vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitotäti

Vieras
Olen menossa hoitamaan muutamaksi päiväksi vuoden ikäistä lasta.
Itsellä ei ole lapsia, mutta joskus koulu aikana olin päiväkodeissa avustajana.
Onko jotain juttuja mitä täytyisi muistaa sen ikäisen lapsen hoidossa?
Sen ikäistähän ei tarvitse enään "röyhtäyttää"
pitääkö nukkua mahallaan vai saako nukkua missä asennossa haluaa?
ja en ole ennen nukuttanut sen ikäistä, eli vinkkejä kaipaan :)

asiallisia vastauksia kiitos

Ei tartte röyhtäyttää, ja voi nukkua miten haluaa.
Ei tuon ikäselle taida enää mitään yleispäteviä ohjeita olla.
Oman perheen sisäiset tavat on sitten tärkeämmät, ja ne saat varmaankin sitten huoltajalta. Ja olet varmasti ollut lapsen kanssa paljon tekemisissä, joten oletettavasti tiedät jonkin verran jo heidän tapojaan.

Miten saatte pienen lapsen kiltisti nukkumaan? ;)
en ole ennen tavannut sitä lasta, mutta käyn tapaamassa ennen kun alan muutaman päivän ajan hoitamaan...
täytyy sitten vielä lapsen äidiltä kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti:
Miten saatte pienen lapsen kiltisti nukkumaan? ;)
en ole ennen tavannut sitä lasta, mutta käyn tapaamassa ennen kun alan muutaman päivän ajan hoitamaan...
täytyy sitten vielä lapsen äidiltä kysyä.

No jos et ole lasta ennen tavannut, voi olla ettei ihan helpolla kanssasi nukahda. Muutenkin kehotan varautumaan kovaan itkuun. Lapsilla voi just tuossa iässä olla kova eroahdistus, ja jos hoitaja on melkein vieras, niin voi lapsi ja hoitaja raukkaa. En toki halua pelotella, lapsia on erilaisia, mutta jos omiani olisi joku vieras tullut hoitamaan, niin kellään ei olis ollut hauskaa.
Saanko kysyä millainen tilanne on, jos 1-vuotiasta otetaan hoitamaan joku, joka ei ole ennen sen ikäisiä lapsia hoitanut, eikä edes tunne kyseistä lasta? Aika hurjalta kuulostaa, mutta joskus tietty tulee pakottavia tilanteita eteen.

Kaiken a ja o on pysyä itse rauhallisena ja jutella lapselle rauhallisesti, vaikka lapsi saisi millaisen itkuraivarin tai kirkumiskohtauksen. Lasta voi hyssytellä sylissä rauhallisin, mutta varmoin ottein. Jos itse olet jännittynyt, niin lapsi kyllä sen vaistoaa eikä uni silloin ainakaan tule. Huomion voi yrittää kiinnittää johonkin kiinnostavaan leluun, mutta ei useisiin tai liian monimutkaisiin. Laulella kannattaa myös. Rauhallinen musiikki saattaa olla parempi kuin hiljaisuus. Lapsen vanhemmat varmasti antavat neuvoja, miten juuri kyseisen lapsen kanssa kannattaa menetellä.

Vuoden ikäinenhän liikkuu jo paljon. Siinä iässä suunnilleen opitaan jo kävelemään. Nukkumisasentoihin et siis voi vaikuttaa, koska lapsi kääntyilee itse ketterästi. Hetkeksikään et voi jättää pientä valvomatta. Vessaankin hänet on ehdottomasti otettava mukaan, jotta ei esim. kiipeä tuolille ja putoa sieltä sillä aikaa, kun olet pois huoneesta. Koko ajan on kuljettava perässä.

kannattaa kysyä lapsen vanhemmilta tarkat rutiinit eli syöntiajat ja nukkumaan menoajat. Kannattaa yrittää pitää kiinni niistä rutiineista joihin lapsi on tottunut.

Yhteistyössä