Vitamiinit raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jau

Vieras
Kuinka moni on raskaana ollessaan syönyt lisävitamiineja myös kesällä?

Olen hieman yli puolessavälissä raskautta enkä ole tähän mennessä niitä syönyt, koska tuttu terkkari sanoi niiden olevan tarpeettomia kesällä, koska syön normaalisti. D-vitamiinin osalta lisäähän suositellaan talvikuukausina eli marraskuun alusta helmikuun loppuun 10 µg päivässä. Juuri tämän verran esim. d-vitamiinia näyttää olevan Multivita raskaus-tableteissa.

Mitä mieltä olette, kannattaako nyt aloittaa?

Joka 1000:s lapsi suomessa syntyy selkärankahalkioisena. Tämän voi estää syömällä jo n.3vk ennen raskautumista foolihappoa ( suositus ) ja jatkaa ainakin koko alkuraskaus foolihapon syöntiä. Tutkimusten mukaan suomalaisessa ravinnossa ei ole tarpeeksi foolihappoa. Se on yksi syy sikiön epämuodostumiin. kesä tai talvi - ihan sama.

Muista vitamiineista ei ole ehdotonta tietoa. Omega 3 rasvahappojan sanotaan kyllä useimpien tutkimusten mukaan kasvattavan hermoratoja terveemmin ja paremmin ja lisäävän lapsen kyvykkyyttä.

Jos syö suht normaalisti mutta tuntuu silti että vitamiineja ei saa tarpeeksi niin pitääkö niiden syömisestä puhua neuvolassa vai voiko ihan itse aloittaa? voiko siitä olla haittaa? minkä nimisiä kannattaa syödä?

Mä söin alkuraskaudessa foolihappolisää. Neukkatäti sano sitten et sitä ei vissiin oisko ollu viikon 6 jälkeen tartte, kun se selkärankajuttu on jo kehittynyt. Kalsiumlisää olen syönyt silloin kun olen muistanut.

Esikoisen aikana söin vaikka ja mitä lisiä.

raskaus multivitaa ja vielä d-vitamiinia mä syön. autto siihen kaameeseen väsymykseen. neuvolassa sanottiin et raskausaikana d-vitamiinin tarve kasvaa ja vaik olis kesä on sitä hyvä syödä.

Mä ostin rskauden alussa omega3-kapseleita ja Multivitan raskausvitamiinia ja niitä olen napsinut säännöllisen epäsäännöllisesti vähän sillä periaatteella, että jos joku päivä on tullut syötyä hieman yksipuolisemmin, otan illalla mutivitan tai jos en ole vähään aikaan syönyt kalaa, olen ottanut omega3:n... Olen voinut tosi hyvin koko raskauden ajan, joten senkään takia en ole nähnyt syytä keskittyä ravitsemukseen sen kummemmin.

Minä söin sitä raskausmultivitaa ja kalsiumia jo kesälläkin ja marraskuusta eteenpäin söin 2tbl/päivä tota raskausmultivitaa että tuli tarpeeksi d-vitamiinia.

Minä söin sitä raskausmultivitaa ja kalsiumia jo kesälläkin ja marraskuusta eteenpäin söin 2tbl/päivä tota raskausmultivitaa että tuli tarpeeksi d-vitamiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja jau:
Voiko siis d-vitamiinia saada liikaa? Eikö se ole rasvaliukoisia vitamiineja, joten niitä ei muistaakseni kannata syödä ylenmäärin. Vai muistaako joku tarkemmin?

Joo ei sen D-vitamiinin kanssa pitäis liioitellakaan, rasvaliukoinenhan se on.

Foolihappoa söin keskenmenosta lähtien eli jo ennen raskautta (silloin lekuri sanoi, et sitä kantsis alkaa popsia jo 3 kiertoa ennen uutta raskautumista).

D-vitamiinia söin syksyllä hetken, mut jätin pois, kun vaihdoin sen monivitamiiniin. Ihan tavalliseen, jossa vaan ollu a-vitamiinia. Tuon otin, koska huomasin itsessäni vitamiinipuutoksia, vaikka söinkin monipuolisesti. :) Raskausvitamiineja en käyttänyt, sillä mulla oli tosi hyvä hemppa koko raskauden ajan muutenkin enkä tarvinnu lisärautaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipi:
Voiko siis d-vitamiinia saada liikaa? Eikö se ole rasvaliukoisia vitamiineja, joten niitä ei muistaakseni kannata syödä ylenmäärin. Vai muistaako joku tarkemmin?

Ei pidä liiotella, mutta mitä todennäköisemmin tämän hetkiset suositukset sen saantimääristä ovat aivan liian alhaisia. Joten ihan heti sitä ei helposti saa liikaa... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tipi:

Eikös se just jossain tutkittu, että juuri kukaan suomalainen ei saa tarpeeksi d-vitskua edes kesällä... en ihan hirveästi huolehtisi ylisaannista, jollei nyt monesta purkista vedä. Siksi noi raskausvitamiinit onkin hyviä, kun niissä on mukana melkeinpä kaikki tarpeellinen.

Ite olen kans miettinyt, että voiko jokin noista vitamiineista mennä "yliannostuksen" puolelle varsinkin näin kesällä kun syödään enemmän tuoreita kasviksia ja marjoja, sekä saadaan aurinkoa.

Ite en täysillä luota neuvolantätiini, joten miten muille on suositeltu lisiä kesäksi?

Odottaessani esikoistani ohjeistus oli, että mikäli syö normaalisti ja monipuolisesti ei tarvitse ottaa vitamiineja purkista. En syönyt muuta kuin d-vitamiininia talvisaikaan. Terve poika tuli :)

Nyt odotusaikana oli tullut suositus tästä foolihappolisästä. Olen syönyt vaihtelevalla menestyksellä yhtä raskausajan vitamiinia (olikohan joku lady..) ja d-vitamiinia.