Virtsaongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sasso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sasso

Vieras
Minulla on ollut muutaman kuukauden ajan ongelmia pissaamisen kanssa. Käytyäni vessassa virtsarakon seutua alkaa jomottaa ja tuntuu, että pitäisi päästä heti uudelleen vessaan. Kyse ei ole kirvelystä vaan omituisesta jomotuskesta. Jomotusta saattaa tuntua ylempänä ”sisukaluissa” asti vatsan alapuolellakin. Hyppään vessassa jatkuvasti ja pissaamisen aloittaminen saattaa sattua hieman, mutta sujuu kivuitta loppuun ihan hyvin. Ongelma on kausittaista ja saattaa kestää noin 2 viikkoa kerrallaan. Pahimmat oireet saan joskus seksin yhteydessä, mutta ei aina. Ongelma saattaa ilmetä ilman seksin harrastamistakin. Virtsatietulehdusta tämä ei ole. Olen miettinyt, että ärsyyntyykö alapääni jotenkin seksistä ja se on ongelman syy, mutta toisaalta tätä saattaa esiintyä, vaikka seksiä olisi harrastanut viimeksi 2 viikkoa sitten. Taustatiedoksi, että olen 30-vuotias. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai tietääkö kukaan, mitä tämä voisi olla? Missään labroissa ei näy mitään ja sen seurauksena lääkäri on tosiaan passittanut minut vain kotiin.

Toki virtsaputken suu joutuu koville seksinkin takia ja erilaiset bakteerihyökkäykset uhkaa arkaa limakalvoa. Ns. honey-moon-syndroma on tuttua monelle.

Tuli mieleen, että voisit happamoittaa virtsaasi ihan kotikonstein ja siten ehkäistä tulehdusvaaraa. Marjoilla, kuten puolukalla ja no. karpaloilla voit saada virtsan pH:n happamammaksi ja vastustuskykyä lisää pöpöille. Ylipäätään C-vitamiini auttaa ja runsas vedenjuonti putsaa elimistöä.

Mä oon taipuvainen "syyttämään" hormoneita lähes kaikesta naisen elämässä.. ;) Sanoit, että kyseessä ei ole tulehdus, joten tulehduksenhoito-ohjeet ovat kohdallasi vähän turhia. Mutta käytätkö e-pillereitä tai oletko joskus käyttänyt? Onko vaiva alkanut niiden aikana? Tai oletko huomannut, että oireita ilmenisi aina jossain tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa, esim menkkojen tai oviksen aikaan, jolloin estrogeenit ovat kaikkein matalimmillaan? Olisiko reseptivapaasta estrogeenivoiteesta apua?

Tai sitten tuo on jokin virtsaputkioireyhtymän tapainen. Itselläni on vähän samantyyppisiä oireita, eikä syytä ole löydetty.

Kiitos vastauksistanne. Olen kokeillut puolukka-karpalo-vesi -kuuria, mutta en osaa sanoa auttaako se, vai alkaako oireet hellittää automaattisesti oltuaan voimakkaina muutaman päivän. Pillereitä olen käyttänyt, mutta en sinä aikana, kun oireeni ovat alkaneet. Pitääpä tosiaan alkaa seurata, miten tämä ajoittuu kierron kannalta ja harkita tuon voiteen kokeilemista. Kiitos vinkeistänne. Alan olla hivenen epätoivoinen, kun lääkäritkään eivät "tee" mitään asialle. Viimeisin kommentti oli, että nämä saattavat olla kuviteltuja oireita....

Kiva, että vastauksesta oli apua! Muakin on ärsyttänyt tuo, että lääkärit suunnilleen sanovat, että kuvittelet kaiken, mutta olen havainnut, että panikoiminen (apua, onko mulla joku vakava tulehdus) pahentaa oireita ja kun olen taas kerran saanut täysin puhtaan näytetuloksen, oireetkin lieventyy.. Jännä juttu, mutta kyllä psyykkiset syyt vaikuttaa.

Itselläni oli aivan samat oireet, kunnes hain virtsatietulehdukseen lääkkeet. Söin kuurin loppuun, mutta se ei ihan riittänyt, jouduin hakemaan toisen kuurin. Nyt oireet ovat melkein kokonaan häipyneet. Aika jännä, että miten sinulla ei ole todettu virtsatietulehdusta, koska oireet ovat aivan täydellisen samat kuin minulla oli ennen kuuria.

Onko kohtusi tutkittu, ts. onko varmaa, ettei sinulla ole myoomia? Oireesi kuulostavat nimittäin kovin tutuilta, kärsin samanlaisista jo vuosia sitten. Kirvely ja jomotus johtuivat siitä, ettei rakko tyhjentynyt kunnolla. Nyt kun myoomat ovat kasvaneet suuriksi, olen saanut pari kertaa kivuliaan virtsaummenkin (rakko ylivenyttyi niin etten saanut virtsattua juuri ollenkaan). Olen leikkausjonossa nyt.

Tämä on tietysti vain yksi vaihtoehto.

Kiitos kommenteista jälleen. Kohtuani ei ole tosiaan tutkittu, vaikka olen paininut aikaisemmin myös järkyttävien kuukautiskipujen ja omituisten alavatsaoireiden kanssa. Panikoiminen on siinä mielessä vähän minun tyylistäni, että teen netistä löytyvien sairaudenkuvausten avulla omia diagnooseja ja ihmettelen, miksi lääkärit eivät tajua samaa kuin minä... hehe. Mitä muita oireita sinulla "Kohtalotoveri" on? Ehkä minun pitäisi mennä yksityiselle vastaanotolle, vaikka olen hiukan sitä mieltä, että se rappeuttaa entisestään huonossa jamassa olevaa terveydenhuoltojärjestelmää. Oireet ovat jälleen helpottumassa viime viikon jäljiltä, mutta jotenkin on toimittava seuraavan "kohtauksen" iskiessä.

Oikeastaan vasta sinun juttuasi lukiessani tajusin, että minullahan oli noita virtsausoireita seksin jälkeen jo jokunen vuosi sitten. Tällä hetkellä en elä parisuhteessa, joten en osaa siitä sanoa. Mutta tuo kirvelyn tunne virtsaamisen jälkeen on jäänyt mieleeni erityisesti.

Käy ihmeessä yksityisellä gynekologilla ja pyydä ultraääni (yleensä sen tekevätkin), maksaahan se, mutta mitäpä ei mielenrauhansa eteen tekisi. Itse tein sen virheen, että jätin pari vuotta gynellä väliin ennen kuin tuo virtsavaiva paheni, ja myoomat olivat ehtineet kasvaa suuriksi. Mutta välillä on täysin oireettomia jaksoja, joskus alamahaa kiristää, ja vessassa saa rampata isommallakin tarpeella useammin. Kaksi lasta synnyttäneenä ja hormonikierukan omistajana minulla ei kuukautiskipuja tai -vuotoja ole ollut useampaan vuoteen.

Se pitää tietysti sanoa, että isot myoomat tuntuvat vatsanpeitteiden läpikin, ja kohtu on suurentunut. Nämä huomataan tavanomaisessa gynekologisessa tutkimuksessa. Mutta ainoastaan ultraäänellä näkee mitä kohdussa on, siis pienemmätkin myoomat. Ja voi olla, että vaivasi on vain ns. toiminnallista laatua eli virtsaputki turpoaa/ärsyyntyy seksistä tai muuten. Mutta nuo kuvailemasi kivut kuulostavat siltä, ettei rakko tyhjenisi täysin. Siksi pitääkin rampata vessassa usein, kun rakkoon jäänyt virtsa tekee painetta.

Tiedän juuri mitä tarkoitat, ap... minulla on ollut samanlaisia ongelmia jo yli vuoden päivät. Silloin tällöin on myös virtsatietulehduksia ja ne hoidetaan aina antibiooteilla, mutta niiden välissäkin tuntuu juuri tuota outoa alavatsan ja virtsateiden vihlontaa, joka ei ole suoranaista kipua vaan pikemminkin inhottavaa ja kylmiä väreitä aiheuttavaa jomotusta. Se tulee ihan satunnaisesti, eikä sitä voi mitenkään yhdistää tai johdatella mihinkään tapahtumaan, käyttäytymiseen tai muuhun konkreettiseen.

Olen käynyt myös 2 eri gynekokogilla, virtsatiet ja "rööri" on ultrattu, veri- ja virtsanäytteitä otettu ja missään ei muka näy mitään poikkeavaa. Silti oloni ei ole ollut täysin terve ja normaali aikoihin. Lohduttavaa kuulla, että on kohtalotovereita, mutta silti tämä käy välillä masentamaan ja luotto lääkärikuntaan on lähes mennyt, kun kukaan ei viitsi vaivautua kunnolla tutkimaan ja selvittämään mikä tämän aiheuttaa.

Seksiä tulee harrastettua tosi harvoin, ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään, että siitäkään ei luulisi olevan kyse :)). Minulle on tehty sterilisaatio pari vuotta sitten, ja olen ajatellut olisiko siinä yhteydessä jäänyt jotain arpikudosta, johon bakteerit kertyvät ja joka sitten aiheuttaisi oireita?!

Kummallista on sekin, että aina vastustuskyvyn heikennyttyä meikäläisellä iskee virtsis, ei siis puhettakaan, että tulisi mikään tavallinen flunssa, köhä tai kurkkukipu, vaan bakteerit iskevät ihan joka kerta virtsateihin. Sekin tuntuu oudolta?!

Voi kun löytyisi selitys ja ratkaisu tähän. Elämänlaatu paranisi aivan mielettömästi.

miten olisi virtsakivet,oireet samanlaiset kuin virtsatietulehduksessa.Sitrushedelmät lisää niitä paljon vettä juomalla ja karpaloita/puolukkaa syömällä voivat lähteä liikkeelle ja tulla pois jos ovat niin isjoja etteivät mahdu niin lääkäri auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sasso:
Kiitos kommenteista jälleen. Kohtuani ei ole tosiaan tutkittu, vaikka olen paininut aikaisemmin myös järkyttävien kuukautiskipujen ja omituisten alavatsaoireiden kanssa. Panikoiminen on siinä mielessä vähän minun tyylistäni, että teen netistä löytyvien sairaudenkuvausten avulla omia diagnooseja ja ihmettelen, miksi lääkärit eivät tajua samaa kuin minä... hehe. Mitä muita oireita sinulla "Kohtalotoveri" on? Ehkä minun pitäisi mennä yksityiselle vastaanotolle, vaikka olen hiukan sitä mieltä, että se rappeuttaa entisestään huonossa jamassa olevaa terveydenhuoltojärjestelmää. Oireet ovat jälleen helpottumassa viime viikon jäljiltä, mutta jotenkin on toimittava seuraavan "kohtauksen" iskiessä.

Kuulostaa endometrioosilta, ikävä kyllä. Googleta endometrioosi ja tsekkaa sen oirelista, tuntuuko tutulta.

Multakin lääkärit "kielsi" endometrioosin useiden vuosien ajan vaikka itse sen tiesin, mutta lopulta kun ivf:n munasolupunktion yhteydessä punkteerattiin endometriooma tyhjäksi, niin pitihän se sitten uskoa. No, eipä lapsettomuushoidoissa oltaisi, jos olisivat aikaisemmin uskoneet.

miten olisi virtsakivet,oireet samanlaiset kuin virtsatietulehduksessa.Sitrushedelmät lisää niitä paljon vettä juomalla ja karpaloita/puolukkaa syömällä voivat lähteä liikkeelle ja tulla pois jos ovat niin isjoja etteivät mahdu niin lääkäri auttaa.

Minulla on ollut aivan samoja oireita ja lisäksi alavatsakipuja. virtsakivet on diaknosoitu ja nyt odotan aikaa niiden poistamiseen. kärsin tosiaan koko kesän virtsatulehdusoireista ja jomottavasta kivusta alavatsassa ja kohdun alueella. nyt kun syy on löytynyt niin helpottuneena odotan hoitoon pääsyä!!!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä