Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Lapsen saaminen
virallisesti repeämistä
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="wirma, post: 7764830, member: 20611"]</p><p>Itse olen tässä matkan varrella - siis parannellessani itseäni synnytyksen jäljiltä kirurgian voimin - myös yrittänyt pohtia asioita monelta kantilta ja ennen kaikkea kysellä lääkäreiltä kaikenlaista asiaan liittyen. Kysyin jopa sitä, että eikö todella voi esimerkiksi kudostyyppiä tutkia siihen halukkailta etukäteen, jonka perusteella voisi saada jotain vihiä siitä, kuinka pahat repeämät olisivat odotettavissa. Mutta täytyisi olla itse lääkäri, jotta pääsisi käsiksi asian puitteissa tehtyihin tutkimuksiin ja selvityksiin, ja jotta näkisi edes mitä on tutkittu vai onko ollenkaan, sillä jokainen lääkärihän sanoo vain oman mielipiteensä asiasta ja lääkärin tietämys riippuu siitä, kuinka viitseliäästi esimerkiksi seuraa maailmalla tehtyjä tai kotimaisiakin tutkimuksia. Jopa tuohon, miten paljon todella tapahtuu pahoiksi luokiteltavia tai pysyviä vammoja aiheuttavia repeämiä on vaikea saada luotettavaa vastausta, sillä vammoja ei diagnosoida kunnolla synnytyksen jälkeen, eikä välttämättä edes repeämiä luokitella oikein. Tarkoitan tässä sitä 2005 julkaistua väitöskirjaa, jossa mainittiin jopa joka viidennen ensisynnyttäjän saavan pysyviä vaurioita peräsuolta ympäroiviin lihaksiin. Ja esimerkiksi puolet tuttavapiirini alateitse synnyttäneistä naisista on sanonut saaneensa pysyviä ongelmia virtsanpidätyskykyyn heti alatiesynnytyksen jälkeen. Se ilmiö, minkä koin oli että ennen omaa synnytystäni kukaan ei kertonut näistä asioista mitään, vaan näitä ikävämpiä seurauksia hyssyteltiin, mutta kun synnytykseni jälkeen olen itse aukaissut suuni ja sanonut suoraan, mitä tapahtui ja mitä seurauksia sillä oli, on kummasti alkanut kuulua muualtakin sitä toisenlaista todellisuutta. Siis ikään kuin vaivoja ja vammoja edelleen hävetään eikä niistä haluta edes naisten kesken puhua, ja moni kuvittelee olevansa yksin niiden kanssa. Enkä voi välttyä ajatukselta synnytyksen jälkeisen masennuksen syy-yhteydestä tähän asiaan.</p><p></p><p>Kyllä tässä koko systeemissä ja ennen kaikkea asenteissa todella olisi paljon parantamisen varaa varsinkin kun ajattelee miten tärkeästä asiasta on kysymys, uuden elämän luomisesta. Hienoahan se on, että kuolleisuus on saatu Suomessa pieneksi, mutta se että äiti syyllistetään siitä että hän tai vauva saa pahoja vammoja alatiesynnytyksessä on kyllä todella suuri vääryys. Ja että näitä vammoja vähätellään niin räikeästi kuin Suomessa on selkeästi tapana. Ja että on kaksi täysin eri todellisuutta; ennen ensimmäistä alatiesynnytystä ja sen jälkeen. On myös melko nurinkurista suomalaisessa "erinomaisessa äitiyshuollossa" ratsastaa loputtomiin alhaisilla kuolleisuusluvuilla koska ne alhaiset luvut ovat mahdollisia vain sektioiden johdosta.</p><p></p><p>Mutta vielä noihin kysymyksiin; mielestäni se oikean, asiallisen tiedon antaminen olisi vähintä, mitä naisille voisi tehdä ennen synnytystä, sillä jos ja kun repeämien ennustaminen on todella vaikeaa, niin ainakin synnyttäjällä olisi oikean tiedon myötä jonkunlainen valmius ottaa asia vastaan jos niitä on tullakseen - ja olisipahan syytä olla pirun onnellinen jos ei mitään pahempaa satu! Ja kyllä muutos pitäisi tulla siihen, miten ensisynnyttäjiin suhtaudutaan muutenkin. Sen sijaan, että ajatellaan vain hysteerisenä akkana joka itkee silmät päästään kun on niin hormonien vaikutuksen alaisena, niin tulisi todella kuunnella jopa ensisynnyttäjää sillä hänhän se on oman tilansa ja kehonsa paras asiantuntija. </p><p></p><p>Ainakin omalla kohdallani kävi selkeästi niin, että olin varmasti alatiesynnytyksen kannalta rajatapaus ja odotettavissa olevan suhteellisen pienen vauvan vuoksi vain väkisin ajettiin alatiesynnytykseen huonoin seurauksin. Se hysterisointi, minkä matkan varrella olen kokenut ennen ja jälkeen synnytyksen juuri ammatti-ihmisten taholta kun olen uskaltanut kyseenalaistaa alatiesynnytyksen "ihanuutta" ja "luonnollisuutta", on varmasti osaltaan aiheuttanut nämä ajatukseni. Mutta varsinkin rajatapauksissa pitäisi ehdottomasti äidin päästä todellisuudesta käsitykseen ja vaikuttaa tapahtumiin. Ja jos jollekulle kertakaikkiaan tekee tiukkaa hyväksyä, että alatiesynnytys ei olisikaan kaikille luonnollinen tapahtuma, niin täytynee sitten puhua ihimillisestä tapahtumasta, johon jokaisella Suomen väkilukua kasvattavalla naisella tulisi olla oikeus.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="wirma, post: 7764830, member: 20611"] Itse olen tässä matkan varrella - siis parannellessani itseäni synnytyksen jäljiltä kirurgian voimin - myös yrittänyt pohtia asioita monelta kantilta ja ennen kaikkea kysellä lääkäreiltä kaikenlaista asiaan liittyen. Kysyin jopa sitä, että eikö todella voi esimerkiksi kudostyyppiä tutkia siihen halukkailta etukäteen, jonka perusteella voisi saada jotain vihiä siitä, kuinka pahat repeämät olisivat odotettavissa. Mutta täytyisi olla itse lääkäri, jotta pääsisi käsiksi asian puitteissa tehtyihin tutkimuksiin ja selvityksiin, ja jotta näkisi edes mitä on tutkittu vai onko ollenkaan, sillä jokainen lääkärihän sanoo vain oman mielipiteensä asiasta ja lääkärin tietämys riippuu siitä, kuinka viitseliäästi esimerkiksi seuraa maailmalla tehtyjä tai kotimaisiakin tutkimuksia. Jopa tuohon, miten paljon todella tapahtuu pahoiksi luokiteltavia tai pysyviä vammoja aiheuttavia repeämiä on vaikea saada luotettavaa vastausta, sillä vammoja ei diagnosoida kunnolla synnytyksen jälkeen, eikä välttämättä edes repeämiä luokitella oikein. Tarkoitan tässä sitä 2005 julkaistua väitöskirjaa, jossa mainittiin jopa joka viidennen ensisynnyttäjän saavan pysyviä vaurioita peräsuolta ympäroiviin lihaksiin. Ja esimerkiksi puolet tuttavapiirini alateitse synnyttäneistä naisista on sanonut saaneensa pysyviä ongelmia virtsanpidätyskykyyn heti alatiesynnytyksen jälkeen. Se ilmiö, minkä koin oli että ennen omaa synnytystäni kukaan ei kertonut näistä asioista mitään, vaan näitä ikävämpiä seurauksia hyssyteltiin, mutta kun synnytykseni jälkeen olen itse aukaissut suuni ja sanonut suoraan, mitä tapahtui ja mitä seurauksia sillä oli, on kummasti alkanut kuulua muualtakin sitä toisenlaista todellisuutta. Siis ikään kuin vaivoja ja vammoja edelleen hävetään eikä niistä haluta edes naisten kesken puhua, ja moni kuvittelee olevansa yksin niiden kanssa. Enkä voi välttyä ajatukselta synnytyksen jälkeisen masennuksen syy-yhteydestä tähän asiaan. Kyllä tässä koko systeemissä ja ennen kaikkea asenteissa todella olisi paljon parantamisen varaa varsinkin kun ajattelee miten tärkeästä asiasta on kysymys, uuden elämän luomisesta. Hienoahan se on, että kuolleisuus on saatu Suomessa pieneksi, mutta se että äiti syyllistetään siitä että hän tai vauva saa pahoja vammoja alatiesynnytyksessä on kyllä todella suuri vääryys. Ja että näitä vammoja vähätellään niin räikeästi kuin Suomessa on selkeästi tapana. Ja että on kaksi täysin eri todellisuutta; ennen ensimmäistä alatiesynnytystä ja sen jälkeen. On myös melko nurinkurista suomalaisessa "erinomaisessa äitiyshuollossa" ratsastaa loputtomiin alhaisilla kuolleisuusluvuilla koska ne alhaiset luvut ovat mahdollisia vain sektioiden johdosta. Mutta vielä noihin kysymyksiin; mielestäni se oikean, asiallisen tiedon antaminen olisi vähintä, mitä naisille voisi tehdä ennen synnytystä, sillä jos ja kun repeämien ennustaminen on todella vaikeaa, niin ainakin synnyttäjällä olisi oikean tiedon myötä jonkunlainen valmius ottaa asia vastaan jos niitä on tullakseen - ja olisipahan syytä olla pirun onnellinen jos ei mitään pahempaa satu! Ja kyllä muutos pitäisi tulla siihen, miten ensisynnyttäjiin suhtaudutaan muutenkin. Sen sijaan, että ajatellaan vain hysteerisenä akkana joka itkee silmät päästään kun on niin hormonien vaikutuksen alaisena, niin tulisi todella kuunnella jopa ensisynnyttäjää sillä hänhän se on oman tilansa ja kehonsa paras asiantuntija. Ainakin omalla kohdallani kävi selkeästi niin, että olin varmasti alatiesynnytyksen kannalta rajatapaus ja odotettavissa olevan suhteellisen pienen vauvan vuoksi vain väkisin ajettiin alatiesynnytykseen huonoin seurauksin. Se hysterisointi, minkä matkan varrella olen kokenut ennen ja jälkeen synnytyksen juuri ammatti-ihmisten taholta kun olen uskaltanut kyseenalaistaa alatiesynnytyksen "ihanuutta" ja "luonnollisuutta", on varmasti osaltaan aiheuttanut nämä ajatukseni. Mutta varsinkin rajatapauksissa pitäisi ehdottomasti äidin päästä todellisuudesta käsitykseen ja vaikuttaa tapahtumiin. Ja jos jollekulle kertakaikkiaan tekee tiukkaa hyväksyä, että alatiesynnytys ei olisikaan kaikille luonnollinen tapahtuma, niin täytynee sitten puhua ihimillisestä tapahtumasta, johon jokaisella Suomen väkilukua kasvattavalla naisella tulisi olla oikeus. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Kuinka monta kirjainta on sanassa JOULU?
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Miten Trump on aikonut lopettaa sodan jos Putin ei sitä halua?
Tänään 15:43
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
2.
OrpoPurran pitää tuomita juutalaisten hyökkäys Amsterdamissa
Tänään 15:02
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Ruåtsalaiset suunnittelivat pommin räjäyttämistä Tampereella
Tänään 14:41
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) vaatii Petteri Orpon hallitukselta lisää leikkauksia
Tänään 14:34
vierailija
6 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Marin piti velan alle 60%. Purra otti vetovastuun ja nyt nautitaan riikkauksista!
Tänään 14:25
vierailija
4 Viestiä
Aihe vapaa
6.
mitä myyrmäen laulaja onnille kävi
Tänään 14:11
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
7.
SUOMI ainoa maa jossa FLUORIA KÄYTETÄÄN JUOMAVEDESSÄ JA HAMMASTAHNOISSA- FLUORI on HERMOMYRKKY jota natsit antoi keskitysleirivangeille
Tänään 14:05
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Miksi velkapurra antaa ottaa loputtomasti velkaa kokoomuksen tarpeisiin?
Tänään 13:52
vierailija
5 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Seksihaluissa on eroja sukupuolten välillä
Started by Johnny Appleseed
Maanantai klo 22:43
Luettu: 876
Aihe vapaa
2.
Setis lienee ainoa mies palstalla, joka on saanut naiseltaan tämän hauskan ja vihjailevan videon. (Ekko ja Alepa voivat sivuuttaa tämän ketjun 🤣)
Started by vierailija
Maanantai klo 00:02
Luettu: 856
Aihe vapaa
3.
Ollaanko me joku Yhdysvaltojen osavaltio?
Started by vierailija
Tiistai klo 08:17
Luettu: 727
Aihe vapaa
4.
Relaatio 1062
Started by vierailija
Maanantai klo 11:04
Luettu: 668
Aihe vapaa
5.
"Taloustieteilijöillä on nyt suomalaisille hyviä uutisia"
Started by vierailija
Sunnuntai klo 23:17
Luettu: 615
Aihe vapaa
6.
Trump: ”Minua ei haittaisi, jos joku ampuisi kampanjatilaisuudessa paikalla olevia toimittajia”. Palstan Trump-fanit, onko OK sanoa noin?
Started by vierailija
Sunnuntai klo 23:27
Luettu: 597
Aihe vapaa
7.
Leikkeleitä ei enää suositella leivän päälle.
Started by -roosaruusa-
Keskiviikko klo 09:42
Luettu: 563
Aihe vapaa
8.
Miksi naiset ovat miehiä huonompia ansaitsemaan rahaa ja maksamaan veroja?
Started by vierailija
Eilen 09:54
Luettu: 412
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
K/B-komposti
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
FRII-kanavan joulu-elokuvat ahdistaa
3 min sitten
Aihe vapaa
3.
Lähetä terveisesi kaipaamallesi ihmiselle yöketju
7 min sitten
Aihe vapaa
4.
BLACKROCK on Suomen UNITED FRUIT COMPANY- Suomi on EUn RKP-kokoomusjohtoinen banaanitasavalta
27 min sitten
Aihe vapaa
5.
Lääkefirmat pitäisi lailla kieltää koko maailmassa- valtion asia hoitaa lääkkeet
29 min sitten
Aihe vapaa
6.
Yle puoluegallup: SDP jytkynousu 24,3%, kokoomus 18,8% ja persut 15,7% sukeltavat
38 min sitten
Aihe vapaa
7.
Relaatio 1061
43 min sitten
Aihe vapaa
8.
Haaveena vauva 2025
Latest: Cara-mel
51 min sitten