissä jos on loksahtaakseen. Siihen asti sinuna kannustaisin lasta varsinkin niissä aineissa, joissa hän on hyvä. Ei se matikkapää ole oikeasti kaikki kaikessa, elämässä selviää heikommallakin sellaisella.
 
vierailija
JOS LAPSI TEKEE PARHAANSA NIIN SEN PITÄISI RIITTÄÄ ihan siitä riippumatta mikä arvosana on.
En hyväksyisi vitosia ja kutosia jos lapsi ei viitsisi lukea kokeisiin ja harjoitella lainkaan, jos läksyt olisi tekemättä jne.
Jos taas lapsi tekee parhaansa, niin häntä pitää kiittää siitä. Ja kiittää jos vähänkään ylittää tasonsa. Jos edellisestä kokeesta tuli 5 ja nyt tulee 6, niin sehän on juhlan paikka.
Ite oon samanlainen 11.v
Ja sain tänään pistokkaasta joka oli matikan niin 2,5/6 ja kun näytin vanhemmille niin toruja sain ja koulussa kun se paperi palautettiin niin olin voi p*s*a HELP ja läksyt teen aina
 
vierailija
Mun 4lk tyttö tuo kotiin huonoja 5-6 numeron matikan kokeita ( ja mei on kyl minä,mun äiti ja mummo kaikki huonoja matikassa mun äiti sai ehdot ja mä oon kitkuttanut aina viitosen matikalla)

poika 1lk on nyt jo saanut matikan kokoista pistemääriä 28-29/30 (ei saa viä numeroita) Mutta tyttö i ees ekalla saanut noin hyviä.

Lasten isä on kyllä huippu hyvä matikassa mutta saa nähdä periutyykö mein lapsille ees vähäsen.
Muuten tuo tyttö saa hyviä enkusta sai 8+ ja yhteiskuntaopista tai mikä ny olikaan 9-
Huonoja..? Sunhan pitäis kannustaa sitä, et on pääsy sen kokeen läpi.. ;.;
 
Huono matikassa?
Moi! Ite just sain matikan kokeesta vitosen ja uusinnasta sain 6.5 ja on eka koe nyt tänä vuonna ja en tiedä miten reagoida. Isälleni en ole vielä kertonut koska se raivois mulle vaikka tietää et oon harjotellu. 6-luokalla huonoin matikan koe arvosana oli 7+ ja paras 8+ ja nyt 7-luokan eka matikan koe meni huonosti ja nyt tulee helpompia laskuja niin jos sitä sit parantaisi seuraavaan kokeeseen.
Ja oon muissa aineissa hyvä mutta en todellakaan ole matikkapää ja jotkut tosi vaikeet jutut ei mahdu päähän matikassa. Ja onneks tuntityöskentely vaikuttaa arvosanaan kanssa.
 
Huono matikassa?
Oonko huono jos eka koe 7-luokalla meni huonosti? Siis ensin sain 5 mutta uusin ja tuli 6.5. Se koe oli tosi vaikee ja koko ajan mietin että pääsenköhän ikinä lukioon jos keskiarvo laskee liikaa. Nyt taas uus aihe matikassa ja se on tosi helppo. Ens kokeessa yritän sitten harjoitella enemmän jotta tulis hyvä numero. Onneks arvosanaan vaikuttaa myös tuntityöskentely ja läksyt jne. Ja nyt kaikki jotka luki tän ni vastatkaa että oonko joutumassa pulaan ja että joudunkohan unohtamaan lukion kokonaan jos arvosana tippuu? Ja onko syytä huolestua?
 
vierailija
Sitten isona, kun ehkä ostat rantatontin meren rannalta, saatatkin saada kohta niityn pusikkoineen, heinäpellon jne. Oletko koskaan kuullut, että maa kohoaa siksi, että se on jääkauden aikana painunut ja vähitellen on sitten noussut - ja nousee yhä. Ei siinä ole kysymys kenenkään uskonnosta, vaan tosiasioista!
http://www.maankohoumapuisto.fi/maankohoumapuisto/puisto/index.html

Samasta syystä ne kiviröykkiöt ovat nousseet kuivalle maalle, mutta ettei kansa tiedä, mitä ne ovat, on kyllä suuri häpeä.
 
vierailija
ärh. EI tuo 12v vaan tajua matikkaa. Käy kaikki tukiopetukset ym, silti kokeista tulee aina 5- 6.5. Ja minusta tuntuu kamalalta, tekis mieli huutaa ja raivota. Kovasti harjoittelee ja tekee lisätehtäviä ennen koetta, ja etsitään netistä tehtäviä ym ym. En tajua miten tuo tulee pärjäämään... Kaikki muut aineet on sitten yleensä yli kasin.
Majdatko itsekkään olla joka aineessa expertti?
Lunttaatko itsekin esimerkkejä, etkä osaa suoraan neuvoa.
Kaikki ei vaan o matikka neroja. Toiset taaset ei omista rytmitajua, lauluntä,hahmoituskykyä tai vaikkapa ole jauhopeukalo.
Miksi vaadit lapselta liikaa?
 

Yhteistyössä