Vinkkejä Tukholmaan kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saani"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saani"

Vieras
Parin viikon päästä olen lähdössä 4- ja 5-vuotiaiden poikien kanssa päiväksi Tukholmaan Helsingistä Viking Linella. Mitä kohdetta suosittelisitte? Junibacken? Gröna Lund? Skansen? Ajatuksena olisi mennä johonkin näistä, mutta myös vaihtoehtoja kaivataan. Onko tuo Junibacken tuon ikäisille viliviikareille kiva? Pääseekö lautalle sinne kätevästi? Joku leikkipuistokin voisi olla kiva, mutta shoppailu jätetään toiseen kertaan. Poikia ei innosta! ;)

Miten paljo teillä on maissa aikaa? Kannattanee keskittyä yhteen kohteeseen ettei mee liian hulinaksi. Kannattaa myös harkita että varaa laivalle buffetin heti alkuiltaan niin maissa voi syödä vain jotain nopeaa eikä aikaa tuhraannu ruokailuun.

Kiitos vinkkeistä! Aikaa on tosiaan vain 5-6 tuntia. Siksi kyselen, että mikä olisi sen kivoin paikka, johon kannattaa mennä. Poikia innostaa jo laivalla seikkailukin! Hyvä vinkki tuo ruokailu. Aamiaiset ovat suunnitelmissa, mutta nyt mietitään tuota buffaakin!

Lisää kokemukisia ja ideoita? :)

Junibackenilla ollaan käyty monta kertaa, kovasti tykätty. Siinä risteyksessä on halpa grillikioski, siinä ollaan käyty syömässä, tarvi maksaa niitä turistilisiä. Tukholmassa jos taksilla meette, pitää hinta kysyä ennenkuin astuu kyytiin ja maksu käteisellä, laivan infon ohjeet viime reissulla. Jotkut ovat maksaneet aika reipasta hintaa.

Taksi maksaa todellakin paljon, käytiin Vikingillä talvella. Eli jos mahdollista käytä niitä laivan omia yhteysbusseja ja ne hop on hop off lautatkin ovat edullisia.

Junibacken on tosi kiva tuon ikäisille, varsinkin luulen että pitäisivät siitä satujunasta. Wasamuseet saattaisi myös kiinnostaa.

[QUOTE="vieras";28442926]Taksi maksaa todellakin paljon, käytiin Vikingillä talvella. Eli jos mahdollista käytä niitä laivan omia yhteysbusseja ja ne hop on hop off lautatkin ovat edullisia.

Junibacken on tosi kiva tuon ikäisille, varsinkin luulen että pitäisivät siitä satujunasta. Wasamuseet saattaisi myös kiinnostaa.[/QUOTE]

Ei se sen enempää maksa kuin täälläkään, ellei pistä itteensä niihin takseihin jotka vievät turisteilta rahat ja sen välttää kysymällä hinnan etukäteen ja maksamalla käteisellä.

Nuo on kaikki ihan kivoja. :) Gröna Lund tietty voi tarkoittaa jonotteluja niin kuin mikä tahansa huvipuisto, tosin on vielä aika aikainen vuodenaika eli ei pahimpia ruuhkia. Mies ja tyttö ovat tuolla käyneet pari kertaa tänä keväänä ja tykkäsivät että vielä on mukavan rauhallista. Laitteitakin taitaa olla tuon ikäisille ihan ok. Hinnat vaan korkeat kun ei ole lastenrannekkeita erikseen.

Junibacken on ihan kiva kanssa, tuon ikäisille sopiva.

Skansenilla nyt kiertelemistä ja näkemistä kaikenikäisille, edullisin vaihtoehto. Säävaraus luonnollisesti.

Lautta vie gröna lundin viereen mistä on lyhyt kävelymatka niin skanssenille kuin junibackeniinkin.

[QUOTE="vieras";28442988]Ei se sen enempää maksa kuin täälläkään, ellei pistä itteensä niihin takseihin jotka vievät turisteilta rahat ja sen välttää kysymällä hinnan etukäteen ja maksamalla käteisellä.[/QUOTE]

Jostain syystä mulla maksoi ihan mittarin kanssa 425 kruunua taksimatka keskustasta Vikingin terminaaliin. Ei ole montaa kilsaa tuo, ja euroina melkein 50e. Eli kyllä se nyt vaan maksaa enemmän kuin Suomessa. Matka keskustasta satamaan on sellainen että jopa 3v lapseni olisi sen jaksanut kävellä jos olisin tiennyt summan noin isoksi.

Mun ohje on että vältä takseja. Toinen ohje on että älä kommentoi asiaa josta et mitään tiedä. Ärsyttää älyttömästi täällä palstalla nämä besserwisserit joka asiassa jotka kommentoivat asioita joista heillä ei ole mitään kokemusta.

[QUOTE="vieras";28443093]Jostain syystä mulla maksoi ihan mittarin kanssa 425 kruunua taksimatka keskustasta Vikingin terminaaliin. Ei ole montaa kilsaa tuo, ja euroina melkein 50e. Eli kyllä se nyt vaan maksaa enemmän kuin Suomessa. Matka keskustasta satamaan on sellainen että jopa 3v lapseni olisi sen jaksanut kävellä jos olisin tiennyt summan noin isoksi.

Mun ohje on että vältä takseja. Toinen ohje on että älä kommentoi asiaa josta et mitään tiedä. Ärsyttää älyttömästi täällä palstalla nämä besserwisserit joka asiassa jotka kommentoivat asioita joista heillä ei ole mitään kokemusta.[/QUOTE]

Aivan, mittarillisilla takseilla on eri taksat, sen takia pitääkin kysyä hinta etukäteen. Mulla maksoi 250 kruunua siljan terminaaliin, kilometreja on aika paljon enemmän kuin viikingin. Ruottissa taksit saavat hinnoitella ihan itse matkansa ja mittarinsa, suomessa on kaikilla sama taksa. Eli kysy hinta etukäteen ja maksa käteisellä, jotkut taksit vielä voivat huijata sen kortinkin kanssa.

[QUOTE="vieras";28443093]Jostain syystä mulla maksoi ihan mittarin kanssa 425 kruunua taksimatka keskustasta Vikingin terminaaliin. Ei ole montaa kilsaa tuo, ja euroina melkein 50e. Eli kyllä se nyt vaan maksaa enemmän kuin Suomessa. Matka keskustasta satamaan on sellainen että jopa 3v lapseni olisi sen jaksanut kävellä jos olisin tiennyt summan noin isoksi.

Mun ohje on että vältä takseja. Toinen ohje on että älä kommentoi asiaa josta et mitään tiedä. Ärsyttää älyttömästi täällä palstalla nämä besserwisserit joka asiassa jotka kommentoivat asioita joista heillä ei ole mitään kokemusta.[/QUOTE]

Olisko sinun kannattanut sitten jättää kommentointisi niille, jotka asiasta tietävät???

[QUOTE="vieras";28443107]Aivan, mittarillisilla takseilla on eri taksat, sen takia pitääkin kysyä hinta etukäteen. Mulla maksoi 250 kruunua siljan terminaaliin, kilometreja on aika paljon enemmän kuin viikingin. Ruottissa taksit saavat hinnoitella ihan itse matkansa ja mittarinsa, suomessa on kaikilla sama taksa. Eli kysy hinta etukäteen ja maksa käteisellä, jotkut taksit vielä voivat huijata sen kortinkin kanssa.[/QUOTE]

Noin.

Tuon vuoksi turistin voi olla parempikin vältellä niitä takseja. Julkisilla + vähän kävellen pääsee ihan hyvin noihin aloituksessa mainittuihin paikkoihin ja eikös molemmilta laivayhtiöiltä voi myös ostaa liput bussiin joka lähtee ihan siitä satamasta.

Noin.

Tuon vuoksi turistin voi olla parempikin vältellä niitä takseja. Julkisilla + vähän kävellen pääsee ihan hyvin noihin aloituksessa mainittuihin paikkoihin ja eikös molemmilta laivayhtiöiltä voi myös ostaa liput bussiin joka lähtee ihan siitä satamasta.

Niihin busseihin on melkosesti menossa väkeä, samalla hintaa ajaa perhe taksilla jossa on korkeintaan suomen hinnat.

[QUOTE="vieras";28443113]Olisko sinun kannattanut sitten jättää kommentointisi niille, jotka asiasta tietävät???[/QUOTE]

AP pyysi vinkkejä ja kokemuksia, minä kerroin omani, sinä ehkä omasi mutta en ymmärrä miksi pitää tulla ketjuun aukomaan päätään. Minulle taksi maksoi huomattavasti enemmän kuin Suomessa, enkä kyllä ymmärrä miten tulin siinä huijatuksi kun mittari oli päällä. Milloinka ole tuon taksimatkan tehnyt?

Vai onko nämä kysy hinta etukäteen ja maksa käteisellä taksit ns. pimeitä eli ilman kuittia hinta on halvempi?

Mun kokemus nyt kuitenkin on että taksilla ajaminen Tukholmassa on kallista, joten nuo muut vaihtoehdot kuten Vikingiltä kätevä hop on hop off laivayhteys Skansenille tai Junibackeniin on näppärämpi ja edullisempi. Heti laivan saavuttua samamaan lähtee yksi vuoro vielä ns. väärään suuntaan kierrosta eli pääsee nopeammin Skansenille.

[QUOTE="vieras";28443141]Niihin busseihin on melkosesti menossa väkeä, samalla hintaa ajaa perhe taksilla jossa on korkeintaan suomen hinnat.[/QUOTE]

Lapsista ei mene noissa Vikingin busseissa hintaa ollenkaan, joten maksu on vain kahdesta aikuisesta - ei todellakaan sama summa kuin koko perheen matka taksilla vaan huomattavasti edullisempi.

[QUOTE="vieras";28443158]Lapsista ei mene noissa Vikingin busseissa hintaa ollenkaan, joten maksu on vain kahdesta aikuisesta - ei todellakaan sama summa kuin koko perheen matka taksilla vaan huomattavasti edullisempi.[/QUOTE]

Viikingistä en tiedä, käytän siljaa ja siellä ainakin menee lapsesta maksu.

[QUOTE="vieras";28443145]AP pyysi vinkkejä ja kokemuksia, minä kerroin omani, sinä ehkä omasi mutta en ymmärrä miksi pitää tulla ketjuun aukomaan päätään. Minulle taksi maksoi huomattavasti enemmän kuin Suomessa, enkä kyllä ymmärrä miten tulin siinä huijatuksi kun mittari oli päällä. Milloinka ole tuon taksimatkan tehnyt?

Vai onko nämä kysy hinta etukäteen ja maksa käteisellä taksit ns. pimeitä eli ilman kuittia hinta on halvempi?

Mun kokemus nyt kuitenkin on että taksilla ajaminen Tukholmassa on kallista, joten nuo muut vaihtoehdot kuten Vikingiltä kätevä hop on hop off laivayhteys Skansenille tai Junibackeniin on näppärämpi ja edullisempi. Heti laivan saavuttua samamaan lähtee yksi vuoro vielä ns. väärään suuntaan kierrosta eli pääsee nopeammin Skansenille.[/QUOTE]

No nyt sitä itketään sitten kun saa samalla mitalla takaisin: omia sanojasi tähän nyt kopioin, ihmettele sitten sen jälkeen kun sulle ei vastata kovin fiksusti ja niitä takseja on mittarillisina eri hintaisia, koeta nyt jo tajuta.

Mun ohje on että vältä takseja. Toinen ohje on että älä kommentoi asiaa josta et mitään tiedä. Ärsyttää älyttömästi täällä palstalla nämä besserwisserit joka asiassa jotka kommentoivat asioita joista heillä ei ole mitään kokemusta.

Me ollaan kans lähdössä monen vuoden jälkeen käymään Tukholman risteilyllä :D Mä meinasin että me vaan käydään jossain kävelemässä ja syömässä hyvin. Tekniikanmuseo ehkä kiinnostaisi, mutta tiedä sitten jaksaako sinne missä se nyt onkaan lähteä tai se (uusi?) näköalatorni voisi olla myös kiva.

Mitä noihin takseihin tulee niin suomalaiset on liian kilttejä, se maksetaan mitä mittari näyttää (vaikka sitä mittaria olisi fiksattu). Meiltä on aikoinaan pyydetty, ei kylläkään Ruotsissa 30 € noin 3 km matkasta ja mä jouduin ensimmäisen kerran elämässäni "tappelemaan" taksikuskin kanssa.

Me ollaan kans lähdössä monen vuoden jälkeen käymään Tukholman risteilyllä :D Mä meinasin että me vaan käydään jossain kävelemässä ja syömässä hyvin. Tekniikanmuseo ehkä kiinnostaisi, mutta tiedä sitten jaksaako sinne missä se nyt onkaan lähteä tai se (uusi?) näköalatorni voisi olla myös kiva.

Mitä noihin takseihin tulee niin suomalaiset on liian kilttejä, se maksetaan mitä mittari näyttää (vaikka sitä mittaria olisi fiksattu). Meiltä on aikoinaan pyydetty, ei kylläkään Ruotsissa 30 € noin 3 km matkasta ja mä jouduin ensimmäisen kerran elämässäni "tappelemaan" taksikuskin kanssa.

Ei ne mitään fiksattuja ole, taksi saa pyytää mitä haluaa, aivan niinkuin suomessa yrittäjä saa pyytää mitä haluaa tuotteestaan, se on eri asia kuka sen hinnan maksaa. Eli ellet halua maksaa sitä 50 euroa parin kilometrin matkasta, pyydä hinta etukäteen ja jos se on liian kallis kukkarollesi, älä hyväksy, tingit tai sitten otat toisen taksin.

Minä suosittelisin tuon ikäisille pojille Skansenia tai huonolla säällä Teknistä museota. Junibacken on ihan kiva, eniten siitä nauttivat lapset, joille satujunassa esitellyt sadut ovat tuttuja. Omat pojat kyllä nauttivat muusta paljon enemmän.

Skansenila on avattu viime vuonna uusi Lill-Skansen, jossa voi käydä silittelemässä kilejä. Voi katsella marsuja, kaneja, kissoja - Tukholmalaislapset vievät tuttinsa niille.

Lisäksi Skansenin sisäpuolella oleva akvaario Skansen Akvariet, johon erillinen sisäänpääsymaksu on aivan loistava. Täällä pääsee katselemaan haita ja alligaattoria, alligaattorikilpikonnaa, miniapinoita, erilaisia kaloja. Pääsee kävelemään lemurien seassa jne. Aivan mieletön paikka.

Skansenilla on myös esillä kotieläimiä (lehmiä, lampaita, sikoja, hevosia, ankkoja jne.). Ratsastuskierroskin on tarjolla (tämäkin toki maksaa).
Lisäksi löytyy pohjoismaisia eläimiä esim. karhu, susi, hylje, ahma, hirvi. Varsinainen eläintarha on Korkeasaarta pienempi.

Skansenin sisäpuolella on myös pieni tivoli, jonka laitteet maksullisia, mutta tulevat kyllä halvemmiksi, kuin esim. Gröna Lundin ranneke.

Oma osansa Skansenia on vielä muualta siirretyt rakennukset.

Skansen on meidän perheen ehdoton suosikkikohde hyvällä säällä.

Tekninen museo on taas paikka johon mennään huonolla säällä. Sieltä löytyy lapsille paljon kokeiltavaa ja leikittävää - kannattaa tutustua erityisesti Teknoramaan ja omaa suorituskykyä mittavaan näyttelyyn (mm. reaktionopeus, voima, notkeus jne.). Samasta hallista löytyy lapsille myös liukumäki. Teknisen museon sisäänpääsymaksu on todella edullinen, siksikin sitä voi suositella. Ihan teknisen museon vieressä sijaitsee poliisimuseo, jossa erityisesti pojat voivat tykätä vierailla. Täällä pääsee istumaan ja leikkimään ihan oikealla poliisiautolla, ja saa pukeutua poliisiksi. Lisäksi täällä on poliisiduploja, joilla pääsee leikkimään.

Muitakin hyviä kohteita löytyy, mutta noita suosittelen ihan ehdottomasti.

Ollaan vierailtu näissä kaikissa jo siis vuosia, nyt mun pojat ovat 8-, 11- ja 16-vuotiaat. Molemmissa on käyty ekan kerran perheenä niin, että kuopus on ollut vuoden vanha.

Niin ja ehdottomasti kannattaa käyttää julkisia. Liput ostetaan etukäteen ja ainakin Siljalla niitä voi ostaa jo laivalta. Infossa osataan neuvoa millä julkisella pääsee mihinkin. Me käytämme Siljaa. Arkisin terminaalin vierestä menee bussi 76, jolla on pysäkki Djurgårdenin sillan vieressä. Siitä voi jatkaa sitten vaikka ratikalla, tai bussilla 44. Viikonloppuisin mennään metrolla Karlaplanille, josta bussilla 44 perille.

Tekniska museet pitää vaihtaa bussiin 69 Djurgårdenin sillan luona. Tämä bussi tulee keskustasta.

Viking Linelta jos pyrkii Djurgårdenille (Skansen, Junibacken), niin ensin Slussenille bussilla, ja lautalla sitten rannasta Djurgårdenille.

sl.se osoitteesta voi myös itse tutkailla millä kulkuneuvolla mihinkin pääsee.

Mikä tuo uusi näköalatorni on? Todennäköisesti päädymme kuitenkin Junibackeniin. Lautalla. Oletan, että niitä menee usein. Mitä mahtaa suurinpiirtein maksaa (äiti ja pojat)? Siis se lautta? Bussien kätevyystä en päässyt varmuuteen. Jossakin luki, että Vikingin bussit kiertävät takaisin vain keskustan kautta?

Tekninen museo ei ole mitenkään kauhean kaukana. Itse asiassa Skansenin näköalapaikalta voi katsella salmen toisella puolella sijaitsevia museoita, siellä on keskittymä jossa on Tekninen museo, poliisimuseo, Etnografinenmuseo, Merenkäyntimuseo ja muistaakseni myös urheilumuseo. Kerroin jo tuossa millä bussillakin sinne kannattaa mennä.

Näköalatornilla tarkoitatko Globenin päälle menevää hissiä - se on kai uusin. Upeat maisemat on myös Kaknäsin tornista, tv-torni on tosin vuosia vanha. Sinne pääsee samalla bussilla 69, millä noihin muihin museoihinkin.

Kuumimmat

Yhteistyössä