Virikkeistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimetön

Vieras
...kysyisin sen verran että miten vietätte aikaa puoltoista vuotiaan kanssa...siis leikittekö paljon hänen kanssaan vai annatteko touhuta hänen yksin jos hän viihtyy omissa oloissa omien lelujen ja touhujen kanssa?? Huonoa omaa tuntoa kannan tästä asiasta kun olen niin huono leikkimään ja keksimään tekemistä, mutta näyttäähäh tuo lapsi viihtyvän yksinkin, tietty välillä yritän hänen kanssaan touhuilla, lukea kirjaa ja leikkiä, kiikuttaa vain kiikkutuolissa ja laulaa hänelle yms.
Vaikuttaako leikkiminen lapsen motoriikkaan ja millä tavalla sitä parantaisi? Kuinka paljon yleensä leikitte ihan kunnolla lastenne kanssa? Tietenkin vaikuttaa sekin että onko ismpia sisaruksia leikkimässä hänen kanssaan mutta jos on yksin?
SEkavaista teksitiä, mutta toiv.joku ymmärtää. :flower: :flower: :ashamed:

Jos lapsi viihtyy leikeissään yksinkin, niin ei siinä aina tarvitse aikuista olla mukana äheltämässä =) . Kunhan muistaa aina välillä kehua leikkimistä omasta aloitteesta, ettei lapsen tarvitse aina huudella, että "kato äiti" tai rääkästä muuten jos ei vielä puhu ;)

Mä pyrin leikkimään pojan kanssa ainakin jonkin verran joka pv(n.1,5-2h intensiivisesti), mut en tietenkään tuota aikaa yhteen putkeen. Lapsi tarttee yksinoloa kehittääkseen mielikuvitusta, mutta myös aikuisen apua ja vinkkejä esim.palikoilla rakenteluun. Aikuinen voi myös olla vieressä ja kannustaa lasta itse kokeilemaan eri leikkejä. Yleensä kyllä touhuan itse jotain keittiössä ja kuuntelen pojan juttuja ja jos hän alkaa äännellä siihen malliin, että on tylsää tai tarttee apua niin menen katsomaan ja auttamaan.

Miedän poika kaipaa todella paljon seuraa. Keksii kyllä itse tekemisensä mutta haluaa minut tai miehen mukaan leikkeihin mm. pikkuautoilla leikkimiseen, hiekkakakkujen tekemiseen jne. Olen koittanut kannustaa olemaan välillä yksin mutta suht huonolla menestyksellä. Meillä siis näin päin.

Me ollaan aika paljon oltu ulkona ja siellä poika (1v1kk) touhuilee ihan kivasti yksin tai yhdessä kavereiden kanssa. Sisälläkin poika touhuilee yleensä hyvin yksin, jos ei mikään vaivaa. Illalla istun aika paljon lattialla ja leikin pojan kanssa legoilla, palikkalaatikolla, luetaan yms.

Riippuu aika paljon lapsesta kuinka paljon tarttee aikuisen seuraa ja jos tarttee paljon, niin on hyvä kannustaa leikkimään myös itsekseen.

No nyt loppui pojalta ideat ja haluaa syliin, joten se siitä rauhasta sitten.

meillä taapero 1v4kk ja todella kaipaa kokoajan seuraa leikkeihin, selataan paljon kirjoja/lehtiäkin, leikitään autoilla, kasataan tornia palikoista..jne ulkona tykkää kovasti vaan taaperrella ja ihmetellä ja hiukan leikkiä hiekkalaatikollakin, tehden kakkuja =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.09.2005 klo 17:54 hipuli kirjoitti:
meillä taapero 1v4kk ja todella kaipaa kokoajan seuraa leikkeihin, selataan paljon kirjoja/lehtiäkin, leikitään autoilla, kasataan tornia palikoista..jne ulkona tykkää kovasti vaan taaperrella ja ihmetellä ja hiukan leikkiä hiekkalaatikollakin, tehden kakkuja =)
Meillä aivan samanlainen taapero, aivan kuin puhuttas samasta lapsesta... ;)

Yhteistyössä