Vinkkejä leikkauksen jälkeisiin hartiapistoksiin!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Eilen leikattiin sappirakko tähystämällä. ja tähystykessä pumpattiin hiilidioksidia. Jotan aiheuttaa noi karmivat hartiapistokset.

Leikkaushaavat on ihan ok ja niiden puolesta pärjä tavan särkylääkkeellä.

Mutta noi hartiapistokset ovat aika tuskaisi. Onko kellään vinkkejä niihin?

Mulla ei kyllä ole muuta vinkkiä kuin kipulääke vaan. Itsellä ainakaan ei oikein mikään auttanut siihen. :( Paitsi se, että sen lääkitsee riittävän hyvin ja riittävän ajoissa. Mulla tuli toi sektion jälkeen, ja toisessa sektiossa sitten huomautin siitä ja sain jo leikkaussalissa siihen kipulääkettä.

Kiitos, Miulla myös sektioiden jälkeen tullut näitä.

Niin mie vähän arvelinkin ettei näihin auta muutakuin aika ja särkylääke. Mutta piti koettaa jos jollakulla olisi muuta vinkkiä.

Vähän olen huomannut että selällään makuulla on paras olla. Pystyyn kun nousee niin silloin selkeelsi pahenee ja makuulla taas halpottaa.

Noh, nyt on hyvä syy ottaa rennosti ja passuuttaa ukkoa.....

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mulla ei kyllä ole muuta vinkkiä kuin kipulääke vaan. Itsellä ainakaan ei oikein mikään auttanut siihen. :( Paitsi se, että sen lääkitsee riittävän hyvin ja riittävän ajoissa. Mulla tuli toi sektion jälkeen, ja toisessa sektiossa sitten huomautin siitä ja sain jo leikkaussalissa siihen kipulääkettä.

Minäkin sain toisen sektion jälkeen karmean hartiapistoksen, eikä kukaan osastolla osannut selittää mistä johtuu että hartiaan sattuu :headwall: Siinä sitten makasin vaakatasossa selälläni ja yritin hengittää mahdollisimman kevyesti ettei sattuisi niin paljon. Opiskelijoita täynnä muutenkin koko osasto heinäkuussa, eräskin veikkasi että hartiat vain jumissa imettämisestä. Leikkurissa työskentelevä sh-ystäväni sitten jälkeenpäin selitti asian. Hän oli muutenkin ensimmäisen sektion jälkeen korvaamaton apu, kun kätilöiltä en saanut kunnon ohjeita sängystä nousemiseen tai neuvoa että haavaa kannattaa tukea tyynyllä jos yskittää.

Mulla oli sektion jälkeen hartiapistos,j oka siis johtuu siitä, että on niin paljon ilmaa vatsassa. Painaa palleaa (?), mut kipu tuntuu hartiassa. Sama ilmiö käsittääkseni kuin kohdunulkoisessa raskaudessa, kun verta kertyy vatsaan. Eli ilma vaan pitäis saada ulos ja siihen ei oikein auta kuin aika. Piereskelemään siis = )

Etkä sinä saanut ohjeita siihen mukaan?
Kyllä niihin voi todellakin itse vaikuttaa. Mua neuvottiin ostamaan sellainen letkun pätkä ja pistin sen limsapulloon jossa oli vettä jonkun verran ja sitten puhaltelin siihen kovasti. Auttoi!
Ja sitten oli "jumppa"liikkeitä jotka auttoi myös mutten valitettavasti muista niitä enää..Vuosi sitten leikattiin sappirakko.

siis :o

Mulla on molempien sektioiden jälkeen ollut ihan hirvittävät kipukohtaukset juuri hartioissa.
Se oli ainut kipu minkä muistan oselkeästi sektioiden jälkeen.

Ensimmäisen sektion jälkeen hoitaja hieroi hetken hartioitani ja mainitsi että johtuu vain jännityksestä.
Seuraavan sektion jälkeen puhuin jo etukäteen, että jos sen kivun pystyisi välttämään, se olisi parasta koko sektiossa!

No 2. päivänä sektiosta ne kivut tuli ihan hirveinä.
En pystynyt hengittämään ja itkin vaan ja haukoin henkeäni tuskallisesti.
Hoitajat hälyttivät lääkärit paikalle ja epäilivät keuhkoveritulppaa.

Ei sitten kenellekään tullut mieleen, että tuo olisi ollut nimenomaan juuri se hartiapistos :headwall:

Ehkäpä sitten kolmannessa sektiossa pystyn välttämään sen kivun un kerran itse tiedän mistä ja miksi se tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Ei sitten kenellekään tullut mieleen, että tuo olisi ollut nimenomaan juuri se hartiapistos :headwall:

Ehkäpä sitten kolmannessa sektiossa pystyn välttämään sen kivun un kerran itse tiedän mistä ja miksi se tulee.

Mä olin harjottelussa päikissä ja siellä ohjaaja kertoi tuosta hartiapistoksen mahdollisuudesta potilaalle, Mut sitä ei löydy potilasohjeista, kun kuulemma lääkärien mielestä se ei oo mitenkään "oleellista".. Tai siis vastaavaa kun lapsella ei voi olla "kasvukipuja" jne. lista on loputon.

Alkuperäinen kirjoittaja miimu:
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

Mä olin harjottelussa päikissä ja siellä ohjaaja kertoi tuosta hartiapistoksen mahdollisuudesta potilaalle, Mut sitä ei löydy potilasohjeista, kun kuulemma lääkärien mielestä se ei oo mitenkään "oleellista".. Tai siis vastaavaa kun lapsella ei voi olla "kasvukipuja" jne. lista on loputon.

Ei ole oleellista? :o
siis voihan viddu sentään.
Se tosiaan oli kovin kipu minkä koin sektion vuoksi |O
Se oli se kipu mitä pelkäsin toisessa sektiossa.
Vai ei ole oleellista. Tosi hienoa :headwall:

Umpparin leikkauksen jälkeen hengitystä salpaavat kivut hartioissa. Jostain syystä kun teipattiin hartiat ristiin rastiin urheiluteipillä (vrt.kinesioteippaus) olo helpottui ja pystyi hengittämään ja vähän nukkumaankin. Ei mitään haittaa ainakaan.

Minulla tuli tähystysleikkauksen jälkeen osastolla ihan mieletön pistokipu hartiaan/olkaan sekä kylkeen, hengitys oli vaikeaa. Hoitaja sanoi sen juurikin johtuvan ilmakuplasta, joka painaa palleaa/ hermoja. Nosti sängyn jalkopäästä ylös ja sanoi, että näin kupla siirtyy luonnostaan kohti peräpäätä. Tuo auttoi todella paljon. Neuvoi, että kotona oloa voi mennä ensin polvi-istuntaan ja sitten laskea etukroppa alas. Tarkoitus siis, että peppu jää ylemmäksi, kuin rinnat jotta kupla siirtyy toiseen kohtaan.

Kiitos, Miulla myös sektioiden jälkeen tullut näitä.

Niin mie vähän arvelinkin ettei näihin auta muutakuin aika ja särkylääke. Mutta piti koettaa jos jollakulla olisi muuta vinkkiä.

Vähän olen huomannut että selällään makuulla on paras olla. Pystyyn kun nousee niin silloin selkeelsi pahenee ja makuulla taas halpottaa.

Noh, nyt on hyvä syy ottaa rennosti ja passuuttaa ukkoa.....

Moi! Minulle tuli myös hartiapistos sektioon jälkeen. Käskivät puhaltaa pulloon jossa oli vettä ja johon meni letku!! Kuulostaa hullulta mutta tosiaan toimi!! Jotenkin ilmeisesti poistaa painetta... ☺️