Vinkkejä taaperon pottailuun? Asiallisia kommentteja kiitos..

Oma "vauvani" on 2v 9kk eikä ole oppinut vielä potalle. Ihan ensikertalaisena uunona kyselen pottailuvinkkejä. Aamu- ja iltapissin osaa jo lirauttaa potalle, mutta päivisin ei osaa kertoa/ asettua potalle kun pissittää, joten pissa lirahtaa huomaamatta housuun ja lapsi tätä aina hämmästyy ja säihkähtää. Siksi käytämme välillä vaippaa, ja välillä on ilman vaippaa. Potta on aina lähettyvillä, ja muistutan leikkien lomasta että jos pissittää, menethän potalle.. mutta useimmiten sinne asti ei kerkeä. Luin jostain että lapsi on valmis potalle, kun tunnistaa pissahädän?

Lisäksi on kehittynyt melkein "pottakammo", eli ei ole kovin mieluisaa touhua, ilmeisesti on huomannut että vaippaan on helpompi pissiä?
 
Ainakin kannattais jättää kokonaan vaipat pois. Lapsi menee vaan sekasin siinä, kun välillä on ja välillä ei.
Meillä kävi niin pojun kanssa, että oppi viime kesänä päiväkuivaks edellisessä hoitopaikassa. Sit kun vaihto hoitopaikkaa, niin vaipat tuli taas käyttöön. Yritettiin monta monta kertaa pottailua, muttei halunnut istua siinä ollenkaan. Pidettiin melkein puolenvuoden tauko koko hommaan ja sit onnistu kertalaakista jäämään myös yövaippa pois.

Tsemppiä, kyllä lapsi siihen oppii. Pitäkää tekin vaikka vähän taukoa jos ei muu auta. :hug:
 
Tarrataulu oli meidän juttu.
Tyttö sai tarran aina kun teki pottaan, ja innoissaan tarraa odottaen kävi potalla itsenäisesti vähän väliä tiristämässä tipan. Aina sai tarran, ja siitä ne käynnit sit harvenivat, ja muuttuivat sellaisiksi, että kävi tarvittaessa, eikä ns. tarran toivossa väkisin lirauttamassa.

Ja myö käytettiin pikkareita harjoittelun aikana, ulos ja yöksi laitettiin housuvaippa.
 
jm
meillä kans jätettiin vaipat pois kokonaan, vaikka vahinkoja sattui montakertaa päivässä.
muistutin välillä potalle menemisestä ja pikkuhiljaa oppi sitten itse menemään kun pissattaa..vieläkin joskus tulee pissavahinkoja kun meidän tyttö on niin malttamaton..ei malta kesken leikin lähteä potalle ja pikkusen lirahtelee sit housuun vieläkin (tyttö on nyt 3,5v) välillä täytyy muistuttaa vieläkin.
 
meillä noi tuplat oppivat vasta 3v kuivaksi.mikään ei auttanut,kaikki konstit koitettiin.eivät vaan olleet valmiit siihen.sitten kuin yllättäin halusivat potalle ja samalla jäi vaipat kokonaan pois.pvällä sekä yöllä ei käytetty ollenkaan.tsemppiä harjoitteluun,älä menetä toivoa,lapsesi oppii kun on siihen valmis.toisilla asia vie vaan enemmän aikaa....
 
Minä jätin juuri tuon ikäiseltä tytöltä kokonaan vaipan pois aikanaan. Osasi käydä potalla, mutta kieltäytyi kun käskettiin, vaikka olisi ollut itse juuri menossa ja minä menin sanomaan että menepäs tosiaan potalle, tekikin uukkarin vessan ovella että enpäs menekään :whistle: Tiesi siis vallan hyvin mitä tehdä ja milloin, pidätyskin toimi, mutta koska vaippa oli niin itsepäisyyttään jätti menemättä. Kahdessa viikossa oli sitten täysin kuiva kun vaippa jäi pois. Myös yövaippa jätettiin hyvin äkkiä pois sen takia, kun aamupisu kerkesi tulla aina vaippaan jos se oli, vaikka yön jäljiltä olisi ollut kuiva. Kun vaippaa ei ollut, meni sitten itse ajoissa pisulle ettei housut kastuneet.

Meilläkin vaivasi tuo pottakammo jonkin aikaa, ja pidimme taukoa eikä potasta puhuttu mitään, se vain oli vessassa. Sitten kesän kynnyksellä kun oli se 2v8kk ikää jätettiin vain suoraan vaipat pois, ja parhaiten toimi tuo itse potalle meno.
 
meillä on kanssa vihdoin nyt alkanut toimii toi potalla käyminen:)
jouduttiin pitää pikku tauko kun neiti ihan selkeesti jotenkin pelkäsi pottaa.
meillä ei oo käytössä kun yö vaippa ja neiti herää nykyään jo öisinkin jos tulee pisuhätä:)
välillä noita vahinkoja sattuu,kuten eilen kun neiti oli kiivennyt oman huoneen lipaston päälle ja lurauttanut housuun.
ja tietty leego laatikko oli auki..:D
eilen illalla tiskailin siiten leluja täällä:D

 
Käykää yhdessä pissalla ja ottakaa kilpailu, kummalla lirisee ensin. Ja sinähän voit tarvittaessa siinä vähän pidätellä, niin tulee niitä onnistumisen kokemuksia... ;) Potalle pakottaminen ei oo hyväksi. Jos ei tykkää potasta, yritä suoraan pöntölle. Meidän rinsessa on 2v7kk ja lähes kuiva. Käy itse pöntöllä (ei pienennintä) ja on ihan mielissään. Tasaisin väliajoin kehoitan menemään pissalle, koska hänen ongelmansa ollut tarpeen ilmaisemisessa. Välillä voi tulla vahinkoja, mutta ne ohitetaan mahdollisimman pienellä huomiolla. Meillä on ollut nyt 3 täyskuivaa päivää peräkkäin ja viime yönä oli ensimmäinen kuiva yö! :heart:
Mutta kuivaksi opetteluhan on täysin yksilöllistä ja tapahtuu jokaisella vasta silloin, kun on siihen valmis. Meidän esikoinen oli täyskuiva 1v7kk ilman minkäänlaista opetusta tai kehottelua. Sanoi itse "kakka", kun tarvitsi mennä potalle. :LOL:
 
meidän poika oli syksyllä päivisin ilman vaippaa, muisti itse käydä potalla ja kaikki meni hienosti kunnes pikkusisko syntyi :/ mä en sit jaksanut stressaa asiasta eli otettiin vaipat takas käyttöön, nyt kevään aikana alettiin harjoitella taas ja on kyllä ollut "rankkaa", mekin otettiin sit tarrataulun käyttöön ja sit alkoi onnistua.
Meillä on kyllä tosin vielä se ongelma et poika ei ole vielä suostunut tehdä isompi hätä pottaan, aina kun hänellä on kakkahätä hän kakkaa housuun tai sit pyytää vaipan, yleensä oon sit laittanut vaipan. Oon kyllä yrittänyt puhua hänelle asiasta ja jos laitta hänet istumaan potalle hän voi istua siinä vaikka tunnin tekemättä mitään ja sit heti kun laitta vaipan/housut päälle hän kakkaa, eli ehdotuksia/vinkkejä?? :)
Ikää hänellä on 2v ja 9kk.
 
Meillä poika 1v9 kk nauttii pottailusta. Ollaan aina (koko perhe) tsempattu häntä siinä touhussa. Aina kun poika istuu potalla, on oltu positiivisesti siinä mukana ja jos tulosta tulee, niin on nostettu kädet ilmaan ja huudettu JEEE ja taputettukin. Meillä aloitettiin pottailut alle 5 kk iässä ja sitä ennen hän teki aika usein kakat pönttöön kun vein pöntön päälle.. (kestovaippaäitinä olen ollut laiska kakkojen pesijä..)..

Niin joo ja meillä tuo taapero ei käy yksin potalla vaan mie yleensä pissaan siinä samaan aikaan pöntöllä.. Esimerkkinä olen. Mieheni ei kylläkään tätä tee, mutta esikoinen kans on mallina ollut eli päästää pissalla käydessään veljensä samaan vessaan.

Koska lapsesi on noinkin iso ja ehkä ymmärtää palkinnon suhteen paremmin, kuin meidän pieni, niin se tarrasysteemi voisi toimia teillä? Ja vaipattomuus, nyt kun alkaa olla lämpimät kelitkin, niin voisi olla mahdollisimman paljon ilman vaippaa. Ottaa sitten mukaan vaihtopöksyjä ja froteepyyhkeen vahinkojen varalle?

 
Miä
Miä tempasin aikanaan 1,5 veeltä päiväksi vaipan kokonaan pois. Monet pissit ja parit pökäleet sai siivota lattialta. Viikon se kesti kun poika kävi pöntöllä, potta ei kelvannut ollenkaan. Yövaipasta päästiinkin sitten vasta noin 4 veenä eroon.
 

Yhteistyössä