Virtsatietulehduksen jälkioireet!

  • Viestiketjun aloittaja Tietämätön!
  • Ensimmäinen viesti
Tietämätön!
Moikka!


Mulla oli melkein 3 viikkoa sitten virtsatietulehdus, jossa oireina jatkuva pissahätä, rakko ei tyhjentyt (tai siis tunne ettei tyhjenis), kipu virtsatessa, etenkin siinä lopussa tuli semmonen kouraiseva kipu ja kipu virtsaputkessa muutenkin, semmonen todelle viiltävä ja tuskallinen kipu. Virtsa oli myös todella tummaa ja voimakkaan hajuista.
Sain antibiootiks ditrim duplo-merkkistä. No se veikin kivut parissa päivässä pois mutta nyt mua vaivaa edelleen se, että jäi tunne ku rakko ei tyhjenis kokonaan. Ja sen takia pissattaa normaalia useammin.
Mulla siis oli nakteeriviljelyssä selkeä bakteerilöydös, mutta nyt on tehty 2 uusintatestiä, molemmat olleet puhtaita...samoin sukupuolitaudit puhtaita. Oon ihan varma, että tää liittyy jotenkin siihen tulehdukseen, koska sitä ennen mulla ei ollu kyllä mitää pissavaivoja.
Samoin oon nyt huomannut, että vaiva on aamuisin huomattavasti parempi. Eli kun on koko yön ollu pissaamatta ja menee pissalle, niin rakossa on jopa semmonen normaali olo, kun rakko olis melkeinpä tyhjä. Pissahätä tulee sitten nopeasti ehkä puolessa tunnissa, mutta en mene heti vessaan vaan pidätän yleensä 2-4 tuntia, että se hätä oikeasti kasvaa ja sieltä tulee sitä virtsaa. Ja pidättäminen ei siis ole ongelma, voin ihan hyvin pidättää vaikka ei se kivan tuntuista olekaan.
Eli vaiva on siis pahempi, mitä useammin käyn pissalla ja mitä vähemmän sitä virtsaa tulee.
Mitään kipuja ei siis ole! Kyse on vaan hädän tunteesta rakon kohalla, alavatsassa. Hädän tunne oli toki voimakkaampi tulehduksen aikaan, mutta tosiaan se jäi päälle tämmösenä suht lievänä, mutta häiritsevänä.
Saan ensi viikolla lähetteen ultraan, jossa katotaan jäännösvirtsan määrä, vähän niinku mielenrauhan saamiseksi. Olen stressannut asiaa niin paljon ja jopa tirauttanut muutamat itkut, että mietinkin, voiko vaiva tuntua todellista pahemmalta psykosomaattisista syistä. olen myös miettinyt, jos rakko on vähän kutistunut tulehduksen aikana ja siksi se toimii yliaktiivisesti.
Voiko kyseessä olla jälkioireet? Jostin luin, että rakolla voi mennä pitkäänkin, ennen kuin se tokenee tulehduksesta. Viimeksi minulla oli tulehdus reilu puoli vuotta sitten ja se parani antibiootilla hyvin, vaikka muistelisin, että silloinkin meni hieman pidempään, että pissahädän jatkuva tunne katosi, ei kuitenkaan siis yli antibioottikuuriajan.
Olen aina ollut todella stressaava ihminen, siis saan stressin aikaan mistä tahansa. Pahimpia ovat kuitenkin kaikki sairaudet ja nytkin on tullut luettua kaikki mahdolliset jutut netistä ja myönnän, että olen ihan paniikissa, että sairastan jotain kroonista. Olen 20-vuotias nainen siis ja ihan perusterve.
 
jaapajaaz
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön!;10830076:
Moikka!


Mulla oli melkein 3 viikkoa sitten virtsatietulehdus, jossa oireina jatkuva pissahätä, rakko ei tyhjentyt (tai siis tunne ettei tyhjenis), kipu virtsatessa, etenkin siinä lopussa tuli semmonen kouraiseva kipu ja kipu virtsaputkessa muutenkin, semmonen todelle viiltävä ja tuskallinen kipu. Virtsa oli myös todella tummaa ja voimakkaan hajuista.
Sain antibiootiks ditrim duplo-merkkistä. No se veikin kivut parissa päivässä pois mutta nyt mua vaivaa edelleen se, että jäi tunne ku rakko ei tyhjenis kokonaan. Ja sen takia pissattaa normaalia useammin.
Mulla siis oli nakteeriviljelyssä selkeä bakteerilöydös, mutta nyt on tehty 2 uusintatestiä, molemmat olleet puhtaita...samoin sukupuolitaudit puhtaita. Oon ihan varma, että tää liittyy jotenkin siihen tulehdukseen, koska sitä ennen mulla ei ollu kyllä mitää pissavaivoja.
Samoin oon nyt huomannut, että vaiva on aamuisin huomattavasti parempi. Eli kun on koko yön ollu pissaamatta ja menee pissalle, niin rakossa on jopa semmonen normaali olo, kun rakko olis melkeinpä tyhjä. Pissahätä tulee sitten nopeasti ehkä puolessa tunnissa, mutta en mene heti vessaan vaan pidätän yleensä 2-4 tuntia, että se hätä oikeasti kasvaa ja sieltä tulee sitä virtsaa. Ja pidättäminen ei siis ole ongelma, voin ihan hyvin pidättää vaikka ei se kivan tuntuista olekaan.
Eli vaiva on siis pahempi, mitä useammin käyn pissalla ja mitä vähemmän sitä virtsaa tulee.
Mitään kipuja ei siis ole! Kyse on vaan hädän tunteesta rakon kohalla, alavatsassa. Hädän tunne oli toki voimakkaampi tulehduksen aikaan, mutta tosiaan se jäi päälle tämmösenä suht lievänä, mutta häiritsevänä.
Saan ensi viikolla lähetteen ultraan, jossa katotaan jäännösvirtsan määrä, vähän niinku mielenrauhan saamiseksi. Olen stressannut asiaa niin paljon ja jopa tirauttanut muutamat itkut, että mietinkin, voiko vaiva tuntua todellista pahemmalta psykosomaattisista syistä. olen myös miettinyt, jos rakko on vähän kutistunut tulehduksen aikana ja siksi se toimii yliaktiivisesti.
Voiko kyseessä olla jälkioireet? Jostin luin, että rakolla voi mennä pitkäänkin, ennen kuin se tokenee tulehduksesta. Viimeksi minulla oli tulehdus reilu puoli vuotta sitten ja se parani antibiootilla hyvin, vaikka muistelisin, että silloinkin meni hieman pidempään, että pissahädän jatkuva tunne katosi, ei kuitenkaan siis yli antibioottikuuriajan.
Olen aina ollut todella stressaava ihminen, siis saan stressin aikaan mistä tahansa. Pahimpia ovat kuitenkin kaikki sairaudet ja nytkin on tullut luettua kaikki mahdolliset jutut netistä ja myönnän, että olen ihan paniikissa, että sairastan jotain kroonista. Olen 20-vuotias nainen siis ja ihan perusterve.

Kyllä tuollainen tunne voi jatkua pitkäänkin, itselläni oli aivan sama juttu mutta se meni kyllä sitten itsestään ohi.
Mitä tulee tuohon pidättämiseen niin älä tee sitä sillä jos virtsassa on vielä bakteereja niin ne lisääntyvät nopeasti joten pissalla pitää käydä usein ja muista juoda paljon ja ilman muuta stressi pahentaa tunnetta.
Kannattaa myös syödä karpalokapseleita (tai juoda karpalomehua), karpalo estää bakteerien tarttumisen limakalvoon.
 
Tietämätön!
Kyllä tuollainen tunne voi jatkua pitkäänkin, itselläni oli aivan sama juttu mutta se meni kyllä sitten itsestään ohi.
Mitä tulee tuohon pidättämiseen niin älä tee sitä sillä jos virtsassa on vielä bakteereja niin ne lisääntyvät nopeasti joten pissalla pitää käydä usein ja muista juoda paljon ja ilman muuta stressi pahentaa tunnetta.
Kannattaa myös syödä karpalokapseleita (tai juoda karpalomehua), karpalo estää bakteerien tarttumisen limakalvoon.

Kiitos vastauksesta! Olen nyt reilu viikon syönyt karpalokapseleita, jotta välttyisin vaivan uusimiselta kun edellinenkin tulehdus vielä vaivaa ;) mutta tosiaan siis 2 bakteeriviljelyä on tehty tulehduksen jälkeen eli bakteereja ei pitäisi olla. Runsas juominen ei houkuta kun pissattaa muutenkin melko paljon mutta toisaalta sitten on ainakin varmasti jotai mitä pissata.
 
Viimeksi muokattu:
Tietämätön!
Kyselisin onko jollain muullakin ollut tämän tapaista tulehduksen jälkeen?
Tuntuu, että pissahädän tunne heti virtsaamisen jälkeen olis vähän lievempi kun viime viikolla mutta edelleen hätä kasvaa äkkiä ihan kunnon pissahädäks. Tuntuu toimivan vähän turhan aktiivisesti mun rakko kun melkein heti ison juomalasillisen jälkeen rupee pissattaa.
 
määää
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön!;10832486:
Kyselisin onko jollain muullakin ollut tämän tapaista tulehduksen jälkeen?
Tuntuu, että pissahädän tunne heti virtsaamisen jälkeen olis vähän lievempi kun viime viikolla mutta edelleen hätä kasvaa äkkiä ihan kunnon pissahädäks. Tuntuu toimivan vähän turhan aktiivisesti mun rakko kun melkein heti ison juomalasillisen jälkeen rupee pissattaa.
Tästä keskustelusta on jo aikaa, mut herätetääs eloon. Eli onko muilla tätä samaa vikaa kun aloittajalla? Ite syöny just pari antibioottikuuria vti:hin ja on sellai pien vessahätä koko ajan...tai oikeestaan juuri samanlainen kuin ap kuvaa. Tuntuu myös, että silloin kun on muuta tekemistä, ni vessahätää ei edes huomaa...oon varmaa vaa joku hullu :eek:

(Ja ennenkuin joku sanoo, että mee lääkäriin, ni tänään kävin viemässä näytteen labraan ja maanantaina kuulee tulokset, et josko siel vielä bakteereja on tai klamydiaa:D)
 
oireilija
Alkuperäinen kirjoittaja määää;11117934:
Tästä keskustelusta on jo aikaa, mut herätetääs eloon. Eli onko muilla tätä samaa vikaa kun aloittajalla? Ite syöny just pari antibioottikuuria vti:hin ja on sellai pien vessahätä koko ajan...tai oikeestaan juuri samanlainen kuin ap kuvaa. Tuntuu myös, että silloin kun on muuta tekemistä, ni vessahätää ei edes huomaa...oon varmaa vaa joku hullu :eek:

(Ja ennenkuin joku sanoo, että mee lääkäriin, ni tänään kävin viemässä näytteen labraan ja maanantaina kuulee tulokset, et josko siel vielä bakteereja on tai klamydiaa:D)

Tämä keskustelu taas vähän venähtää :D eli mulla todettiin virtsatientulehdus ensimmäisen kerran noin vuosi sitten. sen jälkeen olen syönyt vielä kahdet antibiotit (eli 3 antibiotti kuuria), jonka jälkeen sama toistui taas. Sain 3 kk kestoiset estolääkkeet jotka loppuivat eilen. Kihelmöinti alapäässä ei ole helpottunut, jonka takia minulla on TAAS huomenna aamulla lääkärille aika kyseisien aiheen taka... TOIVOTTAVASTI NYT LÖYTYISI APUA TÄHÄN. Varmaan joutuu urologille asti menemään.
 
qtt
Moikka mitä sinulle selvisi ultrassa?


Mulla oli melkein 3 viikkoa sitten virtsatietulehdus, jossa oireina jatkuva pissahätä, rakko ei tyhjentyt (tai siis tunne ettei tyhjenis), kipu virtsatessa, etenkin siinä lopussa tuli semmonen kouraiseva kipu ja kipu virtsaputkessa muutenkin, semmonen todelle viiltävä ja tuskallinen kipu. Virtsa oli myös todella tummaa ja voimakkaan hajuista.
Sain antibiootiks ditrim duplo-merkkistä. No se veikin kivut parissa päivässä pois mutta nyt mua vaivaa edelleen se, että jäi tunne ku rakko ei tyhjenis kokonaan. Ja sen takia pissattaa normaalia useammin.
Mulla siis oli nakteeriviljelyssä selkeä bakteerilöydös, mutta nyt on tehty 2 uusintatestiä, molemmat olleet puhtaita...samoin sukupuolitaudit puhtaita. Oon ihan varma, että tää liittyy jotenkin siihen tulehdukseen, koska sitä ennen mulla ei ollu kyllä mitää pissavaivoja.
Samoin oon nyt huomannut, että vaiva on aamuisin huomattavasti parempi. Eli kun on koko yön ollu pissaamatta ja menee pissalle, niin rakossa on jopa semmonen normaali olo, kun rakko olis melkeinpä tyhjä. Pissahätä tulee sitten nopeasti ehkä puolessa tunnissa, mutta en mene heti vessaan vaan pidätän yleensä 2-4 tuntia, että se hätä oikeasti kasvaa ja sieltä tulee sitä virtsaa. Ja pidättäminen ei siis ole ongelma, voin ihan hyvin pidättää vaikka ei se kivan tuntuista olekaan.
Eli vaiva on siis pahempi, mitä useammin käyn pissalla ja mitä vähemmän sitä virtsaa tulee.
Mitään kipuja ei siis ole! Kyse on vaan hädän tunteesta rakon kohalla, alavatsassa. Hädän tunne oli toki voimakkaampi tulehduksen aikaan, mutta tosiaan se jäi päälle tämmösenä suht lievänä, mutta häiritsevänä.
Saan ensi viikolla lähetteen ultraan, jossa katotaan jäännösvirtsan määrä, vähän niinku mielenrauhan saamiseksi. Olen stressannut asiaa niin paljon ja jopa tirauttanut muutamat itkut, että mietinkin, voiko vaiva tuntua todellista pahemmalta psykosomaattisista syistä. olen myös miettinyt, jos rakko on vähän kutistunut tulehduksen aikana ja siksi se toimii yliaktiivisesti.
Voiko kyseessä olla jälkioireet? Jostin luin, että rakolla voi mennä pitkäänkin, ennen kuin se tokenee tulehduksesta. Viimeksi minulla oli tulehdus reilu puoli vuotta sitten ja se parani antibiootilla hyvin, vaikka muistelisin, että silloinkin meni hieman pidempään, että pissahädän jatkuva tunne katosi, ei kuitenkaan siis yli antibioottikuuriajan.
Olen aina ollut todella stressaava ihminen, siis saan stressin aikaan mistä tahansa. Pahimpia ovat kuitenkin kaikki sairaudet ja nytkin on tullut luettua kaikki mahdolliset jutut netistä ja myönnän, että olen ihan paniikissa, että sairastan jotain kroonista. Olen 20-vuotias nainen siis ja ihan perusterve.[/QUOTE]
 
Pissattaa
Moikka,

tiedän että supervanha viestiketju kyseessä, mutta pakko tulla kyselemään, että kuinka kävi aiemmille kirjoittajille?

Itsellä ja koko sukuni naisilla tuo virtsatientulehdus on tosi yleinen. Nelisen vuotta sitten mulla oli pitkä pissatulehduskierre, jonka sain lopulta katkeamaan aloittamalla syömään joka ilta yhden karpalokapselin ja se on pitänyt tulehdukset poissa tähän asti.

Yksi ilta harrastimme kumppanini kanssa tavallista pidempään seksiä ja tavallista rohkeammin kokeiltiin jos jonkinmoista ;) No, oliskohan ollut heti seuraavana päivänä kun tutut pissatulehdusoireet iskivät ja kävin lääkärissä hakemassa repsun. Virtsakoetta en jaksanut otattaa, kun tulehdus on tuttu ja tunnistan oireet (ja klamydiatesti oli otettu vajaa puoli vuotta aiemmin varmuudeksi, kun kumppani vaihtui). Söin 10pvn antibioottikuurin, ja oireiden helpottuminen kesti hieman pidempään kuin aiemmin antibioottikuurin syötyäni (n. 4 päivää).

Kuurista on nyt n. 5 viikkoa ja edelleen pikkasen häiritsevä virtsaamisen tarve edelleen. Itse asiassa täysin samanlaisesti, miten viestiketjun aloittaja kuvaili. 1,5 viikkoa sitten kävin uudestaan lääkärissä ja he ottivat virtsanäytteen. Sekä pikatesti, että bakteeriviljely olivat puhtaita. Lääkäri kertoi, että virtsarakko täytyy kouluttaa normaaliin olotilaan siten, että koittaa pidättää hätää. Myös kun käy pissalla, koittaa välttää sitä, että jää sen normipissan jälkeen vielä lirauttamaan lisää tippoja, mitä siis tein kovastikin, kun sitä virtsaa tuntui kerääntyvän lisää muutamassa sekunnissa.

Siskollani oli vajaa vuosi sitten paha pissatulehduskierre ja hän söi estolääkityksenkin, mutta edelleen noin vuoden jälkeen hänellä on näitä samoja lieviä oireita. Siksi tässä on nyt vähän toimettomana, mitä pitäisi tehdä. Karpalokapseleita syön edelleen joka ilta (ja tulehduksen aikana useammin ja enemmän), vettä juon normaalistikin tosi paljon, joten sitä en juurikaan ole lisännyt.

Eli kaipaisin kokemuksia, kuinka kauan muilla on mennyt, että oireet häviävät kokonaan? Alkaa epätoivo iskeä...
 
vastaus
Monien antibioottikuurien jälkeen on suolisto- ja virtsatievaivoja, koska tärkeät suolistobakteerit on antibiootit hävittänyt. On alettava syömään maitohappobakteereja. Sellanen on hyvä, jossa on 6 erilaista ainesosaa siinä purkissa. Nämä pillerit auttavat ehkäisemään myös virtsatietulehduksia. Googlettakaa vaikka. Karpalopillerit eivät ole yleensä tehokkaita ehkäisemään.
 
vierailija
Mulla on ollu nyt pari kuukautta virtsatieinktion jälkeen mahakipuja alavatsassa ja sivuilla, niin kuin menkkakivut mutta ei yhtä vihlovia ja kokonaisvaltaisia vaan sieltä täältä sattuu varsinkin jos joku painaa tai joudun olemaan kumarassa. Kipu on pistävää tai tuntuu siltä että jotain repeää ( niinkuin märkä paperi) ja kipu on normaalisti siedettävää mutta välillä sattuu niin paljon että joutuu keskittymään hengittämiseen ja odottamaan että kipu menee ohi.

oon käyny lääkärissä ja ensimmäistä kertaa tuli käytyä myös gynekokogilla eikä siis löytynyt mitään. Kaikki vaan sanovat että jos oireet jatkuu niin uudestaan lääkäriin, mutta kuinka monta kertaa sielläkin pitäisi käydä kun nyt on neljäs kerta takana kahteen kuukauteen?

Eli onko muilla ollut tällaisia vaivoja? Ja jos on niin mistä johtuu?
 
vierailija
Tämä on vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin jos joku samoja asioita vielä miettii.

Eli jos virtsatietulehduksen jälkeen samantyyppiset oireet jäävät päälle pitkäksi aikaa ilman uusia todettuja tulehduksia, niin kyseessä on luultavasti virtsaputkioireyhtymä. Voi olla että bakteerit ovat kerenneet vahingoittaa virtsaputkea tai sen hermoja tulehduksen aikana, jonka takia virtsaputki kipuilee ja tuntuu pissahädän tunnetta koko ajan ilman että olisi oikeasti hätä ja se tunne tulee nimenomaan virtsaputkesta. Se voi mennä ajan kanssa ohi tai lieventyä tai jäädä päälle pysyvästi. Itsellä on ensimmäisestä ja viimeisestä virtsatientulehduksestani jo 1,5 vuotta ja mulla on oireita siitä edelleen. Välillä ne saattavat olla pois muutaman kuukauden palatakseen jälleen takaisin. Oireiden pahentuminen yleensä liittyy kyseisen alueen ärsytykseen eli sitä aluetta ei ainakaan itselläni pysty edes koskettamaan koska on niin herkistynyt. Uusia tulehduksia ei testeissä ole sen jälkeen kertaakaan löydetty. Asialle ei sinällään voi tehdä mitään eikä siihen ole suoraa parannuskeinoa, lääkkeistä voi olla apua, esim. Triptyl tai muut hermokipuun vaikuttavat lääkkeet jos kyse on hermojen ärsyyntymisestä.
 
vierailija
Kannattaa vaan sitkeästi tehdä virtsatestiä että löytyy bakteeri niin saa oikean antibiootin juuri siihen bakteeriin joka siellä tekee oireet. Minulla 4 virtsatestiä joista viimeinen sisälti bakteereita.
Ei kannata luovuttaa ja uskoa testiä heti.
Jos oireita on niin bakteeri jossain luuraa
 
vierailija
Moikka!

Mulla oli pitkään kestänyt tulehdus ja Ab kuurin jälkeen jäi oireita... Jopa vähän kirvelee, mutta testit tuli takas puhtaana.
Tuntuu et jopa pidättäminen on vaikeutunut....

Nyt pelottaa tuo edellisen mainitsema virtsaputkioireyhtymä
 
Epätoivoinen
Moikka!
Mulla kans on ollu näitä samanlaisia oireita. Eka virtsatulehdus oli marraskuussa joka saatiin hoidettua moitteettomasti ja antibiootti tepsi heti. Tästä about 4 kuukautta eteenpäin huomasin ettei virtsaaminen ole ihan normaalia ja oli kokoajan vessahätä. Kävin lääkärissä ja minulla todettiin virtsatulehdus. Sain siihen penomax nimisen kuurin jota aloin syömään ja tuntui että se pikkuhiljaa alkaisi tehoamaan. Seuraavana päivänä sain puhelun lääkäristä ja minulle sanottiin että kuuri pitää jättää kesken ja vaihtaa toiseen. Kävin hakemassa kuurin joka minulle sitten määrättiin. Kuurin nimi oli trimopan ja oli siis kolmen päivän kuuri. Antibiootti ei tehonnut ollenkaan tuntui kuin en olisi syönyt koko kuuria kun samat oireet jatkuivat yhä. Minun käskettiin viedä uusi virtsanäyte joka olikin negatiivinen. Tämän jälkeen kävin gynekologilla ja gynekologi havaitsi ärsytystä alapäässäni ja sanoi että pesee vain rasvalla ja vedellä eikä pidä stringejä ja pitäisi sitten helpottaa. Hän sanoi että jos ei auta niin ottaa uudestaan yhteyttä. Meni kaksi päivää ja olin noudattanut gynekologin antamia ohjeita, mutta edelleen minulla oli kauheat kivut. Menin taas lääkäriin ja tällä kertaa virtsanäyte olikin taas positiivinen. Minulle määttiin taas trimopan niminen kuuri, vaikka sanoin ettei se viime kerrallakaan auttanut. Noh söin taas tämän kyseisen kuurin eikä mitään muutosta.
Miten teillä muilla on käynyt?
Onko oireet lähteneet pois ja mitä keinoja siihen käytitte?
Mitä minun pitäisi seuraavaksi tehdä jotta saisin tämän loppumaan?
 
vierailija
Mulla sama kuin aloittajalla, olen syönyt usean vti-kuurin, mutta samat oireet jatkuu :( jatkuneet jo viisi viikkoa. Olen käynyt usealla lääkärillä. Ensimmäisellä kerralla testeissä näkyi vti mutta seuraavassa ei. En pysty nukkumaan tai tekemään kunnolla töitä :( sukupuolitaudit testattu.
 

Yhteistyössä