Virtsatietulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ew
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ew

Vieras
Minulla ei ole koskaan ollut kyseistä sairautta, joten kyselenkin, että onko mahdollista, että on virtsatietulehdus, kun ainut oire on, että hieman kirvelee tai enemmänkin sattuu ihan vähän virtsaamisen loppuvaiheessa. Muuten ihan normaalisti hoituu homma. Ei lisääntynyttä virtsaamisentarvetta tms. Eikä tule joka virtsauskerta tuota kipua, yleensä vain silloin, kun virtsaa tulee muutenkin todella vähän.

Kuinka pitkään kannattaa odottaa ennen lääkärille menoa? Onko vaarallista, jos odottaa pitkään, en nimittäin ihan turhaan viittisi mennä kokeisiin. Eikä muuten voi olla mikään sukupuolitauti.

mene käymään päivystyksessä ennen kun on munuaisissa asti..Ite ootin 2-3pvä ja seuraavana aamuna heräsun 38 kuumeessa ja olin niin kipee et tippaa meinasivat laittaa..

Voi olla lievä virtsatietulehdus: kokeile juoda normaalia runsaammin. Myös karpalomehua voisit kokeilla. Mitään vakavaa et voi aiheuttaa, vaikka muutaman päivän haluaisit kotikonstein mennä vielä.

Toisaalta: virtsanäytteen vieminen terveyskeskukseen/työterveyshuoltoon on helppo homma (olettaen, ettet kovin kaukana ko. paikoista asu), joten jos askarruttaa, niin vie toki näyte. Sittempä tiedät :)

No mulla itselläni ei vti oireillut käytännössä mitenkään, joten en koko tulehduksesta ollut tietoinen ja sitten naps heräsinkin aamu viiden aikaan siihen, että oksensin kivun takia. Ambulanssilla sairaalaan, jossa ne tampiot totesi lievän vti:n, antoi antibiotit ja laittoi kotiin. Siinä vaiheessa olin siinä kunnossa, että pystyin lähtemään, kun olin saanut tipassa kovat kipulääkkeet. Vaan tunti kotona ja taas ambulanssia; tulehdusarvot pyöri 360 tienoilla ja olin muuten aika hemmetin kipeä. Tulehdus levinnyt munuaisiin, kaksi viikkoa sairaalassa, kuusi antibiotti annosta päivässä+ kipulääkkeet. Harkitsivat jopa toisen munuaisen poistoa...

Ehkä kannattaisi ennemmin mennä turhaan antamaan se pissanäyte, kuin kokea jotain vastaavaa?

Mutta tosiaan, jos nyt ehdottomasti haluat odottaa, niin juo paljon vettä, hae kaupasta karpalomehua ja pakastekarpaloita ja vedä niitä. Nykyään omat vti:t ilmoittaa ajoissa munuaiskivulla ja pärjään ilman lääkkeitä, kun vedän karpaloita.

Kiitos vastauksista. Katselen nyt miten etenee. Huomenna olen kyllä menossa sinne suuntaan niin periaatteessa voisin käydä testauttamassa. Tarvitseeko muuten ennen näytteen antoa olla ilman ruokaa, nestettä tms.?

Sellanen käänne tässä jutussa, että kävin tänään antamassa näytteen, vaikka kipu virtsatessa on vähentynyt, mutta sellanen ilkeä olo välillä alapäässä. Se mikä huolestuttaa on, että tänään on oikeapuoli selästä/kyljestä ollut ihan saatanan kipeä. Pelkään, että on levinnyt munuaisiin. Voisiko joku kertoa, että millasta kipua teillä on ollut, jos on levinnyt munuasiin ja missä kohtaa tarkalleen? Näkeekö siitä virtsatestin tuloksesta, jos tulehdus on kerennyt leviämään sinne asti?

Ja kyllä näkevät siitä virtsanäytteestä tulehdusarvot. Eivät suoraan sitä, että onko levinnyt munuaisiin, mutta jos tulehdusarvot ovat todella korkeat, niin kyllähän se hälyyttää. Mutta jos selkäsi jo kipuillut eilen niin toivottavasti olet jo sairaalassa hoitoa saamassa!"

Kävin tosiaan eilen virstatesteissä ja huomenna saan lopulliset tulokset. Alustavissa tuloksissa ainakin nitriitti oli +1. Mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan. Ja tulehdusarvot oli alle 5, joten eivät epäilleet munuaistulehdusta.

Yhteistyössä