Vinkki antibiootin antamisesta 2-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Eräs
  • Ensimmäinen viesti
Eräs
Ajattelin laittaa tännekin vinkin: Meillä 2-vuotiaalla on korvatulehdus, eikä poika suostunut avaamaan suutaan lääkkeen ottamiseksi. Toisin sanoen kaikki valui rinnuksille... Kunnes älysin sekoittaa lääkkeen vaniljajogurttiin, joka on pojan herkkua. Lääkkeen käyttöohjeessa mainitaan, ettei ruoka vaikuta lääkkeen imeytymiseen, ja siinä suositeltiin lääke nautittavaksi pienen välipalan kanssa. Nyt lääke menee alas liukkaasti, eikä poika ole älynnyt mitään; lääkkeen väri ja maku ovat aika samoja kuin jogurtissa, ja kun sekoittaa lääkkeen ihan pintaosaan, ei haittaa vaikka osa jäisi syömättä.

Eräs
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mulle on sanottu että antibioottia ei saa sekoittaa maitotuotteen kanssa.
Kysyin asiaa lääkäriltä ja siinä käyttöohjeessa luki, ettei mikään ruoka-aine vaikuta sen (siis tämän nimenomaisen lääkkeen) imeytymiseen. Tietysti kannattaa aina tarkistaa vaikuttaako, koska ainakin maito vaikuttaa aika monien lääkeaineiden imeytymiseen.

vieras
Minä kyllä voin antaa ihan päinvastaisen esimerkin tuosta. Meillä on kaikki lapset maistaneet lääkkeen maun ruoan läpi ja eipä ole mennyt alas. Sen jälkeen on saattanut jopa tuo ruoka-aine, vaikka olisi ollut herkkua, mihin se on ollut lisättynä jäädä kokonaan syömättä. Eli minä en tuota suosittele lainkaan. Ennemmin kannattaa vaikka lahjoa, että antaa sitä herkkua lääkkeen jälkeen, jos se vaan sen käyttöohjeiden mukaan käy.

Yhteistyössä