Virtsatietulehdus, näytteen tutkiminen? Kuinka nopeaa?

  • Viestiketjun aloittaja entiiä
  • Ensimmäinen viesti
entiiä
Miten nopeasti saan tietää tarvinko antibiootit? Jos tänään saan vaan sen stiksauksen tuloksen, niin näkeekö siitä mitkä antibiootit tarviin. Huomenna kai on valmis vasta se bakteeriviljely, vai kestääkö siinä kauemminkin... eikö siitä vasta nää mikä antibiootti puree? Kertokee...
 
Liuskatesti ns. kemiallinen seula antaa jo viitteen tulehduksesta, jos siinä joku osa-alue on plussalla. Riippuu tietysti lääkäristä, mutta mahdollisuutena on myös pelkästään sen perusteella määrätä laajakirjoinen ab, joka puree moniin pöpöihin.
 
"vieras"
Mulla kerran näkyi siinä testissä verta kun oli tulehduspäällä. Huvittavinta oli, että sekä vastaanotontyyppi (annoin siis näytteen ensin ja jäin sitten odottamaan mahdollista lääkäriaikaa) että lääkäri vielä varmisti, etteihän minulla ole vaan kuukautiset :D
 
"NANA"
Liuskatestistä voi saada jo vastauksen. Mä en oikein tiiä mitä ne ekakertalaisten kans tekee, mut mulla melkein riittää nykyään et soitan et taas olis tulehdus päällä ja oon trimopania syönyt ja se on auttanut. Tosin nykyään tarvin pidemmän tai sen vahvemman 300mg kuurin.
Viimeksi päivystyksessä oli joku tyhmä lääkäri ja kirjoitti eka nitrofur-C:n, mikä ei siis todellakaan auttanut mitään. Menin sitten uudestaan jolloin pitkän jänkkäämisen jälkeen sain viikon kuurin trimopania 100mg...lopulta jouduin siis työterveyslääkäriltä hakemaan kolmannen kuurin että sain sitä mitä pyysin jo aluksi..että vähän hankalaa välillä kyllä. :D
 
"Irina"
Onneksi ei ole pitänyt odotaa koetuloksia! Huoh, varmaan kuolisin. Mä en tiedä, miten mulla tuo vaiva on aina varmaan tuhat kertaa kauheampi kuin muilla. Toiset voi odotella jotain koetuloksia päivän tai jotain, ja mä olen jo oireiden alkamisesta tunnin päästä jo lattialla itkemässä. Nykyään mulla on kaapissa aina varalta lääkekuuri, ettei tarvitse missään päivystyksessä jonotella jonkun reseptin takia.
 

Yhteistyössä