vinkkejä kaipaan!!!!

• Viestiketjun aloittaja avuton hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti
avuton hoitotäti
Hei!!

Olen raskaana loppusuoralla ja ensimmäistä odotan. En ole ollut lasten kanssa missään tekemisissä...

Nyt kaipaankin apua ja vinkkejä huomiselle, kun saan 1v3kk ikäisen tytön hoitoon n.kolmeksi tunniksi. Jännittää kun ei ole hajuakaan miten tämän ikäisen lapsen kanssa ollaan, mitä hoitamiseen kuuluu ym...ja kaiken lisäksi olen yksin, kukaan muu aikuinen ei ole siinä mukana. Ja vielä jotta vaikeuttaisin asiaa, lapsi ei oikeastaan tunne minua... :\|

SIIS APUA JA VINKKEJÄ KEHIIN!! =) Kiitos!! :heart:

Silppu
Tuon ikäinen haluaa tutkia joka paikan, joten hoitajan pitää vahtia, ettei pieni satuta itseään. Moni yksivuotias on kova kiipeilemään: lisää vahdittavaa. Kolmen tunnin aikana hän syö varmaankin kerran, mutta ruoasta lapsen vanhemmat kertovat varmasti itse sinulle. Et kertonut, mihin aikaan lapsi tulee hoitoon, mutta yksivuotias nukkuu päiväunet, jos siis siihen aikaan sattuisi olemaan hoidossa. Mitään erikoisen virikkeellisiä leikkejä ei tarvitse keksiä, hän viihtyy varmaan muoviastoiden ja puuhaarukoiden parissa, katselee ehkä kuvia lehdestä, ja jos annat luvan, silppuaa mielellään lehden kappaleiksi. Jos lapsella on hyvät ulkovarusteet eikä vielä ole pimeä, voitte mennä ulos ihmettelemään maailman ihmeitä. Yksivuotias lähinnä köpöttelee edestakaisin ja saattaa laittaa keppejä ja kiviä suuhun -ja taas vahditaan! Vauvakeinussakin hän voi keinutella tai isojen keinussa sinun sylissäsi.

avuton hoitotäti
Kiitos :)

Lapsi tulee hoitoon siinä klo 11-12 aikoihin.
Elikkä ainakin voitas käydä pienellä ulkoiluretkellä...Ehkä hän syö siinä kerran, hmm...Mutta päiväunista en tiedä nukkuuko siihen aikaan ja jos nukkuu niin voinko laittaa hänet nukkumaan meidän parisänkyyn, tietysti köllöttelisin siinä vierellä?
Tarviiko muuten vaihtaa vaippoja?? :whistle: Ja mitenhän se onnistuu jo noin vilkkaan lapsen kanssa...en oo muuten ees ikinä vaihtanut vaippoja :eek:

Silppu
Lisään vielä: lapsi on todennäköisesti vaipoissa, jotka kannattaa vaihtaa 1-2 kertaa, kakan jälkeen tietysti välittömästi ja kohteliaasti juuri ennen kuin vanhemmat ovat tulossa hakemaan. Vaippa vaihdetaan tavallisesti myös ennen ulos menoa ja ennen ja jälkeen päiväunien. Jotkut tuon ikäiset käyvät potallakin, mutta eivät välttämättä, ainakaan vieraassa paikassa. Yksivuotias saattaa vierastaa. Anna lapsen totutella ensin uuteen ympäristöön ja sinuun, todennäköisesti hän turvautuu sinuun, koska olet ainoa aikuinen paikalla. Voit koittaa houkutella leikkimään.

jaakonäiti
Kysyt tietysti lapsen vanhemmilta kun he tulevat, että moneltako seuraavan kerran syödään, ja mitä. Heillä on ehkä sopiva piltti mukana. Kysy myös koska päiväuniaika on ja miten helpoimmin nukahtaa. Meidän poika esim. nukahtaa takuuvarmasti kävelyllä rattaisiin. Aikaisemmin nukahti myös maitopullolla syliin.

Keittiön kaikki kipot riittävät varmaan pitkäksi aikaa. Jos haluat, voit myös lainata kirjastosta vauvakirjoja, sellaisia pahvisivuisia: eläimiä, koneita, jne. niin on jotain uutta katseltavaa.

Jos itkee vanhempien lähtöä, niin kokeile tuttia, maitopulloa, tai ja hämäystä: oho, mikäs täällä onkaan... pieni harhautus tepsii suurimpaan osaan huudoista. Ei aina tarvita kuin valokatkaisija, koiran kuva aikakauslehdessä, komean värinen muovikippo, kattila jota voi paukuttaa kauhalla, keittiön laatikko jota saa penkoa...

Silppu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 14:15 avuton hoitotäti kirjoitti:
Kiitos :)

Lapsi tulee hoitoon siinä klo 11-12 aikoihin.
Elikkä ainakin voitas käydä pienellä ulkoiluretkellä...Ehkä hän syö siinä kerran, hmm...Mutta päiväunista en tiedä nukkuuko siihen aikaan ja jos nukkuu niin voinko laittaa hänet nukkumaan meidän parisänkyyn, tietysti köllöttelisin siinä vierellä?
Tarviiko muuten vaihtaa vaippoja?? :whistle: Ja mitenhän se onnistuu jo noin vilkkaan lapsen kanssa...en oo muuten ees ikinä vaihtanut vaippoja :eek:
Anna mielenkiintoinen esine lapselle käteen, jotta vaipanvaihto olisi helpompaa. Ei se kenellekään helppoa ole, yksivuotiaat osaavat kiemurrella kuin kyyt :) Koska lapsi tulee hoitoon puolen päivän tienoilla, hän todennäköisesti nukkuu päiväunet luonasi, voipi nukkua vielä, kun tullaan hakemaan. Hän saattaa nukkua unensa vielä rattaissa, jolloin vanhemmat ovat tietysti pakanneet tarvittavat vaatteet ja peitteet (jos siis rattaille on turvallinen paikka, esim. parveke tai terassi). Parisängyllä voit ihan hyvin nukutella, voit laittaa vaikka tyynyt lapsen molemmin puolin esteeksi, niin ei ihan helposti putoa (ei kasvojen eteen). Kysy rohkeasti vanhemmilta neuvoja, he ovat varmasti vain mielissään, että olet kiinnostunut heidän lapsensa hyvinvoinnista!

jaakonäiti
ja siitä vaipanvaihdosta, helpoin on tottumattomalle varmaan housuvaipat, seisaallaan jos seisoo jo hyvin. Ihan kuin vetäisit pikkuhousut jalkaan, ja sitten kun otat pois niin repäiset reippaasti sivusaumat auki. Jos kävelee ja seisoo jo hyvin niin kakkapepun voit pestä suihkussa seisaallaan. Pissapeppua ei varmaan tarvi edes pestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 13:57 avuton hoitotäti kirjoitti:
Hei!!

Olen raskaana loppusuoralla ja ensimmäistä odotan. En ole ollut lasten kanssa missään tekemisissä...

Nyt kaipaankin apua ja vinkkejä huomiselle, kun saan 1v3kk ikäisen tytön hoitoon n.kolmeksi tunniksi. Jännittää kun ei ole hajuakaan miten tämän ikäisen lapsen kanssa ollaan, mitä hoitamiseen kuuluu ym...ja kaiken lisäksi olen yksin, kukaan muu aikuinen ei ole siinä mukana. Ja vielä jotta vaikeuttaisin asiaa, lapsi ei oikeastaan tunne minua... :\|

SIIS APUA JA VINKKEJÄ KEHIIN!! =) Kiitos!! :heart:
Miksi ihmeessä tuntematon lapsi tulee luoksesi hoitoon? Mietin vain miten vanhemmat luottavat lapsensa kokemattoman käsiin? Kyllä niitä neuvoja pitäisi sitä kautta tulla. Kysy rohkeasti. 1v lapsi kyllä vaistoaa epävarmuutesi heti. Hui, minä en jättäisi lastani tuntemattomalle edes puoleksi tunniksi.

avuton hoitotäti
On kyse aika hankalasta tilanteesta...kyseinen lapsi on mieheni veljen, ja he tulevat vähän kauempaa muistotilaisuuteen jossa on mieheni koko suku. Itse en pysty sinne menemään koska muistotilaisuudessa muistetaan kohtuun menehtynyttä vauvaa...
Ei ole täällä päin nyt muita jotka voivat lasta sillä aikaa katsoa. Lapsen äiti ei halua viedä tytärtään sellaiseen tilaisuuteen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 15:00 avuton hoitotäti kirjoitti:
On kyse aika hankalasta tilanteesta...kyseinen lapsi on mieheni veljen, ja he tulevat vähän kauempaa muistotilaisuuteen jossa on mieheni koko suku. Itse en pysty sinne menemään koska muistotilaisuudessa muistetaan kohtuun menehtynyttä vauvaa...
Ei ole täällä päin nyt muita jotka voivat lasta sillä aikaa katsoa. Lapsen äiti ei halua viedä tytärtään sellaiseen tilaisuuteen.
Ymmärrän. Kyllä sinä sen 3 tuntia pärjäät ihan varmasti. :saint:

Yhteistyössä