Vinkkejä potalle opetteluun?

Meillä tyttö 1v 6kk ja ei ole kovin kiinnostunut pottailusta. Istuu jonkin aikaa, olen laittanut potalle mm. katsomaan teletappeja mutta mitään ei sinne tule...Joskus on pisu tullut ja olen yrittänyt kehua ja kannustaa mutta tyttöä ei kiinnosta koko touhu. ..Juoksee karkuun kun pyytää potalle tai käy nauramaan tai huutamaan...Tykkää kyllä olla ilman vaippaa mutta haluaa vaipan heti jos tulee hätä, ei suostu potalle...Välillä tulee tosi epätoivoinen olo. Tyttö kyllä tiedostaa jos vaippa on märkä tai kakka tullut...
 
archie
potta suosiolla joksikin aikaa sivuun ja sitten taas uusi yritys. Lapsi oppii kun on kypsä. Ainakin meillä tuo kuivaksi oppiminen tapahtui loppujen lopuksi sitten äkkiä kun muksu oli siihen valmis, ilman sen kummempia opetteluja.
 
Meillä oli samaa "temppuilua", juostiin karkuun tms. kun potalle piti mennä.
Nakkasin sitten potan pois silmistä pariksi kk ja sitten se otettiin "tuoliksi". Eli roudattiin mukana ympäri kämppää, tyttö istu siinä vaippa päällä ja housut jalassa. Pian potasta tuli riittävän tuttu ja alettiin kokeilemaan istumista paljaalla pyllyllä. Alkuun typykkä suostui pisut tekemään mutta kun kakkahätä tuli vaati vaipan. Tosin se "kakkavaippa" unohtui myös aika pian. Pari vuotiaana oli päiväkuiva. Kesällä oli helppo treenailla kun typykkö juoksenteli peppu paljaana ja matot olin varuilta rullannut pois lattioilta.
Pikkuhiljaa etittiin potalle vakipaikka (meillä olkassa, missä vietettiin paljon aikaa), sitten kun alkoi pidätyskyky olemaan parempi, siirrettiin potta vessaan.
 
mä oon ollut alusta asti vähän laiska opettaan potalle meidän tyttö ei ollut vielä 1v6kk ikäisenä käynyt ku varmaan 2 kertaa potalla eikä mitään tullut 2 vuotiaanakin vielä otin potan esiin sillon tällön 1-3kertaa kuukaudessa luin kirjoja ja potalla oltiin niin kauan ku tyttö vaan jakso istua mutta mitään ei tullut. 2v4kk kävi sitten ihan ite vessasta hakemassa potan ja teki pissat ja siitä se pottailu sitten alko ehkä jonkun mielestä hirveen myöhään mutta itse olen tyytyväinen.lapsi käy potalla ja tekee pisut kun on valmis siihen.. meillä tyttö ei tykännyt pottailuilusta kuin kuukauden päivät 2v5kk kävi jo vessanpytyllä ilman mitään pienentäjiä.
nyt odottelen että tyttö oppii yö kuivaks enkä pidä siinäkään mitään kiirettä uskon että vaippa on pois jo 6 vuotiaana =)
 
50luvunäitee
se potta voi ihan hyvin vielä odottaa. lapset on yksilöitä tuossakin ja toisaalta kuivaksi ei opi ennen kuin hallitsee rakkonsa ja suolensa toiminnan.
minulla kaksi vanhinta oli kuivia joskus tuossa reilu puolitoistavuotiaina, mutta nuorin päätti ettei halua luopua vielä vaipasta.
sitten joskus kaksipuolivuotiaana oli kypsä siihen ja jätti itseasiassa potan väliin kun ei kerran kukaan muukaan perheessä potalla istunut ja onnistuihan tuo ilman pienennysrenkaitakin.
kun oli sitä mieltä että nyt jätetään vaipat pois niin oli todellakin kuiva muutaman päivän sisällä eikä tarvinnut viikokausia tai kuukausia pissalätäköitä luututa tai potta kädessä lapsen perässä juosta.
pottailu on niin kuin imetyskin tai kokonaisten yöunien nukkuminen niitä asioita joista ollaan niin monta mieltä. mutta minun mielestä ei tarvitse kuunnella toisia ja uskoa että joka ipana puolitoistavuotiaana kuiva on. jokainen ajallaan!
ja meillä heti alusta opeteltiin että vessa on se paikka jossa noilla henk.kohtaisilla asioilla käydään eli potta ei ollut telkkarin ääressä yms. silloin minun mielestä lapsi mieltää että vessaan ja potalle mennään pissalle tai kakalle eikä vietetä aikaa telkkaria katsellen.
joskus on suoraansanoen yököttänut kun on mennyt johonkin kylään ja siellä on sitten kahvipöydässä istuttu ja tenava on kakkaa potalle vieressä vääntänyt.
ja tuon nuorimman kanssa meillä kokeiltiin lahjontaa eli tarra jokaisesta onnistuneesta vessakeikasta ja sitten kun tarra-arkki täynnä niin joku pieni pehmo. pähkäili sitten vessaan mennessään minkä tarran tahtoo...
mutta lopuksi vielä se ettei se minkäikäisenä lapsi kuivaksi oppii ole mikään hyvän tai huonon äitiyden mittari vaikka tämä joskus tuntuu olevan asia missä lapsia vertaillaan
 
pottailemaan

minun vinkkini potta-asiaan on, että kannattaa nostaa lapsi heti hänen herättyään suoraan potalle, silloin pissahätä on yleensä suurimmillaan ja tulee pian. meillä nimeenomaan kakka alkoi tulla heti kerrasta aina pottaan, onhan se helpompi vääntää ulos istuma-asennossa pottaan kuin kyykkien vaippaan. vähitellen sitten kaikki pissatkin alkoivat tulla vaippaan ja nyt tasan kaksivuotiaana poikamme on täysin kuiva, myös yöllä.

myös minusta potan paikka on vessassa, niin samalla lapselle tulee yhteys että pissahätä, potta ja wc kuuluvat yhteen. =)

 
Vaimo-otus
Meillä opeteltiin potalle niin ,että kun itse kävin vessassa niin muksu mukaan ja potalle istumaan. Jonkin aikaa meni ,että muksut touhus omiaan ja sitten he keksivät ,että mitäs varten täällä käydään. Nuoremman kanssa sit pojat kävi yhessä vessassa. nuorempi ei oppinutkaan pissimään muuten kuin seisaaltaan, eli meillä oli jakkara hälle pöntön vieressä kun vanhempi pissi lattialla seisten, niin nuorempi pissi penkillä seisten , että pippeli ylti reunan yli. Ja pönttöön tehtiin myös isompi tarve. Hänen piti saada istua kuin isot pojat , supistusrenkaita ei saanut laittaa kun ei niitä muutkaan käyttäneet. Oma yksityisyyshän siinä vähän kärsi , mutta meillä ei oo taisteltu vessa-asioitten kanssa. Mutta yhä vieläkin, vaikka vanhempi menee jo kouluun saattaa hän pölähtää kesken tarpeitteni vessaan, jos en oo laittanu ovea lukkoon, minkä harvoin teen ja pojat käyvät vieläkin iltapisulla pönttöön ristikkäin ottamassa kisaa , kummalta tulee enempi. :)
 
Pottahommat alotettiin, kun poika melkein 2½ vuotta. Jokunen päivä ensin ilman vaippaa päivät ja sitten, kun tuntui menevän hyvin, niin jätettiin saman tien yövaippakin pois. Pari kertaa on nyt tullut vahinko sänkyyn, mutta käytännössä on nyt vaipaton. Koko ruljanssissa ei mennyt kuin pari viikkoa. Suosittelen kyllä jättämään kerralla päivä- ja yövaipan pois, ainakin meillä toimi.
 

Yhteistyössä