Vinkkejä temperamenttisen uhmaikäisen kasvatukseen?

  • Viestiketjun aloittaja Uhmiksen_äiti
  • Ensimmäinen viesti
Uhmiksen_äiti
Tilanne on se, että minulla on 2-vuotias tytär, joka luulee pyörittävänsä maailmaa. Yrittää komennella meitä vanhempia ja 9-vuotiasta isoveljeään. Kun asiat eivät mene niin kuin hän haluaa, tulee ihan hirvittävä huuto (hänellä on todella kova ääni).

Päivisin on helpompaa pitää rajat ja antaa hänen huutaa, kun pettymyksiä tulee, mutta suurin ongelma meille ovat aamut ja illat.

Iltaisin tyttö kiukuttelee nukkumaanmennessä. Meillä on joka ilta samat rutiinit: iltapala, hampaidenpesu, iltasatu. Tyttö käy kiltisti nukkumaan, mutta sitten vetkuttelee ja huutaa sängyssä. Jos jätän yksin huoneeseen, yrittää nousta ja lähteä kävelemään. Joskus nukahtaminen venyy (monen raivokohtauksen jälkeen) jopa 22 saakka, vaikka menisimme sänkyyn kahdeksalta.

Iltaisin huutoa ei ole aina. Esimerkiksi eilen nukahtaminen kävi helposti ja tyttö nukahti heti iltasadun jälkeen. Suurin ongelma meille ovat aamut: tyttö tulee repimään Minut sängystä joka aamu kuudelta. Kukaan muu ei kelpaa ja jos vaikka isänsä yrittää nousta, huuto on järkyttävä.

Tytöstä lähtee ihan hirveä ääni, ja asumme kerrostalossa, joten aamuisin tuntuu, että minun on pakko nousta hänen kanssaan.

Tämä on tosi rasittavaa. Olen kokeillut ottaa tytön viereen rauhoittumaan, laittanut lastenohjelmat pyörimään yms. Tyttö on selvästi väsynyt, ja nukkuisi varmasti vielä, mutta ei.

Onko vinkkejä tähän? Ongelma ei siis niinkään ole aikainen aamuherätys, vaan enemmänkin se, että tyttö komentelee minua, eikä kukaan muu kelpaa.

Ainoastaan, kun olen poissa kotoa, tätä ei tapahdu, vaan isänsä kanssa on rauhallinen aamuisin.

Tyttö ei myöskään suostu enää (koronakevään jälkeen) käymään ollenkaan potalla, vaikka pottailu lähti tosi hyvin käyntiin. Nyt ei edes suostu istumaan potalla, vaikka kuinka houkuttelisi. Kun jätän ilman vaippaa, lorottelee ihan minne sattuu, eikä näytä edes ”tunnistavan” sitä, että pissa tulee.

Aamuherätyksetkään eivät ole aina olleet tällaisia, vaan tämäkin ilmiö tuli vasta, kun koronatauon jälkeen aloitin taas työt.
 
vierailija
Ilta-aikaiset kävelyt loppuvat sillä, kun asentaa valjaat (siis ihan tavalliset syöttötuoli/kävely/ratasvaljaat) sänkyyn ja kertoo, että ne laitetaan päälle jos ei muuten pysy sängyssä. Kolme ensimmäistä yötä piti laittaa uhkaus täytäntöön (kera huudon ja rimpuilun tietysti), mutta sen jälkeen meni homman nimi ns. jakeluun eikä valjaita ole enää tarvittu. "Julmaa" tottakai, mutta lopulta pieni hinta siitä, että loppui siihen asti jokailtainen konflikti.
 
vierailija
Hän on aivan normaali uhmaikäinen.
Ongelma on aina vanhemmissa.
ÄLÄ nouse jos lapsi repii sinua. Sinähän vain opetat häntä että yhä sinnikkäämmällä rumalla käytöksellä sit kuitenkin saa tahtonsa läpi.
- meillä on vuoroaamut kumpi nousee, ja sillä selvä.

Tuon ikäinen lapsi herää aikaisin monesti pissahätään. Kun alkaa ekat liikehdinnät, nousette viemään potalle.

Älä äiti anna lapsen pompotella, ketään.
Se on lapselta täysin normaalia käytöstä että hän näin yrittää tehdä.
Teidän tehtävä on opettaa ettei hän saa. Ja että ettei hänen tarvitse joka minuutti vahtia muiden tekemisiä
 
r0s
Meistä kuudelta heräilijöistä tulee fiksuja aikuisia.

Mutta joo. Sinnikkkäästi vaan jatkatte. Ja viisainta kai mennä itsekin unille oitis kun tyttö sippaa.

Korvatulpat myös, ainakin yhdeksänvuotiaalle, vakiovarusteeksi ja joskus voisi kokeilla vaikka itsekin karjua.


Lohdutan, että kolmetoistakesäisinä ne ei muuta tekisikään kuin lojuisi hiljaa sängyssä.
 

Yhteistyössä