Vinkkejä päiväkodin toimintatuokioon (satumaalaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Pidän tämän viikon lopussa päiväkodissa (oon työharjoittelussa), ensimmäisen ohjatun toiminnan. Ajattelin tehdä tuokion, jossa kertoisin lapsille sadun, ja he saisivat piirtää mitä siitä tuleekaan mieleen. Googletin sitte tästä että onko tää joku yleinen, koska en oo koskaa kuullu ite vaan hoksasin, niin satumaalaushan on kai samanlaista. Onko teillä kokemusta siitä?
Ajattelin vaan että onkohan ihan tyhmä idea, haluaisin kumminkin hyvän numeron ja arvioinnin tuosta, mutta en tiedä miten toimii siellä lasten kanssa sitten. He ovat n. 2-4 vuotiaita, jotka tuokioon otan.

Tai oisko ideoita mitä tuohon vois vaikkapa lisätä tai jotakin ? Aattelin kans musiikkia.

idea on hyvä mutta ikäryhmä väärä, sopivampi 4-6 vuotiaille, ei 2v vielä tuollaista osaa/malta tehdä

pienemmille joku helpompi juttu, esim valmiiksi leikattu pääsiäismunan muotoinen pahvi jonka värittävät.

Aika haastava ikähaitari tuo 2-4v. Joku yksinkertainen satu jonka nuorimmatkin jaksaa seurata. Kovin pitkäkään tuokion ei kannata ja tarvi olla. Lyhyempi ja selkeä on parempi kun liikaa yritetty.

kaksivuotiaat jaksavat kuunnella ehkä Teemu ja Sanna kirjojen mittaisen sadun.Toi homma kusee jos otat siihen 2 ja 3v mukaan.Jos heidät täytyy ottaa mukaan keksi jotain muuta.Vesivärimaalausta en suosittele pienet sekoittavat kaikki värit keskenään ja lopputulos on ruskea paperi.Itse teen päivittäin töitä 2-5v lasten parissa.

[QUOTE="xxx";30738235]Pidän tämän viikon lopussa päiväkodissa (oon työharjoittelussa), ensimmäisen ohjatun toiminnan. Ajattelin tehdä tuokion, jossa kertoisin lapsille sadun, ja he saisivat piirtää mitä siitä tuleekaan mieleen. Googletin sitte tästä että onko tää joku yleinen, koska en oo koskaa kuullu ite vaan hoksasin, niin satumaalaushan on kai samanlaista. Onko teillä kokemusta siitä?
Ajattelin vaan että onkohan ihan tyhmä idea, haluaisin kumminkin hyvän numeron ja arvioinnin tuosta, mutta en tiedä miten toimii siellä lasten kanssa sitten. He ovat n. 2-4 vuotiaita, jotka tuokioon otan.

Tai oisko ideoita mitä tuohon vois vaikkapa lisätä tai jotakin ? Aattelin kans musiikkia.[/QUOTE]

Nosiis kyllikki täti satu maalas aina ota se puhees tietyllä lapsen äänellä. Ei kannata musaa ottaa riahaantuu vaan danssimaan tai sit jotain exoottista ja rauhallista musaa :)

Taidekäsitys ja sen merkitys on niin erilainen näköjään ihmisillä. Itse olen antanut lasten maalata sadun jälkeen (1-3v) ja tärkeintä ei ole se, että miten me muut näemme kuvan, vaan miten lapsi sen näkee. Taiteen tarkoitus on rikastuttaa omia kokemuksia, ajatuksia, rentouttaa ja antaa ns. mielen rauhaa. Nimittäisin maalaushetkeä rentoutumistuokioksi sadun kuuntelun jälkeen. Muista antaa suuret maalauspaperit! Valitse satu, johon lapset voivat osallistua! Luukkukirja, kosketuskirja, tarina jossa on helpohkoja kysymyksiä jne. Lapset jaksavat keskittyä.

Vinkkaan vielä hyvän kirjan joka tuli mieleeni: villit pallot. Jokainen lapsi osallistui ja seurasi lumoutuneena tämän hyvin yksinkertaisen kirjan. Voittehan maalata erivärisiä palloja kirjan jälkeen (tai leimata esim wcpaperirullalla)

Jos satu kertoo vaikka jäniksistä, isoimmat noista lapsista osaisivat tehdä maalaukseensa jotain pomppaamista kuvaavaa kuviota... ehkä jäniksen jälkiä. Tai pupun viiksiä :D Jos sadussa on tipuja, ehkä jonkinlainen pallero syntyisi siveltimellä ja siihen nokka. Ruohokin on suht yksinkertaista sutia. Näin pääsiäisen alla tuli mieleen tuollaista :)

Mielestäni tuollaisessa tuokiossa siis sadulla ja maalauksilla olisi siis oltava jonkinlainen yhteys. Eli kannattaa ainakin sitten kysellä, mitä lapset paperille tekevät, jos /kun niissä ei ole esittäviä kuvioita. Ja kirjoittaa asiat ylös. Muutenhan maalaustuokio voidaan järjestää ilman satua.

minä annan pienille lapsille aina kahta eri sormiväriä(laimennettuna)siinä lapsi huomaa myös,mitä tapahtuu kun väriä sekoittaa pensselillä keskenään,eikä paperista tule ruman likaisen värinen.Tuossa tilanteessa laittaisin 4v eri pöytään maalaamaan vesiväreillä ja pienet toiseen tekemään sormiväri&pensselimaalausta.Taustalle klassista musiikkia.Satu on kyllä aika kinkkinen jos noin pienistä kyse.Eikö siihen voisi yhdistää jotain muuta?Väriloruja- ja lauluja,lauluja on olemassa sillä teemalla aika paljon.Vai onko siihen pakko yhdistää jotain muuta?

Niin, voihan se olla että on liian vaikea. Ajattelinki ottaa sitten vaan nuo neljävuotiaat. Sen takia ees harkitsin näitä nuorempia, koska ne on tosi innokkaita kuuntelemaan satuja ja lukemaan kirjoja.

Yhteistyössä