Vinkkejä yökuivaksiopetteluun?

  • Viestiketjun aloittaja marjoriikka
  • Ensimmäinen viesti
marjoriikka

Minkäikäisinä lapsenne ovat oppineet yökuiviksi ja miten toteutitte
operaation. Esikoinen on nyt 2,5 v. ja on päiväkuiva. Aamuisin vaippa on useimmiten aikasta märkä, mutta kokeillakko vaan vai?
Oletteko herättäneet potalle vai miten? =)
 
Hei!
Mulla on saman ikäinen poika ja välillä jo jätettiin yövaippaa pois ja nyt ollaan taas pidetty. Musta tuntuu, että toi yökastelu on sellaista jota ei oikein voi opetella, lapsi vaan kypsyy siihen, ettei yöllä erity niin paljon virtsaa, siihen vaikuttaa mm. hormonit ja herää siihen pissahätäänsä.

Meillä käydään potalla vielä iltasadun jälkeen ennen nukahtamista ja olen koittanut välttää pojan juomista ilta-aikaan. (Hän siis haluaa vettä yms. noin perinteisesti juuri silloin kun pitäisi nukkua. Olen toki antanut, mutta en montaa kertaa..) Nyt välillä vaippa on kuiva, välillä ei. Keväällä oltiin varmaan pari viikkoa ilman, mutta nyt ollaan pidetty kun alkoi tulla vahinkoja. Lakanoiden vaihto yöllä on aika tylsää hommaa.. Olen ajatellut jättää vaipat pois, kun alkaa näyttää ettei niitä tarvita. Poika heräsi silloin kun oltiin ilman aina kuudelta pissalle eikä enää nukuttu sen jälkeen. Nyt nukkuu aamu kahdeksaan.. :)
 
pinguviini
kuin sulla. Nyt hän on ollut jo monta yötä peräjälkeen kuiva. Ja muutamana yönä herännyt itse vessahätään. Ilman mitään "vinkkejä". Saattaa nousta illalla parikin kertaa sängystä ylös käymään potalla pisulla.
 
yxz
Eipä sitä varsinaisesti voi opetella. Meillä jäi yövaipat vajaat kolmevuotiaana. Itse ilmoitti, ettei tarvitse vaippaa yölläkään ja vahinkoja ei sattunut kuin pari kertaa sen jälkeen. Lähinnä kannattaa katsoa, ettei kittaa juotavaa mukikaupalla ennen nukkumaan menoa ja tietysti pissatus ennen sänkyyn menoa.
 
Meillä poika oppi päiväkuivaksi (paitsi et päikkäreillä on vielä vaippa) 2,5-vuotiaana. Kohta on vuosi mennyt ja edelleen pidetään yöllä ja päiväunilla vaippaa, joka joskus kastuu, joskus ei. En ole vielä ajatellut vaippaa pois jättää, ehkä sitten, kun se on ollut viikon verran joka aamu kuiva. Poika käy tosi usein pissalla päiväsaikaankin.
 
Lilliputti
Meillä tyttö tietää jo herätä kun yöllä pissattaa. En pidä enää päiväunillakaan. En enää ollenkaan,kun mun tyttö ei sitä halua ja kun osaa olla kuiva niin miksi laittaisinkaan ;) Nyt typy on 2,1v. Ollu kokonaan ilman vaippaa vajaan kuukauden, päiväkuiva jo pitenpään =) Yöksi laitoin aluksi,mutta sitten olikin vaipat loppunu ja jouduttiin laittaan ilman vaippaa tyttö nukkumaan. Pissathan tuli sänkyyn. Oon laittanu muovin sänkyyn jos vahinko tulee,niin ei patja kastu =) No seuraavana yönäkään ei kuitenkaan vaippaa laitettu, en vaan antanu illalla enää juoda niin paljon. Eikä tyttö halunukkaan juoda kun selitin että tulee taas pissa yöllä housuun jos juo paljon ;) No siitää lähin oltu kuivana!!! :whistle:
 
meilläkään ei sitä mitenkään "opeteltu" likka oli ollut jo jonkin aikaa päiväkuiva ja sitten vaan sovittiin yhes että jos kokeiltais että vaippaa ei laiteta unillekkaan ja niin se lähti ja vahinkoja ei ole viä sattunu, mutta varmasti viä joskus lirahtaa, likka on nyt 2v7kk. Illalla ei anneta juoda juurikaan, pisuilla ennen nukkumaan menoa, se on meidän "kaava" :)
 
Hei! Lapsi lopettaa yökastelun,kun on siihen valmis. Paljon on kiinni hormonituotannosta ja hermoston kypsymisestä.Meillä 5-vuotias yökastelija kotona,kastelu on hoidon alla. Yökastelu on aika tavallista vielä 7-vuotiaanakin. Joten huoli pois,kaikki aikanaan ja teillä lapsi vielä niin pieni,että aikaa on :)
 
nou hätä
Meidän tyttö oppi päiväkuivaksi 2-vuotiaana. Päiväunilla ja öisin vaippa oli pidempään. Yövaipan jätin vähän turhan aikaisin pois ja vahinkoja sattui melko usein ja lapsí heräsi märkässä sängyssään. Hän oli monta viikkoa kuiva ja sitten taas pissailua. Neuvolan fiksu täti kertoi, kuinka hormooni säätelee yökuivaksioppimista ja päätin pitää yövaippaa vaikka se useimmiten olikin kuiva. Kun tyttö täytti 4-vuotta, ei yövaippaa ole enää ollut eikä vahinkojakaan tullut.
 
marjoriikka

Kerkesin vasta nyt lukeen teidän vinkkejänne kun noi ihanat ipanat pitävät päivät kovin kiireisinä.. B)
Vaikka on kaksi lasta, niin esikoisen kohdalla kaikki on tietty uutta mitä tulee eteen. Kiva kuulla kuitenkin miten muilla.

En ole ajatellutkaan pitää vielä mitään kiirettä asian suhteen..
Lämpimiä kesäpäiviä kaikille!
 
meiläkin opittiin päiväkuivaksi 2 vee ja yökastelukin loppui samalla huomasin sen vaan kun ei ollut vaippaa joten piti muovittaa sänky ja laitta poika nukkuun ilman vaippaa eikä ollut pissannut yöllä eikä ole pissannut sen jälkeen ollenkaan sänkyyn ja vaippojen osto loppui siihen :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2004 klo 20:59 Kerttu kirjoitti:
Hei! Lapsi lopettaa yökastelun,kun on siihen valmis. Paljon on kiinni hormonituotannosta ja hermoston kypsymisestä.Meillä 5-vuotias yökastelija kotona,kastelu on hoidon alla. Yökastelu on aika tavallista vielä 7-vuotiaanakin. Joten huoli pois,kaikki aikanaan ja teillä lapsi vielä niin pieni,että aikaa on :)
samaa mieltä.Meillä tytöllä estolääkitys toistuviin virtsatietulehduksiin, välillä kastelee öisin ja päivisinkin tulee vahinkoja. Silti ei elimellistä vikaa ole löytynyt. Vain herkkä saamaan tulehduksia, joka myös saattaa lisätä kastelujen määrää.
aikki aikanaan :)
 
Äiti-65
Täällä on sit äiti joka on pissalakanoita pessy jo 15vuotta. Eka lapsista oppi yöllä kuivaksi n. kuuden vuoden iässä hälyttimen kanssa, vaan tahtoi lirahdella päivällä vahinkoja vielä useampana vuonna koulussakin. Toinen sitten ei herännyt millään ilveellä hälyttimeen niinkuin ei kolmaskaan. Toinen pojista kastelee vielä satunnaisesti kolmetoista vuotiaana, jos on juonut illalla paljon. Yhdeksän vuotiaalla kastelu on myös satunnaista,mutta vielä kuitenkin sattuu useammin. Pojat nukkuu pitkät yöt ja tosi sikeesti eikä elimellistä vikaa ole löydetty. Aikoinaan yritin poikia herättää pissalle, vaan kun olivat niin sikeässä unessa, ettei se pissa sitten vessassa tullutkaan, luovuin herättelystä. Olen itse aikanani pissaillut vielä kouluiässäkin, samoin lasten isä. Mielenkiinnolla odotan nyt tätä meidän uusioperheen pienimmäistä, miten hänen kohdalla. Vaan turhaan siitä ei kannata stressiä ottaa. Ja lääkäreilläkin on niin monia kantoja tähän asiaan. Meidän pojilla tää on jo kuitenkin niin satunnaista,ettei siihen edes lääkärit ota kantaa. Juomisen säännöstely iltaisin on ollut paras keino.Hormooneita ei ole kokeiltu kenelläkään, oman lastenneuvolan lääkäri oli niitä vastaan, eikä niitä ole ehdotettu muidenkaan lääkäreiden vastaanotoilla. Saimme aikanaan kelan tukeakin, vaan nyt on jo niin satunnaista tää kastelu, ettei sitä noteerata. Onneksi olkoon vaan kaikille, jotka pääsevät yökastelusta eroon jo muutaman vuoden iässä. Kaikki eivät pääse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2004 klo 22:51 Äiti-65 kirjoitti:
Täällä on sit äiti joka on pissalakanoita pessy jo 15vuotta. Eka lapsista oppi yöllä kuivaksi n. kuuden vuoden iässä hälyttimen kanssa, vaan tahtoi lirahdella päivällä vahinkoja vielä useampana vuonna koulussakin. Toinen sitten ei herännyt millään ilveellä hälyttimeen niinkuin ei kolmaskaan. Toinen pojista kastelee vielä satunnaisesti kolmetoista vuotiaana, jos on juonut illalla paljon. Yhdeksän vuotiaalla kastelu on myös satunnaista,mutta vielä kuitenkin sattuu useammin. Pojat nukkuu pitkät yöt ja tosi sikeesti eikä elimellistä vikaa ole löydetty. Aikoinaan yritin poikia herättää pissalle, vaan kun olivat niin sikeässä unessa, ettei se pissa sitten vessassa tullutkaan, luovuin herättelystä. Olen itse aikanani pissaillut vielä kouluiässäkin, samoin lasten isä. Mielenkiinnolla odotan nyt tätä meidän uusioperheen pienimmäistä, miten hänen kohdalla. Vaan turhaan siitä ei kannata stressiä ottaa. Ja lääkäreilläkin on niin monia kantoja tähän asiaan. Meidän pojilla tää on jo kuitenkin niin satunnaista,ettei siihen edes lääkärit ota kantaa. Juomisen säännöstely iltaisin on ollut paras keino.Hormooneita ei ole kokeiltu kenelläkään, oman lastenneuvolan lääkäri oli niitä vastaan, eikä niitä ole ehdotettu muidenkaan lääkäreiden vastaanotoilla. Saimme aikanaan kelan tukeakin, vaan nyt on jo niin satunnaista tää kastelu, ettei sitä noteerata. Onneksi olkoon vaan kaikille, jotka pääsevät yökastelusta eroon jo muutaman vuoden iässä. Kaikki eivät pääse.
Mulle iski kauhee masennus kun luin kertomuksesi että olet pessyt lakanoita 15 v. Meidän tyttö on kyllä vasta 4v ja yöllä tulee järkiään pissa. Jätin vaipat pois nelivuotisneuvolan jälkeen kun täti niin sanoi. Pari kuukautta sitten pesin lakanoita ja täkkejä ja yritin säännöstellä juomista ja herättää pissalle. Mikään ei auttanut ja laitoin vaipan takaisin. Yöllä kun herätti ei aina tullut pissa ja vaikka pissa tuli niin silti saattoi sänky olla märkä. Nyt sitten kattalen tilannetta. Neuvolassa sanottiin että jättää sit kesällä pois vaippa kun ei tarvi niin paljon peittoja, mutta onhan ne lakanat kuitenkin ja minä joudun heräileen yöllä ja sitä pitäs vielä sit jaksaa töihinkin menää et saapa nähdä. Mutta jospa aika parantais.

Niin meillä on kaksi muutakin lasta ja näillä on yövaippa jäänyt kahden vuoden ja hieman reilun kahden vuoden iässä pois. Vahinkoja ei ole sattunut eikä haittaa vaikka juovat illalla tai yöllä. Poika on jo niin iso että herää yöllä, mutta tyttö on 3 v. Yhtään kertaa tyttö ei ole herännyt pissalle yöllä. Eli n. 21 hän käy pissalla ja seuraavan kerran sit joskus hoidossa eli 7.30 jälkeen.
 

Yhteistyössä