Virkkaukseen apua

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Oon tekemässä tätä, eli "juhannusruusu"-mattoa. Teen siitä isomman halkaisijaltaan, kuin ohjeesta tulisi, ja reunasta tasasen. Oon nyt tossa vaiheessa, kun pitäis alkaa tekemään tota reunusta. Miten mä jatkan noita "kaistaleita", tossahan on noita väleja 2*3, 2*4, 2*5, 6, 2*7, ja mä oon nyt nää tehnyt. Jatkanko mä lisäämistä joka kerroksella, joka toisella, vai miten? Ja teenkö mä aina 2 kerrosta samaa leveyttä (niinkun ohjeessakin tehty, paitsi tossa missä on 6 pylvästä, sitä on vaan yks rivi) vai miten? Miten te tekisitte?

http://www.kangasaitta.fi/kangasaitta/web.nsf/pages/240E070089337443C22577AC006D4389/$file/Virkattu_matto_10062011.pdf

Itsellä samainen matto tuloillaan. Tein ohjeen mukaan siihen asti, että ohjeessa alettiin pitsireunaa tekemään. Jatkoin siitä niin että lisäsin oikeassa reunassa pylväsriviä yhden, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden pylväsrivin vasempaan reunaan, seuraavien kahden kierroksen aikana en lisännyt yhtään. Sitten taas lisäsin yhden oikeassa reunassa, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden vasemmassa...

Meinaatko minkä kokoisen tehdä? Itselläni tarkoitus virkata 150cm halkaisijaltaan oleva.

[QUOTE="mie";24935296]Itsellä samainen matto tuloillaan. Tein ohjeen mukaan siihen asti, että ohjeessa alettiin pitsireunaa tekemään. Jatkoin siitä niin että lisäsin oikeassa reunassa pylväsriviä yhden, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden pylväsrivin vasempaan reunaan, seuraavien kahden kierroksen aikana en lisännyt yhtään. Sitten taas lisäsin yhden oikeassa reunassa, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden vasemmassa...

Meinaatko minkä kokoisen tehdä? Itselläni tarkoitus virkata 150cm halkaisijaltaan oleva.[/QUOTE]

Ok, mä koitan kanssa sit noin. Missä vaiheessa koukuttelet? Tosta pitäis tulla joku reilu 150cm... En oo mitannnut tota lattiaa, testailen matolla sitten, että millon alkaa näyttää sopivalta...

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24935492:
Ok, mä koitan kanssa sit noin. Missä vaiheessa koukuttelet? Tosta pitäis tulla joku reilu 150cm... En oo mitannnut tota lattiaa, testailen matolla sitten, että millon alkaa näyttää sopivalta...

Sama meininki on, välillä käytän lattiassa ja katson milloin on hyvä :)
Nyt on vasta jotain 116cm halkaisija..

100% puuvillatrikoosta teen. Tuossa taas reilu kilo odottelisi keriintymistä...

Mistä sie teet? Haaveissa oli vielä virkata pari punaista jouluksi. Saas nähdä ehtiikö :/

Trikookuteesta kanssa. Rullasin onneks koko köntin ennen kun alotin virkkaamaan ;) Toi on tosi paksua, tuntuu, että toi 10 koukkukin on vähän turhan pieni, varsinkin vahvimpiin kohtiin. Mut en jaksanut lähteä metsästämään isompaa...
Ihanan tuntunen tuo on, siinä on kiva seisoa. Lapsi sitä jo testas, laitoin sen tohon lattialle, ni poika käveli heti sen päälle, hyppäs pari kertaa, haki kasan legoja, istu matolle ja alko koota :D

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24935871:
Trikookuteesta kanssa. Rullasin onneks koko köntin ennen kun alotin virkkaamaan ;) Toi on tosi paksua, tuntuu, että toi 10 koukkukin on vähän turhan pieni, varsinkin vahvimpiin kohtiin. Mut en jaksanut lähteä metsästämään isompaa...
Ihanan tuntunen tuo on, siinä on kiva seisoa. Lapsi sitä jo testas, laitoin sen tohon lattialle, ni poika käveli heti sen päälle, hyppäs pari kertaa, haki kasan legoja, istu matolle ja alko koota :D

Todella pehmeä matto kyllä tulee! Mulla on 8 koukku, olin kymppiä ottamassa, niin myyjä sanoi että 8 riittää. Ja ihan hyvä tulee tuolla :)
On aika koukuttavaa tuo maton tekeminen. Ihana kun saa nopeesti paljon aikaan :D Tässä suunnittelin toista mattoa...saa nähdä tuleeko sitä tehtyä. Tarkoitus ois virkata eri kokoisia juhannusruusuja, koot 30cm-80cm väliltä ja yhdistää ne isoksi epämääräisen muotoiseksi matoksi. Tuli jossain netissä vastaan sellainen ja oli älyttömän kevyen pitsisen ihanan iso matto :D Ja se epämääräinen muoto teki siitä myös mielenkiintoisen. Ois hyvä tuohon meidän aulaan, josta menee syvennys kuistiin, keittiö/ruokailutila syvenee toiseen reunaan ja olohuone syvenee toiseen suuntaan, niin siihen kesekelle ois kiva kasata matto...

[QUOTE="Mie";24935993]Niin ja olen jo kaksi vyyhtiä rullannu, nyt vain loppui nekin, joten piti hakea kudetta lisää.. se tuossa odottelee keriintymistä.[/QUOTE]

Sulla on varmaan sitten ohempaa kudetta kun tuo mun :) Ostin aikasemmin koreihin tota samaa kudetta, sitä tein 6 koukulla, ja mulla oli kaksinkertasena se kude... Niissä tuntuu olevan tosi paljon eroa.
Reilu 7kg mä tota ostin, oli sen verran tossa säkillisessä, teen lopusta sit jotain muuta, jos jää yli.

Oi, toi olikin hyvä idea koota eri kokosista tollanen... Hmm.... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24936270:
Sulla on varmaan sitten ohempaa kudetta kun tuo mun :) Ostin aikasemmin koreihin tota samaa kudetta, sitä tein 6 koukulla, ja mulla oli kaksinkertasena se kude... Niissä tuntuu olevan tosi paljon eroa.
Reilu 7kg mä tota ostin, oli sen verran tossa säkillisessä, teen lopusta sit jotain muuta, jos jää yli.

Oi, toi olikin hyvä idea koota eri kokosista tollanen... Hmm.... :whistle:

Oisko sulla antaa ohjetta/linkkiä siihen koriin? Sellaisiakin ois tarkoitus saada tehtyä.
Ja siitä kootusta matosta tulee muuten HIENO! Yritin tuossa googlailla, mutta ei vielä ainakaan sattunu kuvaa eteen. Laitan linkin, jos vielä löydän sen!

Mä googlasin sen korin ohjeen jostain. Mut niitä tuntuu olevan ihan hirveesti, kun laittaa vaan hakuun "virkattu kori". Ja niitä on eri näkösiäkin, kato mielesi mukainen :) Mulla ei oo tallessa sitä sivua, mistä ohjeen otin...

Ninnananna, tuo trikookude on ainakin tosiaan kivan tuntusta, pehmeetä ja vähän joustavaa. Ja helppo pestä. Ja halpaa, tuo mun kude maksaa 4e/kg, kun taas esim. ontelokuidussa tuntuu olevan moninkertanen hinta...

[QUOTE="mie";24935296]Itsellä samainen matto tuloillaan. Tein ohjeen mukaan siihen asti, että ohjeessa alettiin pitsireunaa tekemään. Jatkoin siitä niin että lisäsin oikeassa reunassa pylväsriviä yhden, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden pylväsrivin vasempaan reunaan, seuraavien kahden kierroksen aikana en lisännyt yhtään. Sitten taas lisäsin yhden oikeassa reunassa, seuraavalla kierroksella lisäsin yhden vasemmassa...

Meinaatko minkä kokoisen tehdä? Itselläni tarkoitus virkata 150cm halkaisijaltaan oleva.[/QUOTE]

Olisi aikomus tehdä juhannusruususta isompi ja kyselisin et pysyikö noin jatkamalla tasaisena, oliko hyvä lisäys/välikerrosten määrä?!

Yhteistyössä